حجتالاسلام والمسلمین سعید نایئنی، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه در گفتوگوبا کانون خبرنگاران نباء وابسته به خبرگزری ایکنا، گفت: یکی از ارکان و ستونهای خیمه اسلام و بناء رفیع دین نورانی اسلام حج است و با توجه به روایتی شریف که امام باقر(ع) فرمودند: دین اسلام بر5 پایه رکن استوار است یکی از این پایه و اساس حج است و بسیاری از آیات متعدد در قرآن کریم از جمله آن میتوان به ترتیب به آیه 27 سوره بقره و آیه 46 سوره آلعمران و آیه 37 سوره ابراهیم و در آخر به آیه 26 سوره حج اشاره کرد و حتی یک سوره در قرآن به نام سوره حج در این باره نازل شده است و در دعاهای فراوان از جمله آن روایت(و وفقنی) مرا موفق کن به اینکه حج بیتالله الحرام را انجام بدهم.
وی در ادامه درباره عظمت خانه مقدس کعبه گفت: ابتدا اشاره به آیهای از قرآن «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَن» نخستین خانهای که برای مردم بنا شده همان است که در مکه است خانهای که جهانیان را سبب برکت و هدایت است (سوره آلعمران آیه 96) با وجود اینکه درماه ذیالقعده قرار داریم که 25 ذیالقعده روز دحوالارض است درباره روز دحوالارض این نکته قابل تأمل است که زمین از زیر مکه معظمه گسترش پیدا کرده است.
حجتالاسلام نائینی درباره خانه کعبه گفت: اقوال متعدد وجود دارد که آیا خانه کعبه از ابتدا بنا شده یا بانی آن حضرت ابراهیم(ع) است، آنچه از مجموع روایات و قرائن به نظر میرسد اینکه بناکننده اول خانه کعبه حضرت آدم(ع) بوده است اما در جریان مختلف از جمله طوفان نوح نبی(ع) این بنا آسیب دید و منهدم شد؛ با این وجود بانی تجدید خانه کعبه حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) بودهاند؛ پس نتیجه میگیریم قدمت خانه کعبه به حضرت آدم(ع) بازمیگردد.
وی در رابطه با سفرهای مجدد به خانه خدا گفت: در این مسئله 2 جواب وجود دارد که متأسفانه مغلطه میشود؛ مسئله حج از ارکان ایمان است و اگر کسی مستطیع شد و مکه نرفت مخالفت با آیه صریح الهی کرده است اگر با وجود شرایط لازم به حج نرود نور ایمان در درونش نخواد بود ولی اگر کسی یک بار رفته است، حجهای متعدد دیگر لازم نیست، درهمین رابطه قاعدهای هست به نام اهم و مهم که وقتی اهم به میان آمد مهم از بین میرود و سفرهای متعدد عمره با وجود کمک فقرا و عرصههای تبلیغی اشتباه محض است.
این استاد حوزه در پایان در توصیهای به حجاج بیان کرد: خوب است حجاج حقیقت باطنی حج توجه کنند و از نکاتی مورد بهره قرار گیرند، برخی از این نکات عبارتند از؛ کسی به نام «ذریح محاربی» که از اصحاب امام صادق(ع) است خدمت حضرت آمد و گفت! میخواهم به آیه 29 سوره حج عمل کنم، که فرمودند «فیعفوا تفضحم... فیلفوا تفضحم» امام صادق(ع) فرمود: قسمت دوم آیه در مورد حج است او رفت و به عبدلله بن سنان این قضیه را گفت، عبدالله آمد محضر امام و گفت میخواهم به این آیه عمل کنم، اقا فرمود ناخن و سبیلت را کوتاه کن! به حضرت گفت چرا شما به ذریح چنین گفتید و به من اینچنین، امام صادق(ع) فرمود: به مقدار فهمتان سخن گفتم؛ نکته دوم درباره سنگ حجرالاسود است که خلیفه دوم آمد روبروی آن و گفت تو سنگی بیارزشی و چون پیامبر(ص) تورا احترام میکرده ما احترام میکنیم، امیرالمؤمنین(ع) ایستاده بودند، گفتند این طور نیست که تو میپنداری، بلکه میثاق بندگان خدا با وجود است، و به منزله دست راست خداست و حجاج آن را لمس کنند و اگر نمیتوانند از دور دست دراز کنند.
محمد ایمانیمهر