کد خبر: 3353094
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

پرونده پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بسته شد/ «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» بهترین بازی سال

گروه فضای مجازی: پرونده پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با اعلام برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین پایانی پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای شب گذشته با حضور جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و جمعی از بازی‌سازان به کار خود پایان داد. «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» تولید شرکت مهندسی فن‌افزار شریف، به عنوان بهترین بازی سال و همچنین بهترین بازی موبایلی انتخاب شد.

برگزیدگان بخش دستاوردها

در بخش دستاورد فنی دیپلم افتخار به بازی «جنون سیاه» و غزال زرین به «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» تعلق گرفت.

در طراحی بازی، دیپلم افتخار به «کیپری» و غزال زرین به «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» و در دستاورد هنری، دیپلم افتخار به «جنون سیاه» و غزال زرین به طور مشترک به بازی «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» و «خاله قزی» تعلق گرفت.

در بخش دستاورد موسیقی، غزال زرین به «خاله قزی» و در صدا، غزال زرین به «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» اختصاص یافت. در دستاورد بازی‌نامه هم غزال زرین به «نبرد حران» و لوح تقدیر به بازی «مبارک» رسید.

در دستاورد داستان بازی هم دیپلم افتخار به «قتل در کوچه‌های تهران ۲» و غزال زرین به «جنون سیاه» تعلق گرفت.

برگزیدان بخش ژانرها

«شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» غزال زرین ژانر اکشن و «جنون سیاه» غزال زرین ژانر اکشن ماجرایی را به خود اختصاص دادند. 

دیپلم افتخار در ژانر استراتژی - مدیریتی به‌زور مشترک با دو بازی «نبرد آدون» و «هشت خوان» و غزال زرین ژانر سکوبازی به «خاله قزی» تعلق گرفت.

غزال زرین در بخش ماجرایی به‌طور مشترک به «مموراندا» و «شهر بختک‌ها» و دیپلم افتخار در ژانر ورزشی به بازی «ویراژ» اختصاص یافت.

در ژانر بازی‌های ساده یا کژوال هم غزال زرین به «رینگ مانیا» و «مگنیس» و لوح تقدیر برای «کیپری» و «ما قهرمان نیستیم» تعلق گرفت.

معرفی بهترین بازی سال

و اما «شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» به عنوان بهترین بازی سال و همچنین بهترین بازی موبایلی سال انتخاب شد و غزال زرین این بخش را از آن خود کرد.

۱۴۹ اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای ارسال شده بود که ۱۲۹ بازی و ۲۰ بازی‌نامه را شامل می‌شدند.

در نهایت ۹۳ اثر به داوری نهایی رسیدند و در هشت ژانر دسته‌بندی شدند. ۱۵ بازی در سبک اکشن، شش بازی در اکشن ماجرایی، دو اثر در سبک سکوبازی، ۱۰ بازی ورزشی، ۴۸ بازی ساده یا کژوال و شش بازی در سبک مدیریتی بودند.

کاربران برای مشاهده اسامی نامزدهای جشنواره می‌توانند اینجا را کلیک کنند.

همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: با توجه به رشد روزافزون این صنعت و افزایش میانگین سنی آن برای تولید محتوای ایرانی اسلامی تلاش کنیم، چراکه بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ساز دیپلماسی نرم است.

وی افزود: با دستور رئیس جمهور کمیته اقتصاد خلاق که بازی‌های رایانه‌ای بخشی از آن به شمار می‌رود، تشکیل می‌شود؛ چرا که در سال ۲۰۱۴ حجم مبادلات کالاهای ناشی از این نوع اقتصاد در دنیا ۸۲۰ میلیارد دلار بوده و سهم ما از این مبلغ بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است. امیدوارم با توجه به تمهیداتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد در نظر گرفته شده به اقتصاد خلاق دست پیدا کنیم.

جنتی بیان کرد: بازی‌سازی یکی از موضوعات مهم فرهنگی است و بازی‌های رایانه‌ای به لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیز از اهمیت بسیار برخوردار هستند؛ چرا که به باور جامعه‌شناسان و روان‌شناسان بازی‌ها با دنیای کودکان و نوجوانان روحیه و شخصیت آنها در ارتباط بوده و بسیاری از تمایلات میان فردی کودکان و ارتباط آنها با والدین، خواهران و برادران و همسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در ادامه متین ایزدی، دبیر پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: هر قدر اوضاع بازی‌های رایانه‌ای خراب است، بازی‌های موبایلی از شرایط خوبی برخوردارند.

این بازی‌ساز رایانه‌ای از نمایندگان مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا با توجه به نبود قانون کپی‌رایت و رقابت درست میان بازی‌های داخلی و خارجی شرایط را برای فروش و توزیع عادلانه بازی‌های ایرانی فراهم آورند.

اجرای موسیقی متن بسیاری از بازی‌های معروف ایرانی و خارجی به رهبری آرمین قیطاسی، درد و دل کردن برخی از بازی‌سازان و معرفی بازی‌های در دست تهیه از حاشیه‌های آیین پایانی جشنواره به شمار می‌رفت.

captcha