اسناد راهبردی شورای قرآنی به زودی آماده می‌شود/ ریالی از بودجه ۹۴ اختصاص پیدا نکرده است
کد خبر: 3342934
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
حجت‌الاسلام محمدی:

اسناد راهبردی شورای قرآنی به زودی آماده می‌شود/ ریالی از بودجه ۹۴ اختصاص پیدا نکرده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: ظرف چند روز آینده اسناد راهبردی در سه حوزه آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج و پژوهش‌های قرآنی آماده و ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه زنده تلویزیونی «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که از شبکه قرآن سیما با موضوع بودجه قرآنی کشور پخش شد، اظهار کرد: بودجه قرآنی کشور تحت عنوان بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص پیدا می‌کند و و بعد از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی در 22 اردیبهشت 89 و تلاش‌هایی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی شکل گرفت از سال 90 بودجه قرآنی اختصاص پیدا کرد.
وی افزود: در سال 90 با تصویب مجلس شورای اسلامی بودجه نیم درصد به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کرد و 200 میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی کشور در نظر گرفته شد اما در سال 91 هیچ بودجه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی نیامد و در سال 92 نیز 25 میلیارد تومان و در سال 93 نیز87 میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کرد.
محمدی افزود: 49 درصد از بودجه‌ای که هرسال به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا می‌کند مربوط به آموزش عمومی قرآن، 39 درصد مربوط به تبلیغ و ترویج و 12 درصد مربوط به توسعه آموزش عالی و پژوهش‌های قرآنی است و در مجموع بودجه فعالیت‌های قرآنی به سه کمیسیون واگذار شده است و اینطور است که دستگاه‌ها بودجه‌های پیشنهادی خود را به همراه برنامه‌های پیشنهادی به کمیسیون‌هایی که در آنها عضو هستند ارائه می‌کنند و کمیسیون‌ها نیز این برنامه‌ها را بررسی کرده به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه می‌کنند تا در نهایت بودجه به کمیسیون‌ها داده شود و از طریق کمیسیون‌ها در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

برخی از دستگاه‌ها عضو سه کمیسیون هستند
وی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها ممکن است عضو سه کمیسیون هم باشند، عنوان کرد: در حال حاضر محدودیتی برای دستگاه‌ها نداریم و هر دستگاهی که مدعی انجام کار قرآنی است، می‌تواند برنامه‌ خود را به کمیسیون‌ها ارائه کرده و بودجه مورد نظر برای انجام آن فعالیت قرآنی را دریافت کند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره وضعیت بودجه قرآنی سال 94 و برنامه دستگاه‌ها برای دریافت این بودجه گفت: از ابتدای سال تاکنون دو بار مکاتبه با کمیسیون‌ها داشته‌ایم تا برنامه دستگاه‌های عضو براساس سال 94 را به ما اعلام کنند اما متأسفانه هنوز برخی از دستگاه‌ها برنامه‌های سال 94 خود را اعلام نکرده‌اند که این کم‌کاری هم جانب نهادها و دستگاه‌ها و هم جانب کمیسیون‌ها را می‌گیرد.

بودجه قرآنی جزو بودجه‌های اولویت‌دار دولت نیست
وی یادآور شد: البته با وجود پیگیری‌های زیادی که داشته‌ایم اما هنوز از ردیفی که برای فعالیت‌های قرآنی سال 94 است هیچ بودجه‌ای از سوی دولت به ما اختصاص پیدا نکرده است که این مسئله به خاطر محدودیت‌های بودجه‌ای است؛ چرا که به هر حال فعالیت‌های قرآنی جزو بودجه‌های اولویت‌دار دولت نیست و به همین دلیل بودجه سال 93 نیز اواخر سال 93 اختصاص پیدا کرد.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بررسی صورت گرفته در شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جهت به دست آمدن نیاز بودجه قرآنی کشور که در سال 89 صورت گرفت، گفت: طی بررسی که در سال 89 انجام دادیم به رقم سه هزار و 650 میلیارد تومان برای بودجه قرآنی و نیاز فعالیت‌های قرآنی کشور رسیدیم که تاکنون فقط 300 میلیارد تومان از این نیاز اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: محدودیت‌هایی که دولت در سال‌های گذشته در اختصاص بودجه داشته و این محدودیت‌ها متوجه قرآن هم شده است ما در سال‌های گذشته در دریافت بودجه از دولت دچار مشکل بودیم اما در توزیع این بودجه دقت نظر بالایی داشتیم و تا زمانی که یقین پیدا نکردیم دستگاهی می‌تواند برنامه قرآنی اعلام شده را اجرا کند ریالی بودجه به آن دستگاه نداده‌ایم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به پایش صورت گرفته در سال 93 اشاره کرد و گفت: سال 93 تک‌تک دستگاه‌ها را مورد پایش قرار دادیم که این دستگاه‌ها براساس بودجه‌ای که در اختیار داشته‌اند چه کارهایی انجام داده‌اند و این بودجه‌ها را کجا مصرف کرده‌اند؟ نتایج پایش سال 93 نشان داد که اکثر قریب به اتفاق دستگاه‌ها بودجه‌ها را در مسیر خود خرج کرده‌اند اما اینطور هم نبوده است که نیاز خیلی بیشتری به بودجه داشته باشند بلکه در این حوزه یک روند نرم و متعادلی دنبال شده است.

تاکنون ریالی از بودجه قرآنی 94 اختصاص پیدا نکرده است
محمدی ادامه داد: درخصوص بودجه قرآنی سال 94 نیز با وجود مکاتباتی که با سازمان مدیریت داشته‌ایم و قول‌هایی که در این خصوص گرفته‌ایم اما تاکنون ریالی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیامده است و این مسئله یک امر طبیعی است که دستگاه‌ها باید خود را به آن عادت بدهند. هرچند که برخی از دستگاه‌ها که صددرصد به این بودجه وابسته هستند در ادامه کار دچار مشکل می‌شوند اما به هر حال روند بودجه‌گیری و تخصیص بودجه عادی و طبیعی است.
وی یادآور شد: تعیین سیاست‌های کلی، اعلام کلان برنامه‌ها، تعیین مهلت برای دستگاه‌ها به منظور ارائه برنامه‌ها و پیگیری برای گرفتن برنامه‌ها از جمله وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که این وظایف را تاکنون به خوبی انجام داده است اما اختصاص بودجه باید از سوی دولت باشد و روند طبیعی خود را دنبال کند؛ ما نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
در این بخش از برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم میهمان تلفنی بود که در بخشی از سخنان خود گفت: اصل اختصاص بودجه قرآنی یکی از نکات مثبت است که باید از دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تقدیر و تشکر کنیم؛ چرا که این بودجه کمک خوبی برای دستگاه‌های قرآنی در این سال‌ها بوده است.
وی افزود: اما ما در روند اختصاص بودجه در سال‌های گذشته مشکلاتی داشته‌ایم که این مشکلات تأثیرگذاری بودجه قرآنی را کم می‌کند؛ تأخیر در پرداخت‌ها که یک بخش آن به دولت و یک بخش آن هم به شورای توسعه فرهنگ قرآنی برمی‌گردد مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
قره‌شیخلو ادامه داد: هم‌اکنون در سال 94 هستیم اما هنوز هیچ اعتباری به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا نکرده است و البته هنوز تکلیف برنامه‌های قرآنی در کمیسیون‌ها هم مشخص نیست و اگر پول هم بود باز هم به این دلیل که تکلیف برنامه‌ها مشخص نیست اختصاصی صورت نمی‌گرفت. ما در حال حاضر باید تکلیف بودجه 95 را مشخص کنیم اما هنوز در بودجه 94 مانده‌ایم!

نحوه توزیع اعتبارات قرآنی متناسب با توانمندی دستگاه‌ها نیست
وی در ادامه عنوان کرد: همچنین نحوه توزیع اعتبارات قرآنی نیز متناسب با توانمندی دستگاه‌ها نیست و گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم برخی دستگاه‌هایی که گستره ملی دارند و فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور با گستردگی بالا انجام می‌دهند اما بودجه‌ای برابر با بودجه دستگاه‌هایی بسیار کوچکتر با مأموریت‌های محدودتر می‌گیرند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: به عنوان مثال سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن که یکی از بزرگترین دستگاه‌های قرآنی کشور است پنج درصد از بودجه قرآنی را دریافت کرده است اما مشاهده می‌کنیم گاهی اوقات دستگاه‌های جمع و جور با مأموریت‌های بسیار کم شبیه همین بودجه را می‌گیرند که این مسئله نیز آسیب‌رسان است.
وی یادآور شد: از دیگر مواردی که در بحث بودجه قرآنی اهمیت دارد بحث شفاف‌سازی بودجه‌های تخصیصی است و لازم است پایان هر سال یک گزارش جامعی درباره این بودجه در کشور ارائه شود تا ملت بدانند این پولی که توسط دولت اختصاص پیدا کرده است چطور هزینه شده است و هر دستگاه هم باید موظف باشد درباره پولی که دریافت کرده و نحوه استفاده از آن توضیح دهد؛ چرا که این مسئله کمک می‌کند تا هم مسئولان در اختصاص بودجه جدی‌تر باشند و هم اگر ضعفی وجود دارد رفع شود.

فراز و فرود در پراخت بودجه قرآنی مشکل‌ساز است
قره‌شیخلو در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه، فراز و فرود و کم و زیاد شدن بودجه قرآنی به فعالیت‌های این حوزه آسیب می‌زند و دستگاه‌ها را اذیت می‌کند و باید فکری کرد که بودجه قرآنی در هر سال به موقع به دست دستگاه‌ها برسد و فراز و فرودی هم نداشته باشد.
وی یادآور شد: پیشنهادی که برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی دارم این است با توجه به اینکه دو کانال شدن بودجه‌گیری دستگاه‌ها را دچار مشکل کرده است اگر بشود که بودجه قرآنی از یک کانال به دستگاه‌ها برسد خیلی خوب است به این شکل که دستگاه‌ها بودجه خود را از همان اول سال به صورت اقساطی از مجلس بگیرند و شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز بر این روند نظارت داشته باشد؛ چرا که در این صورت بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
حمید محمدی در این بخش از برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی درباره شفاف‌سازی نحوه تخصیص بودجه قرآنی گفت: گزارش دقیقی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره تخصیص بودجه ارائه شده است و اگر لازم باشد این گزارش را در سطح جامعه نیز ارائه می‌کنیم و از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد. بیشترین بودجه قرآنی سال 93 به وزارت آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرد و گزارش اختصاص بودجه برای بقیه دستگاه‌ها نیز به طور شفاف در شورا وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این مطلب که راهبردی‌ترین سند قرآنی کشور منشور توسعه فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: این سند اولین و بالاترین سند راهبردی کشور در حوزه قرآنی است که شورای توسعه نیز ارگان اجرایی آن است و این شورا که مجلس قرآنی کشور است عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه قرآنی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان با اشاره به اسناد راهبردی در سه حوزه آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج و پژوهش‌های قرآنی عنوان کرد: یک اردوی سه روزه در مشهد برگزار کردیم که تمامی دستگاه‌ها و کمیسیون‌ها حضور داشته و تلاش خود را برای تدوین این اسناد راهبردی انجام دادند و با تلاش یکه در چند روز آینده خواهیم داشت سه سند راهبردی در این سه حوزه آماده می‌شود و جامعه قرآنی ظرف چند روز آینده شاهد نتایج خوبی خواهند بود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محفوظ
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ - ۱۴:۴۲
0
0
یکی از تسهیلاتی که به اصطلاح برای نخبگان قرآنی تصویب شده، پرداخت هزینه تحصیل حافظان است. اما بنده و بسیاری دیگر از دوستان حافظ هنوز شهریه سال قبلمون را دریافت نکردیم. کمتر از یکماه دیگه هم باید ثبت نام ترم بعد را انجام بدیم و دستمون خالیه. شما را به خدا از اعضای فراکسیون قرآن و عترت پیگیری کنید تا بیش ازاین مشکل برای امثال ما پیدا نشه.
captcha