علی سیداف، داور بخش فنی پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این موضوع که کیفیت بازیهای رایانهای چهارمین دوره از جشنواره نسبت به دوره پنجم، بهتر بود، افزود: دلیل این موضوع را نمیدانم که چرا کیفیت بازیهای این دوره از جشنواره چندان خوب نبود. همچنین تعداد بازیهای ارسالی در دوره چهارم بیشتر از دوره پنجم بود.
وی افزود: در دوره پنجم جشنواره بیشتر بازیها از موتورهای ساده استفاده کرده بودند و بخش فنی بازیها چندان خارقالعاده نبود.
داور بخش فنی پنجمین جشنواره بازیهای رایانهای با بیان این مطلب که بازیهای دینی و مذهبی که به جشنواره ارسال میشود، سفارشی هستند، به آسیبشناسی این مسئله پرداخت.
وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که بازیسازان به سمت بازیهای مذهبی گرایش ندارند، نداشتن انگیزههای کافی است و حمایتهای مناسبی از آن صورت نمیگیرد.
سیداف اظهار کرد: هماکنون بازیسازان به سمت فعالیتهای مستقل پیش میروند و تولیداتشان را در اختیار کافه بازار قرار میدهند که البته این امر نکته خوبی است چراکه فضای رقابتی میان بازیسازان بیشتر میشود.
با صنعت بازی احساسی برخورد نشود
وی افزود: متأسفانه یکی از ضعفهای صنعت بازیسازی این است که با این صنعت، احساسی برخورد میکنیم. به این معنی که بازیسازان عادت کردهاند تا در تولیداتشان حتما یک ارگانی از آنها حمایت کند. این باور غلط باعث شده که بازیسازان پروژه بزرگ را انتخاب کنند و در نهایت با شکست روبرو شوند.
بازیهای با کیفیت فروش خواهد داشت
این بازیساز اظهار کرد: اگر بازیهای ارزشی و مذهبی با کیفیت مناسبی تولید شود قطعا مخاطب به دنبال این ژانر از بازیها خواهد رفت. متأسفانه در بازیها آنقدر مستقیمگویی میکنیم که مخاطب از بازیهای دینی زده میشود.
مفاهیم دینی را نتوانستهایم به دنیا عرضه کنیم
وی بیان کرد: کشورهای دنیا زیرکانه فرهنگشان را درون محتوای بازیها قرار میدهند درحالی که ما سالهاست مفاهیم دینی و ارزشی خود را در قالب کتاب، فیلم، موسیقی نتوانستهایم به دنیا عرضه کنیم.
مستقیمگویی؛ سم مهلک بازیها
سیداف اظهار کرد: زمانی که عنوان قرآنی را روی بازی نامگذاری میکنیم و در محتوا مستقیمگویی میکنیم نمیتوان انتظار داشته باشیم که بازیهایمان فروش داشته باشد.
وی بیان کرد: کار سفارشی از سوی ارگانها به بازیسازان جالب نیست و به نوعی اسراف بیتالمال است. ارگانها باید به جای آنکه در تولید سرمایهگذاری کنند بیایند روی بسترها هزینهها را صرف کنند. در این صورت شبکه توزیع بازیها تقویت میشوند و در نهایت بازیها متنوع خواهد شد.