وحید خلیلی اردلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، با تبریک قرار گرفتن در آستانه 16 مردادماه، سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی به جهادگران این عرصه، در مورد نقش جهاد دانشگاهی در پیشبرد علم و فناوری در آینده بهویژه در شرایط پساتحریم، اظهار کرد: تعیین اولویتها و جهتدهی منطبق بر واقعیتها و نیازهای اصلی کشور در توسعۀ علمی و فناورانه مهمترین نقش جهاد دانشگاهی در این زمینه است که به طور قطع این نهاد علمی به کمک 35 سال تلاش دانشگاهی و علمی و کارنامه درخشان پژوهشی خود به بهترین نحو این نقش را ایفا میکند.
وی جهاد دانشگاهی را رصدکننده، دیدهبان و جهتدهندۀ توسعۀ فناورانه کشور دانست و گفت: جهاد دانشگاهی محصول و مصداق فرهنگ «ما میتوانیم انقلاب» و نماد آشکاری از «مدیریت جهادی ـ دانشی» است.
خلیلی با اشاره به ضرورت حفظ جهاد دانشگاهی به عنوان یک مرکز علمی و تحقیقاتی در دانشگاهها، افزود: هرچه به نقش این نهاد سی و پنج ساله علمیـ تحقیقاتی در توسعۀ همهجانبه کشور بیشتر توجه شود و میدان مهیاتری در اختیارش باشد، آثار موفقتری از خود بر جای خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: حفظ و تقویت نهادی دانشگاهی که دستاورد عظیم آن حرکت جهادگونه در عین ساختارمندی و هدفدار بودن در مسیر کاربردی کردن دانش و پژوهش است و اکنون نیز با برنامهمحوری و نوآوری برای شتاببخشی به رونق علمی و فناورانه کشور میتواند الگویی جهادی باشد، بیتردید مایه برکت و حرکت خواهد بود.
خلیلی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی هم در ارائه تئوری و نظریهپردازی دانشبنیان و هم در فرآیند تبدیل دانایی به توانایی میتواند به عنوان یک الگوی مؤثر در نقشه علمی کشور اثر بگذارد.
وی همچنین، تلاش جهاد دانشگاهی در پیشبرد برنامههای دولت تدبیر و امید را یادآور شد و گفت: اگر دولت محترم نیز میدان عمل وسیعتری را برای جهاد دانشگاهی با تجربه سیوپنج سالهای که دارد مهیا کند بدون تردید طی کردن مسیر رشد و توسعۀ دانشبنیان و فناورانه کشور مطمئنتر وآیندهنگرتر انجام خواهد گرفت.
به گفته رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، روحیۀ جهادی، برنامهباوری و دانشمداری سه ویژگی توأمان جهاد دانشگاهی است که بیتردید میتواند در موفقیت کشور و توسعۀ همه جانبه آن تأثیرگذار باشد.
خلیلی در ادامه، به مهمترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان بهویژه در زمینه دستاوردهای تحقیقاتی اشاره و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان در حوزۀ پژوهشی و فناوری از سالهای قبل، دهها طرح تحقیقاتی و مطالعاتی برای دستگاههای مختلف به سرانجام رسانده است.
وی تقویت و حرکت جدید مرکز افکار سنجی با تشکیل شورای پژوهشی مرتبط با آن و پیگیری جدی راهاندازی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی استان در معاونت فرهنگی، راهاندازی بیست و سومین نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان، دریافت موافقت و تمهید مقدمات دو مرکز تخصصی«فناوری اطلاعات و انرژیهای نو» و «مطالعات اجتماعی و گردشگری» را بخشی از رویکردهای اخیر فرهنگی، پژوهشی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان برشمرد.
خلیلی افزود: دعوت از مسئولان و کارشناسان جهادهای دانشگاهی کشور که فعالیت مرتبط با رویکردهای سرمایهگذاری در استان دارند مثل آبزیان، گردشگری، مطالعات اجتماعی، انسانی، نشستهای هماندیشی و عقد تفاهم نامه با آنها، تدوین و ارائۀ چندین طرح جدید و بنیادی به مسئولان استانی در زمینههای «دولت الکترونیک» و «گردشگری» به عنوان دو حوزۀ مورد نیاز استان و دستگاههای مرتبط و تشکیل شورای تخصصی پژوهشی واحد از دیگر رویکردهای پژوهشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان به شمار میروند.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در ادامه یادآور شد: مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی نیز با هشت کدرشته و حدود 300 دانشجو و بکارگیری استادان با تجربه در بخش آموزش بلندمدت فعال است.
خلیلی با اشاره به ارائه خدمات شایان جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری در بخش آموزشهای کوتاهمدت و بلندمدت به اقتضای شرایط مختلف استانی و سازمانی، افزود: حوزۀ کوتاهمدت هزاران فراگیر از طبقات مختلف مردم عزیز استان و دانشجویان را تحت آموزشهای متفاوت و متنوع خود قرار داده است.
به گفته وی، دهها دورۀ آموزشی کوتاهمدت در گروههای متفاوتی چون پزشکی، زبانهای خارجی، فنی و مهندسی، علوم رایانه و کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و فرهنگ و هنر در حوزۀ آموزشی جهاد استان فعال است؛ همچنین ورود به عرصۀ آموزشهای الکترونیکی و آموزشهای مورد نیاز کارکنان دولت از دیگر اقدامات این حوزه است.
خلیلی با بیان اینکه حرکت به سمت تخصصیتر شدن، اشتغالمحوری و بومیسازی آموزشهای کوتاهمدت و ارتقای سطح علمی مدرسان از رویکردهای جدی این واحد است، اظهارکرد: هماکنون در جهاددانشگاهی استان چهار مرکز آموزشی کوتاهمدت فعال در شهرکرد (دو مرکز)، بروجن و فارسان وجود دارد که اقدامات موثری برای بهبود کیفیت امکانات و وسایل کمک آموزشی هر چهار مرکز انجام گرفته است.