مصطفی اسماعیلی، کارشناس فضای مجازی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به بیتوجهی به محتوای فضای مجازی اظهار کرد: موضوعی که تاکنون مشاهده کردهایم این بوده که بیشتر بارگذاری محتواهای آماده شده در فضای مجازی، همان مطالبی است که در فضای حقیقی شاهد بودیم، یعنی بسیاری از این محتوا کاملاً با رویکرد غیرفضای مجازی و بدون نگاه به مخاطب این فضای نوین و با ادبیات و نگارش نامناسب منتشر میشود، به همین دلیل هر آنچه که شاهد تولید آن هستیم مورد اقبال مخاطبان قرار نمیگیرد.
وی افزود: بیشترین بازدید محتواهای تکراری از فضای حقیقی به فضای مجازی همان کتابهای موجود در کتابخانه آنلاین است که مورد استفاده پژوهشگران بر حسب نیاز جستجویشان قرار میگیرد.
محتوای منتقل شده از فضای حقیقی به مجازی باید روزآمد باشد
این مبلغ مجازی تصریح کرد: درصد بازدید محتوای قرآنی که از فضای حقیقی به فضای مجازی انتقال مییابد، به نسبت محتوای شعر و طنز بسیار کمتر است؛ چراکه ادبیات شعر و طنزهای بارگذاری شده بسیار مخاطبپسند و تعاملمحور است.
وی بیان کرد: نرمافزارهای واتسآپ، تلگرام و دیگر شبکههای اجتماعی با رویکرد تعاملی در مخاطبان نفوذ میکنند و دیگر مخاطب حوصلهای برای خوانش مقالههای طولانی که از فضای حقیقی به فضای مجازی انتقال دادهایم، ندارد.
اسماعیلی اظهار کرد: مخاطب در فضای مجازی هوشمند است و چشمش به هر یک از کلمات، جملات و محتواهایی بوده که در مقاله و یادداشت تنظیم شده است. مخاطب فضای مجازی، مطالب کوتاه را میپسندد و تمایلی به مطالب طولانی ندارد.
وی بیان کرد: مخاطب در فضای مجازی نیازمند مطالبی با محتوای به روز و کاملاً جدید است. زمانی که مقالات منتشر شده سالیان قبل فضای حقیقی را در فضای مجازی بارگذاری میکنیم نباید انتظار استقبال و اقبال از سوی مخاطبان داشته باشیم.
طلبه حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما نیازمند این هستیم تا تیمهایی تجهیز شوند و آموزشهای لازم کاربردی و مهارتی را توسط نهادهای مردمی ببینند تا افراد یاد بگیرند که چگونه میتوان محتوای کتاب را روزآمد کرد و با توجه به سلیقه و نیاز مخاطب فضای مجازی این مطالب را به روزرسانی، بازنویسی و با محتوای مناسب در اختیار مخاطب فضای مجازی قرار داد.
نهادهای مسئول در تولید محتوای قرآنی فضای مجازی همکاری کنند
وی بیان کرد: اگر نهادهای مسئول اعم از سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کنند تا نهادهای مختلف فرهنگی که در این حوزه میتوانند ورود کنند به تولید محتوای راهبردی بپردازند و حتی راهکار ارائه کنند، شاهد محتوای غنی خواهیم بود.
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: از طرفی باید از نهادهای فرهنگی هم حمایت جدی شوند تا با حمایت مالی، معنوی و راهبردی بتوانند به صورت روزآمد محتوایی کاملاً قابل هضم، جذب و استفاده برای مخاطبان فضای مجازی آماده کنند تا مورد اقبال بیشتری از سوی جوانان قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش حوزههای علمیه در تولید محتوای فضای مجازی تصریح کرد: امروز اگر ما در هر رتبه اجتماعی و مسئولیتی که قرار داریم، متوجه نباشیم که فضای مجازی یک فرصت، ابزار و امکان ویژه برای ارائه محتوای دینی و قرآنی در راستای تبلیغ دین است، باید آن رتبه و مسئولیت را کنار بگذاریم و به اهلش بسپاریم.
اسماعیلی اظهار کرد: فضای مجازی یک فرصت کاملاً مهیاست تا بتوانیم در بحث شبکههای اجتماعی، محتوای قرآنی، پیام قرآنی و دینی و انقلابی را به مخاطبان داخل و خارج صادر کنیم.
حوزه علمیه بیشترین سهم را در تولید محتوای فضای مجازی دارد
وی ادامه داد: از جمله نهادهایی که بیشترین سهم و مسئولیت را در تولید محتوای فضای مجازی دارند، حوزههای علمیه هستند و لازم است که مسئولان حوزوی همان طور که تاکنون این کار را انجام دادهاند، همان گونه روند را ادامه دهند و توجه ویژهای به فضای مجازی داشته باشند.
این مبلغ مجازی تصریح کرد: مخاطب در فضای مجازی تشنه محتوای دینی و حضور روحانیون فعال انقلابی است تا بتواند از طریق آنها محتوای دین را با زبان روزآمد دریافت کند، اما متأسفانه حضور طلاب و روحانیون کمرنگ است که البته این امر به دلیل وجود مسائل مختلفی همچون مسائل شخصی، نیازمندیهای مالی و مشغلههاست.
وی یادآور شد: روحانیون فعال، نیازمند حمایت جدی مراکز و نهادهایی همچون حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا طلاب با اطمینان خاطر در فضای مجازی حاضر باشند و بتوانند رسالت طلبگی خود را در شبکههای اجتماعی به نحو احسن انجام دهند.