ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه دائمی کتابت قرآن
کد خبر: 3361877
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
مبدع خط سبحان تأکید کرد:

ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه دائمی کتابت قرآن

گروه ادب: پدیدآورنده خط سبحان و رکورددار رسم‌الخط اسلامی در جهان گفت: برای رشد و اعتلای هنر کتابت در کشور بهتر است یک دبیرخانه دائمی با رویکرد بین‌المللی راه‌اندازی شود.

سبحان مهرداد محمدپور، پدیدآورنده خط سبحان و رکورددار رسم‌الخط اسلامی در جهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه برای رشد و اعتلای هنر کتابت در کشور بهتر است یک دبیرخانه دائمی با رویکرد بین‌المللی راه‌اندازی شود، گفت: با پیشرفت تکنولوژی در حوزه چاپ و دسترسی عموم به قرآن به دستاوردهایی رسیده‌ایم، ولی هنر کتابت کمرنگ شده است.
محمدپور افزود: با ورود و رشد صنعت چاپ، قرآن‌های زیادی چاپ شدند و اکنون در خانه هر ایرانی یک قرآن موجود است، ولی ورود فناوری‌های جدید در عرصه چاپ و تولید کتاب نباید باعث بی‌مهری و فراموشی هنر کتابت شود.
پدیدآورنده خط سبحان بر لزوم حمایت هر چه بیشتر از کاتبان قرآن کریم تاکید کرد و گفت: کتابت قرآن کریم یک هنر متعالی و با اجر معنوی است، ولی باید توجه داشت صاحبان این هنر به کاری دشوار اشتغال دارند و بدون حمایت‌های مالی و معنوی دولت به سختی می‌توانند از طریق این حرفه امرار معاش کنند.
محمدپور با بیان اینکه نوشتن آیات قرآن، هنرمند را متعهد می‌کند، تصریح کرد: محتوای کار کاتب بسیار باارزش است، ولی اگر نتواند بر اساس یک برنامه‌ریزی مناسب با صرف وقت کافی و استراحت لازم فعالیت کند، ساعت‌های طولانی خم شدن و تمرکز بر کتابت و نگاه کردن به کاغذ سفید برای وی آسیب‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.
پدیدآورنده خط سبحان گفت: اعطای وام و تسهیلاتی چون بیمه هنرمندان به کاتبان قرآن کریم می‌تواند حمایت موثری از این قشر هنرمند باشد. علاوه بر آن لازم است برای رشد کتابت کشورمان در راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و جشنواره‌های بین‌المللی منظم با حضور کاتبان داخل و خارج کشور اقدام شود.
رکورددار رسم‌الخط اسلامی در جهان افزود: در این راستا می‌توان برپایی یک پژوهشگاه کتابت را نیز در دستور کار قرار داد.
خطوط ابداعی دریچه‌هایی برای اعتلای هنر کتابت هستند
محمدپور همچنین گفت: هنر انتها ندارد و خطوط ابداعی راهگشای ایجاد خط‌های زیبا برای کتابت قرآن کریم هستند. با حمایت از خط‌های ابداعی که قابلیت استفاده در کتابت قرآن کریم را دارند می‌توانیم در رشد هنر کتابت در کشور موثر باشیم.
پدیدآورنده خط سبحان ادامه داد: در روستاها و شهرهای دور و نزدیک شاهد ابداع خط‌های زیبا و ابتکاری هستیم که در صورت حمایت و شکوفایی می‌توانند هر یک در هنر کتابت کشور تاثیرگذار باشند.
وی همچنین تصریح کرد: اگر مسئولان در نظر دارند، بیمه یا حرکتی جدی را در زمینه کتابت قرآن انجام دهند، بهتر است که این موضوع فقط شامل خط نسخ و ثلث نباشد.
محمدپور ادامه داد: در سال 91 در دانشگاه تبریز، دبیرخانه جشنواره ابداعات و نوآوری‌های خوشنویسی را با نام «امام هادی(ع)» راه‌اندازی کردیم و سال 93 نیز در قالب بسیج هنرمندان جشنواره کتابت را در دانشگاه تهران برگزار کردیم. جشنواره ابداعات و نوآوری‌های کتابت قرآن را نیز در برنامه کاری داریم که به زودی محقق خواهد شد.

captcha