کد خبر: 3351756
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

احتمال ورود محصولات چرمی نجس به کشور/ آیا مسئولان هشیار هستند؟

گروه جامعه: بازار ایران در حال آغوش گشودن به محصولات و برندهای معروف جهانی است. اما آیا این محصولات از منظر شرعی قابل استفاده هستند؟ آیا مسئولان برنامه‌ای برای ممنوعیت ورود محصولات چرمی نجس به کشورمان دارند؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) جهان، اکنون یک بازار بزرگ است و بازار جهانی یعنی مشتریانی جهانی. بسیاری از شرکت‌ها و برند‌های معروف در حال حاضر تلاش می‌کنند حوزه فعالیت و فروش محصولات خود را به سراسر جهان بگسترانند و در این میان بخشی از این بازار متعلق به کشورهای اسلامی است.

این برندها و شرکت‌ها با افزایش کیفیت و داشتن استاندارد جهانی (ایزوهای مختلف) توانسته‌اند اعتماد بسیاری از مردم دنیا را به خود جلب کنند اما برای حضور در کشورهای اسلامی علاوه بر استانداردهای معمول باید یک استاندارد ویژه نیز داشته باشند و آن استاندارد حال است.

در حال حاضر علی‌رغم اینکه تحریم‌های مربوط به ایران هنوز به طور کامل برداشته نشده است، اما شاهد افتتاح مغازه‌های متعدد برندهای معروف کیف و کفش چرم در ایران هستیم.

اما آیا چرم این محصولات حلال است؟ آیا یک مسلمان می‌تواند و شایسته است از این محصولات استفاده کند؟ حکم نجس بودن این چرم‌ها چگونه است؟

نظر امام خمینی(ره) در خصوص چرم‌های حلال و حرام:

وسایل چرمی، نظیر روکش مبل، کیف، کفش، کمربند و به طور کلی تمام وسایل چرمی، یا اجزای دیگری از حیوانات؛ مانند استخوان، روده و… که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر از حیوانات نجس‌العین؛ مثل سگ و خوک باشد قطعاً نجس است. همچنین اگر چرم در کشوری غیرمسلمان تهیه شده باشد، هر چند از حیوانات حلال گوشت، مانند گاو، گوسفند، شتر و … باشد؛ به دلیل آن که حیوان، ذبح شرعی نشده، نجس است.

اما اگر چرم، در کشورهای اسلامی و از حیواناتی که نجس‌العین نباشد تولید شده باشد و بعدآً به کشور دیگری صادر شده و در آن جا در تولیدات دیگر به کار رفته باشد، در این صورت، چرم پاک است و استفاده از آن اشکالی ندارد، هر چند روی آن نوشته‌های خارجی باشد یا در کشوری غیر اسلامی ساخته شده باشد.(1)

به عنوان مثال اگر مبلمان در کشوری غیر مسلمان ساخته شده، اما ما نمی دانیم چرم آن تولید کشورهای اسلامی است یا تولید کشورهای غیر اسلامی، در این صورت نمی‌توان حکم به پاک بودن آن کرد. ولی اگر مبلمان در کشور مسلمان ساخته شده و نمی دانیم چرم آن تولید چه کشوری است (مسلمان یا غیر مسلمان)، در این صورت استفاده از آن اشکال ندارد.(2)

به هر حال اگر مبلمان از چرم نجس هم باشد، صرف استفاده از آن اشکال ندارد. نجاست مبلمان مانند دیگر نجاسات در صورتی که هر دو یا یکى به طورى تر باشد که رطوبت یکى به دیگرى برسد، سرایت می‌کند، امّا اگر ترى به قدرى کم باشد که به دیگرى نرسد، چیزى که پاک بوده نجس نمى‏شود.(3)

با در نظر گرفتن این مباحث فقهی آیا شایسته نیست مسئولان توجه بیشتری به محصولات وارداتی به ایران به ویژه محصولات چرمی از منظر حلال، حرام، نجس و پاک بودن داشته باشند؟ البته این نظارت‌ها در خصوص محصولات غذایی صورت می‌گیرد اما متأسفانه سایر حوزه‌های حلال مانند چرم‌های حلال کمتر مورد توجه بوده است.

[۱] . نک: امام خمینی، استفتائات، ج۱ ، ص۱۰۰ و ۱۰۱، س ۲۶۲ و ۲۶۳٫
[۲]  .همان، ص ۹۷- ۹۹، س ۲۵۲- ۲۵۶٫
[۳]  .توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص ۸۸، م ۱۲۵٫

captcha