جواد عبادی، سردبیر خبرگزاری شبستان در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نقش رسانههای دینی در تعریف کارکردهای مساجد گفت: رسانههای دینی و کارکردهای اصلی مساجد در امتداد همدیگر و مکمل یکدیگر هستند. اگر رسانهها ذرهای از بیکران معارف دینی را به مخاطب انتشار میدهند به نظر میرسد که کارکرد تکمیلی دارند.
وی در ادامه بیان کرد: مسجد و رسانهها دو کارکردهای تکمیلی دارند. هدف رسانه نشر و اشاعه معارف دینی و در نهایت انسانسازی است. هدف از کارکردهای مسجد هم این است که انسان به کمال معرفتی خود دست پیداکند.
سردبیر خبرگزاری شبستان با بیان اینکه تمامی رسانههایی که در جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند دینمدار بوده و فعالیتشان جدایی از دین نیست، گفت: در کشور رسانه غیر دینی نداریم و اکثر رسانهها به نوعی فعالیتهایشان را در چهارچوب و ضوابط جامعه اسلامی عرضه میکنند. رسانهها هر فعالیتی که انجام میدهند نتیجه اعتلای جامعه اسلامی است.
عبادی با اشاره به اینکه نباید تفاوتی از نظر دینی بودن در فعالیتهای رسانههای کشور قائل باشیم گفت: برخی رسانهها در کشور به صورت تخصصی به حوزه دین میپردازند و برخی هم کمتر به رویدادهای غیر دینی میپردازند. لذا همه به نوعی با محوریت جمهوری اسلامی فعالیت میکنند.
در گذشته مساجد محل عرضه اطلاعات بودند
وی تصریح کرد: در گذشته مساجد محل عرضه اطلاعات بودند که قله آن نماز جمعه، مرکزی برای اطلاعرسانی و منبر مسجد، معدنی برای انتشار معارف دینی بود. متاسفانه با گذشت زمان این کارکردها به غلط دستخوش تغییر قرار گرفته است.
فضایهای مجازی مزید بر علت شدند که مردم نیازی برای حضور خود در مسجد نبینند
عبادی با بیان اینکه ورود فضاهای جدید باعث ضعف در کارکردهای مسجد شده است، خاطرنشان کرد: فضایهای مجازی مزید بر علت شدند که مردم اطلاعات خودشان را از آن طریق دریافت کنند و در این خصوص نیازی برای حضور خود در مسجد نبینند.
باید حقیقت تلخ غفلت از کارکردهای مساجد را پذیرفت
سردبیر خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه باید حقیقت تلخ غفلت از کارکردهای مساجد را پذیرفت، گفت: سهولت دسترسی به مسجد کم و گرفتاریهای و جامعه صنعتی باعث شد مردم به ضرورت حضور در مسجد اعتنایی نکنند.
وی یکی از نکتههای مهم در خصوص مسجد را احیا کردن کارکردهای اصلی آن از صدر اسلام در جوامع حاضر دانست و افزود: ما نتوانستهایم کارکردهای مختلف مساجد از صدر اسلام، را احیا کنیم و جاذبههای مسجد را به گونهای در عصر حاضر عرضه کنیم که مخاطب ترجیح دهد به جای حضور در مراکز دیگر، در مسجد حاضر شود و از محیط معنوی و اجتماعی مسجد استفاده کند.
نیاز به حضور مسجد در ذهن یک شهروند به حداقل رسیده است
عبادی، اغراض و غفلت را عامل اصلی وضعیت فعلی دانست و گفت: در وضعیت فعلی نیاز به حضور مسجد در ذهن یک شهروند و انسان به حداقل رسیده و اگر هم وجود داشته باشد صرفا کارکرد عبادی آن مد نظر است که از اهداف عالیه مسجد به دور است. لذا یک تامل جدی، فعالیت اجتماعی و مشارکت همگانی نیاز دارد تا به وضعیت مطلوب برسیم.
سردبیر خبرگزاری شبستان تصریح کرد: اگر بخواهیم از فضای تیره و تاریک عبور کنیم و به رفع موانع وضعیت فعلی بپردازیم، وجود جامعه اسلامی با هوشمندی رهبر معظم انقلاب و گوشزدهایی که در خصوص این خانه خدا به بهانههای مختلف کردند باعث شده است که حساسیت مردم و مسئولین نسبت به آن بیشتر شود.
تمامی امور در مسجد شکل گیرد
وی بیان کرد: رسانهها، از حوزههای علمیه گرفته تا فضای دانشگاهی و رسانههای مختلف بویژه رسانههای تخصصی حوزه دین تمام تلاششان باید این باشد که یک صف به صفوف اجتماع مردم در مساجد افزوده شود. اگر کسی وارد فضای رسانه دینی میشود باید تلاش و هدفش این باشد که تمامی امور در مسجد شکل گیرد.
اولین اشکال به مردم باز میگردد
عبادی گفت: متاسفانه از ظرفیت عظیم کارکردههای مختلف در جامعه مسجد غفلت کردهایم. اولین اشکال هم به مردم باز میگردد. مردمی که ویژگیهایی را در سالهای آغازین انقلاب و پیش از انقلاب از مساجد مشاهده کردند نباید به راحتی از آن فاصله میگرفتند.
با فکر جهادی راهی برای احیای کارکردهای مساجد باز کنیم
وی در خاتمه بیان کرد: باید با فکر جهادی راهی برای احیای کارکردهای مساجد باز کنیم. هر فردی در جایگاه خودش این وظیفه را مسئولیت خود بدانند که برای حضور پررنگتر و احیای کارکردهای اصلی مساجد باید تلاش کرد.