کد خبر: 3344697
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
حاجیان‌زاده:

تلاش می‌کنیم فرهنگ ایرانی و اسلامی را در نوشت‌افزارها نهادینه کنیم

گروه جامعه: مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین رونمایی از ۴۰ نوشت‌افزار ایرانی اسلامی گفت: در این تولیدات تلاش داریم فرهنگ خود را نهادینه و ترویج کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) علیرضا حاجیان زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم رونمایی از سومین نوشت‌افزار‌های ایرانی و اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که ساعتی پیش برگزار شد با اشاره به عنصر تصویر به عنوان یکی از اثرگذارترین رسانه‌ها برای انتقال فرهنگ گفت: مسئله‌ای که ما در رابطه با کودکان و نوجوانان با آن روبه‌رو هستیم انتقال فرهنگ است و تصویر به عنوان یکی از بهترین رسانه‌ها در انتقال پیام می‌تواند موثر باشد.

وی در ادامه افزود: تصویر، مخاطب را به تفکر وا می‌دارد و بسیاری از مفاهیم آموزشی، تربیتی، فرهنگی، در بین تصاویر نهادینه می‌شوند. تصویر، رسانه‌ای است که می‌تواند در فرهنگ جوامع و شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان اثرگذار باشد.

حاجیان زاده در ادامه با بیان ویژگی‌های مهم تصویر در سمت‌وسو دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان گفت: در مواردی مشاهده می‌شود که تصویر به عنوان یک رسانه می‌تواند در ترویج خشونت، بی‌حجابی و مسائلی از این قبیل اثرگذار باشد و متقابلا می‌تواند با پشتوانه دینی و ملی هویت اسلامی و ایرانی را ترویج داد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: امروزه دفترچه‌ها و نوشت افزارهای تصویری علاوه بر اینکه یک کالای هستند به یک رسانه اثرگذار و نقش‌آفرین تبدیل شده‌اند. در این زمینه وقتی به بازار این محصولات نگاه می‌کنیم متوجه ورود فرهنگ وارداتی بین فرزندانمان می‌شویم.

حاجیان‌زاده با اشاره به فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در زمینه نوشت‌افزار گفت: در سه سال اخیر این مرکز و نهاد‌های ذیربط به تولید نوشت‌‌افزار‌های ایرانی و اسلامی با استفاده از جلد دفتر و دفترچه‌ها فعالیت کرده است.

وی با بیان این که در این تولیدات تلاش داریم فرهنگ خود را نهادینه و ترویج کنیم، بیان کرد: نگاه ما در کانون این است که طرح‌های دفاتر با مفهومی اسلامی و ایرانی و با نگاهی خلاقانه در کنار پشتوانه تفکر و مخاطب پسند باشد. در کل جهت‌گیری‌های ما مفهومی، زیبا و مخاطب پسند است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: در سال‌های گذشته این جهت‌گیری‌ها عمدتا هنری و برگرفته از میراث فرهنگی کشور بوده است که برای سال جاری سعی کرده‌ایم که علاوه بر این جهت‌گیری چند گروه دیگر را به محصولات اضافه کنیم و مجموعه‌ای از علایق و نیاز‌های مخاطب را در محصولات به کار ببریم.

حاجیان‌زاده با بیان اینکه شش نوع طرح و گروه در این محصولات تولید و نام‌گذاری شده است، افزود: اولین گروه برگرفته از معماری ایرانی و اسلامی است که با نام«خاطره ماندگار» نامگذاری و عرضه خواهد شد. دومین گروه تصویر‌های منتشر شده از کتاب‌های تولید شده در کانون است. در این گروه از تصاویر روی جلد این کتاب‌ها استفاده کرده‌ایم که به نام هزار و یک شب در اختیار مخاطبان قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: گروه سوم حاوی تصاویری ازحکایت‌های قدیمی ایران است. در این گروه تصویرگری با توجه به حکایت‌های ایرانی انجام شده که با نام گلستان منتشر می‌شود. چهارمین گروه شخصیت‌های عروسکی تولید شده در کانون است که مشخص‌ترین آنها دارا و سارا هستند که به همین نام منتشر شده‌اند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: گروه پنجم از این تولیدات تصاویر حاوی محیط زیست و حیوانات هستند که با نام دفاتر اردیبهشتی منتشر می‌شوند. ششمین گروه هم دفاتر ساده‌ای است که هیچ طرحی ندارند و برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان با نام آسمان آبی تولید شده است.

حاجیان زاده با اشاره به اینکه تلاش و جهت‌گیری‌های کانون در این تولیدات در ترویج فرهنگ، هنر، ادبیات، بازی، سرگرمی و معرفی خصیت‌های سرزمینمان است گفت: این جهت‌گیری‌ها در فضای عمومی با جذابیت‌های خاص بصری و جلوه‌های جدید تولید و منتشر شد‌ه‌اند.

وی با بیان اینکه در آینده تولیدات نوشت‌افزاری را به صورت گسترده‌تر منتشر خواهیم کرد گفت: عمدتا در این سال‌ها کانون تنها دفترچه تولید کرده است که تلاش خواهیم کرد کالا‌های دیگر مانند کیف و لوازم تحریر دیگر را به این محصولات اضافه کنیم تا بتوانیم یک بسته تکمیلی را در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم.

حاجیان زاده اشاره‌ای‌ هم به آمار مخاطبان به آثار کانون داشت و گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد مخاطبان بیشتری جذب این کالا‌ها شده‌اند. به همین منظور نمایشگاه مشترکی را برای عرضه آثار تولید شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از 27 مرداد ماه تا ششم شهریور در سالن آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهیم کرد.

هدف فرهنگی مهمتر از هدف اقتصادی

وی با بیان اینکه تلاش داریم این محصولات را با قیمت پایین و تخفیف ویژه در اختیار مخاطبان قرار دهیم گفت: تلاش داریم این محصولات با قیمت ارزان در اختیار مخاطبان قرار گیرد؛ چراکه برای ما اهداف فرهنگی از اهداف اقتصادی مهمتر هستند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: تمامی این محصولات در فروشگاه‌های کانون سراسر کشور عرضه می‌شود و تلاش داریم که این محصولات در تمامی فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی نیز در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

captcha