کد خبر: 3345943
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
محمدباقر قالیباف:

حذف مقوله برائت از طاغوت و شیطان از مکتب اسلام خیانتی بزرگ است

گروه سیاسی: شهردار تهران در مراسم اختتامیه اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: حذف مقوله برائت از طاغوت و شیطان از مکتب اسلام خیانتی بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، شب گذشته، 27 مردادماه در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با بیان اینکه مفهوم عدالت در جریان تشیع یک مفهوم بنیادین و کلیدی است، اظهار کرد: همه جوامع در طول تاریخ به نوعی با مسئله عدالت به عنوان مهم‌ترین و محوری‌ترین مسئله برای حفظ و انسجام بخشیدن به جامعه خویش مواجه بوده‌اند؛ به همین دلیل می‌توان تحقق عدالت را محور و پایه شکل‌گیری حیات طیبه انسان در جامعه دانست.

وی افزود: مسئلۀ عدالت در ذات خود، امری فطری و پیشادینی است؛ در اسلام نیز عدالت بستر حیات طیبه انسان در جامعه و اساس حکومت‌داری تلقی شده که «العدل اساس الملک».

قالیباف گفت: تحقق عدالت یعنی نفی ظلم؛ چه به نفس خود و چه به دیگری، و از سوی دیگر نفی پذیرش ظلم؛ ظلم مولود جهالت و طاغوت و طاغوت ثمره جهالت است.

وی خاطرنشان کرد: جهالت یا منجر به تجری فرد نسبت به خداوند و نظم جهان می‌شود که این عین ظلم به نفس است و یا منجر به سوء تفاهم از دین و در نتیجه آن تحجر می‌شود که این دو زمینه‌ساز غلبه طاغوت بر جامعه هستند.

شهردار تهران با بیان اینکه طاغوت، طغیان در برابر اراده و مشیت الهی است، اظهار کرد: طاغوت به دو شکل در جامعه محقق می‌شود؛ گاهی فرد یا جریانی از میان یک جامعه برخاسته، اراده خود را به آن جامعه تحمیل می‌کند و اراده خود را به جای اراده خداوند می‌نشاند که در این حالت استبداد در جامعه شکل گرفته و عدالت قربانی استبداد می‌شود؛ کما اینکه در یک دوره، مسئله جوامع اسلامی در مورد عدالت، مسئلۀ استبداد بوده که یک فرد از میان جامعه برمی‌خاسته و از جهالت و تحجر مردم استفاده می‌کرده و این‌گونه به جای عدالت که مشیت الهی است، ظلم را مستقر می‌کرده است.

وی ادامه داد: گاهی نیز جوامع اسلامی با هجوم بیگانه مواجه می‌شدند که این هجوم، در بستر جهالت و سستی جامعه، منجر به استعمار جوامع اسلامی می‌شد و این دو، بلا و بیماری جوامع اسلامی در طول تاریخ بوده‌اند.

قالیباف تأکید کرد: ایمان به خداوند و برائت از ولایت طاغوت و شیطان تنها راه نجات امت اسلامی است و تحقق تمدن اسلامی و داشتن جامعه‌ای نزدیک به آرمان جامعه مهدوی در گرو ایمان به خدا و کفر به طاغوت است و صراط این هدف، مبارزه و روحیه جهادی و انقلابی است.

شهردار تهران با بیان اینکه نمی‌توان با عافیت‌طلبی و مصالحه با دشمن و با پذیرش ولایت شیطان به مقصد رسید، اظهار کرد: نمی‌شود با ارابه سرمایه‌داری و تکنوکراسی به مقصد متعالی و ساخت تمدن اسلامی رسید؛ روح مبارزه و قیام در اسلام نهفته و اسلام انقلابی نقطه مقابل اسلام عافیت‌طلب است.

وی در مورد روحیه جهادی گفت: ایمان به غیب و معاد، اقامه نماز و انفاق و به تعبیر رهبری عقلانیت، عدالت و معنویت و حفظ روحیه جهادی، خستگی‌ناپذیری، ایمان به سنن الهی، ایمان به نصرت الهی و عدالت خداوند، ایمان به راه راست و تبعیت از ولی‌امر و پرهیز از ابتلا به دنیاگرایی و طلب علو از ویژگی‌های روحیه جهادی است؛ البته روح مبارزه و جهاد با شجاعت صرف، که مستمسک گروه‌های تکفیری است، تفاوت دارد.

وی تأکید کرد: قطعاً عقلانیت در روح مبارزه جریان دارد؛ همانگونه که ما برای ولی فقیه معتقدیم که فقاهت و شجاعت باید با هم در او وجود داشته باشد؛ اساساً جهاد با بصیرت مطلوبیت دارد، همچنانکه حضرت علی (ع) فرمودند که من سربازانی می خواهم که بصیرتشان را بر شمشیرشان حمل کنند و خشم انقلابی خود را در جای خود به کار برند و عطوفت، ترحم و مهربانی را در جای خود تا از سوءاستفاده کاسبان جنگ‌طلبی مطلق و صلح‌طلبی مطلق جلوگیری شود و اجازه قرائت تک‌بعدی و یک‌سویه از مکتب اسلام داده نشود.

قالیباف تأکید کرد: این یک مغالطه تمام‌عیار است که با استناد به رحمانی بودن دین اسلام، صلح‌طلبی مطلق را ترویج دهیم و عافیت‌طلبی را در موقعیت‌هایی که خداوند به صراحت از علما پیمان گرفته است که در مقابل ظلم ظالم به مظلوم ساکت ننشینید، تعمیم بدهیم.

شهردار تهران با طرح این سؤال که مگر می‌شود کشتار وسیع مردم بی‌دفاع غزه و یمن را دید و شعار صلح‌طلبی سر داد، اظهار کرد: در چنین موقعیتی سکوت، صلح‌طلبی نیست، بلکه حمایت از خشونت است.

وی ادامه داد: آیاتی همچون «ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان» و یا حدیث معروف «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» و نمونه‌های مشابه آن، جزو بینات اسلام است؛ یعنی اسلام انسان را اینگونه خواسته تا هم نسبت به خود، نسبت به نزدیکان خود، نسبت به جامعه‌ خود و نیز نسبت به بشریت مسئول باشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد حتی وقتی از ظلم در ویتنام یا نسل‌کشی در بوسنی هم صحبت می‌شود، ناراحت می‌شوند؛ در حالی‌که سرانجام این روحیه، حتی مصالحه و سازش با دشمن نیست، بلکه پذیرش ولایت شیطان است.

قالیباف افزود: اینها نمی‌خواهند هیچ هزینه‌ای برای سبیل الهی تقبل کنند، در حالی‌که جهاد و مبارزه، از حیطه نفس تا خانواده، کار، محله، شهر، کشور، منطقه و جهان نیاز به این دارد که هزینه بدهی.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود با شیطان معامله کرد و رستگار شد و به بهشت رفت؟ چرا شهید بهشتی می‌فرمایند بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه؟ مگر می‌شود با شیطان بازی برد - برد کرد؟ یعنی نه تو هزینه بدهی و نه او و هر دو برنده شوید؟ مگر می‌شود با عافیت‌طلبی به مقصد سعادت رسید؟

قالیباف با بیان اینکه از صدر اسلام تاکنون همواره اسلام ناب و حقیقی با جهاد و مبارزه با ظلم و طاغوت همراه بوده است، گفت: اشکال مبارزه متفاوت است و همه مبارزه لزوماً قتال نیست؛ گاهی بنا به اقتضا شکل مبارزه فرق می‌کند؛ همانگونه که دشمن فقط پشت خاکریز و در صحنه جنگ فیزیکی نیست.

وی افزود: جهاد فقط جنگ نظامی نیست؛ مجاهدت را همه‌جانبه باید دید.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه امروز رفع رنج اقتصادی مردم نیز مجاهدت می‌خواهد، اظهار کرد: تلاش برای معیشت مردم با روحیه مبارزه به ثمر می‌نشیند.

وی گفت: یادمان باشد که از صدر اسلام تاکنون و تا تحقق آرمان تمدن اسلامی جهاد ادامه دارد؛ از غزوات پیامبر اکرم(ص) تا صلح حدیبیه، از صلح امام حسن (ع) تا قیام عاشورا و از دفاع مقدس تا برجام؛ همه این مجاهدت‌ها با یک نیت و آن هم نفی ظلم و استکبار و برقراری عدالت و گسترش کلمه توحید در جهان انجام شده است.

وی افزود: این صلح‌ها و مذاکره‌ها به معنای هضم شدن در طاغوت و پذیرش ولایت شیطان نیست؛ نرمش قهرمانانه از این جنس است.

قالیباف با بیان اینکه نمی‌شود روح استکبارستیزی را از اسلام گرفت، اظهار کرد: ساده‌اندیشی است که فکر کنیم شعار «مرگ بر آمریکا» ربطی به اصل انقلاب ندارد؛ نباید قلب و ماهیت انقلاب را وارونه جلوه داد.

شهردار تهران با طرح این سؤال که آیا تغییر سیاست در صنعت هسته‌ای و تصمیم‌گیری مقطعی در این باره و اساساً کل موضوعاتی که در برجام آمده است، می‌تواند سیاست راهبردی استکبارستیزی ما را از بین ببرد، اظهار کرد: سطح مسائل مبنایی و راهبردی از مسائل و تصمیم‌گیری‌های اقتضایی و تاکتیکی جداست؛ در سطح تاکتیکی می‌توان داده‌ها و ستانده‌ها را سنجش کرد و نظر داد اما برخی در این میان هدف شوم دیگری را دنبال می‌کنند و آن حذف مقوله برائت از طاغوت و شیطان از مکتب اسلام است که قطعاً این کار یک خیانت بزرگ است.

captcha