حجتالاسلام والمسلمین سیدحمزه روحبخش، امام جماعت مسجد بابالحوائج تهران در گفتوگو با خبرنگار کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا گفت: برای زیارت هیچکدام از دختران موسی بن جعفر(ع)، ثوابی معادل ثواب زیات امام رضا(ع) عنوان نشده است، مگر زیارت حضرت معصومه(ع) و هیچکدام از فرزندان معصومین غیر از حضرت معصومه (س) زیارتنامه مخصوص ندارند و اینها قابل تأمل است.
وی در رابطه با نحوه کفن و دفن این بانوی بزرگوار عنوان کرد: در زمان دفن حضرت معصومه(س)، میان آلسعد گفتوگویی شد که چه کسی داخل قبر شود که شخصی به نام سید قادر که پیرمردی پرهیزکار و صالح بود، داخل قبر شد که حضرت را دفن کند، ناگهان دیدند دو سوار نقابدار آمدند و داخل سرداب شدند و جنازه را دفن کردند و بعد محو شدند، اینها که هستند معلوم نیست، امامرضا(ع) هستند یا امام موسی بن جعفر(ع) هستند یا که امام جواد(ع) هستند، چیزی مشخص نیست(1).
این کارشناس مذهبی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با اینکه گفته میشود حضرت، معصوم بودند و معصومه(س) را باید یکی از معصومین دفن کنند، باید گفت صفت معصومیت، مختص چهارده معصوم(ع) است ولی برای غیر معصوم چنین چیزی صدق نمیکند؛ برای مثال میتوان به ماجرای دفن حضرت زینب(س) اشاره کرد که با وجود اینکه حضرت زینب(س) به مراتب مقامی بالاتر از حضرت فاطمه معصومه(س) دارند اما سندی مبنی بر اینکه ایشان به دست امام سجاد(ع) دفن شدهاند، وجود ندارد.
سفر حضرت معصومه(س) به ایران
مدیر سابق حوزه علمیه ثقلین تهران در ادامه اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) برای دیدن امام رضا(ع) از مدینه به سمت ایران روانه شدند؛ در روایت است که هارون بن موسی بن جعفر، برادر ناتنی حضرت معصومه(س) همراه 23 نفر از بستگانش که یکی از آنها خواهرش فاطمه معصومه(س) بود، در کاروانی از مدینه به سمت ساوه آمدند و در نزدیکی ساوه با دشمنان اهلبیت(ع) درگیر شده و عدهای شهید وعدهای مجروح شدند، از این روایت برداشت میشود که در این سفر برادر ناتنی حضرت معصومه(س)، هارون نیز با ایشان همراه بوده است چون برادر تنی حضرت یک نفر و آن هم امام رضا(ع) است.
وی ادامه داد: برخی از علماء معتقدند غسل برای زیارت ائمه اطهار(ع) به قصد رجاء باشد برای مثال مرحوم آیتالله العظمی بهجت و آیتالله العظمی صافی در این باب میفرمایند غسل زیارت اهلبیت(ع) و حرمهای امامان مستحب است، پس قطعا برای حضرت معصومه(س) چنین چیزی نیست.
این کارشناس مذهبی در ادامه با ذکر روایتی از امام کاظم(ع) به جایگاه و مقام والای این بانوی بزرگوار اشاره کرده و گفت: دلیل تجلیل زیاد حضرت معصومه(س) را به خاطر روایتی از امام کاظم(ع) است که در رابطه با فرزندشان میفرمایند: «مَنْ زَارَهَا عَارِفا بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر که او را زیارت کند درحالیکه عارف به حقش باشد، بهشت برای اوست».(بحارالانوار، ج 102، ص 265)
ماجرایی تأملبرانگیز از کرامات حضرت معصومه(س)
حجتالاسلام روحبخش در پایان در رابطه با لفظ «فداها ابوها» یادآور شد: مرحوم آیتالله سید نصرالله مستنبط، داماد مرحوم حضرت آیتالله العظمی خوئی، از کتاب «کشف اللئالی» در این رابطه گفته است، این لفظ در 2 جا در بین فرزندان معصومین بهکاربرده شده است، یکی از آنها برای حضرت زهرا(س) از زبان پیامبراکرم(ص) و دیگری درباره حضرت معصومه(س) توسط امام موسیبن جعفر(ع) است؛ در این رابطه آمده است، در زمان امام موسی بن جعفر(ع) جمعی از شیعیان برای دریافت جواب سؤالهای خود به مدینه و به محضرامام موسیبنجعفر(ع) رسیدند، حضرت در مسافرت بودند، با این وجود سؤالهای خود را نوشتند و تحویل خانواده حضرت(ع) دادند تا در سفر بعدی پاسخ سؤالهای خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد: پس از چند روز که جهت خداحافظی به منزل امام موسیبنجعفر(ع) رفتند، پاسخ سؤالها به آنها تحویل داده شد، متعجب شده و پاسخ سؤالها را دریافت کرده و از مدینه خارج شدند؛ در بین راه به محضرامام موسیبنجعفر(ع) رسیدند و ایشان را زیارت کردند؛ حضرت را دیدند و گفتند ما سؤالهایی را نوشتیم و پاسخ آنها را از دخترتان فاطمه معصومه(س) دریافت کردیم، امام کاظم(ع) پاسخها را دیدند و 3 بارفرمودند، «فداها ابوها» واین در حالی بود، که سن حضرت فاطمه معصومه(س) کمتر از 7 سال داشتند.
1. قمى، حسن بن محمد بن حسن، تاریخ قم، ترجمه: قمى، حسن بن على بن عبد الملک(805 – 806ق)، ص 565 – 569، قم.