کد خبر: 3361935
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

پیشنهادات دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به طرح ۱۴۴۹، قرآن، کتاب زندگی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به بیان پیشنهاداتی برای اجرای طرح قرآنی ۱۴۴۹، قرآن‌، کتاب زندگی در دوره‌های بعد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه «افق» این هفته رادیو قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بهرام محمدی‌نیا، مدیر شبکه قرآن سیما و محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن و با اجرای کارشناسی، محمدرضا پورمعین به ارائه گزارشی از اجرای طرح قرآنی 1449، قرآن، کتاب زندگی پرداخت.
در ابتدای برنامه این هفته افق، بهرام محمدی‌نیا، مدیر شبکه قرآن سیما اظهار کرد: طرح قرآنی 1449 از سال 81 آغاز شده است که تا سال 93،  76 موضوع با 99 آیه دنبال شد که امسال نیز با محوریت سوره یاسین دنبال شد. طی این سال‌ها، 54 سوره قرآن محور مسابقات 9گانه بوده که هزار و 659 آیه مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: طرح قرآنی 1449 امسال طرح متحدی در صداوسیما بود که دو طرح 1449 و قرآن، کتاب زندگی با هم یکی شدند و علاوه بر اینکه همه نهادهای قرآنی با این طرح مشارکت داشته و این طرح را از آن خود می‌دانستند.

یک میلیون و 600 هزار نفر مخاطب مستقیم طرح 1449 بودند
محمدی‌نیا در ادامه گفت: 300 هزار کتاب برای این طرح منتشر شد و یک تفسیر اجمالی خوب و مختصر بود و دوستان در بسیج بیش از 300 هزار حلقه صالحین را به این موضوع اختصاص دادند و دوستان در سازمان دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، موسسات قرآنی، شهرداری، وزارت ارشاد و ... در این طرح مشارکت خوبی داشته‌اند و بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر مخاطبان مستقیم ما در این طرح بودند.


مدیر شبکه قرآن سیما ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که در این طرح رخ داد راه‌اندازی کاروان 1449 در استان‌ها بود که این کاروان 31 استان کشور را رفت و کیلومتری که کاروان زد 17 هزار کیلومتر بود و دوستان از تهران شروع کردند و شهرستان‌های مختلف را رفتند و در میلاد حضرت معصومه(س) به قم رسیدند و در میلاد امام رضا(ع) نیز در مشهد مقدس حضور داشتند.
وی در ادامه گفت: طی 88 روز، 77 برنامه در کاروان اعزامی به استان‌ها داشتیم که اکثر این برنامه‌ها در امامزادگان و بقاع متبرکه اجرا می‌شد و در این برنامه خانواده‌های قرآنی، حافظان و قاریان در شهرستان‌ها و روستاها شناسایی می‌شدند و با آنها مصاحبه انجام می‌شد.
محمدی‌نیا عنوان کرد: طرحی به این گستردگی که تمامی نهادهای قرآنی در آن حضور داشته‌ باشند تاکنون نداشته‌ایم؛ اگر همه نهادهای قرآنی دست به دست هم دهند موج‌های به مراتب بزرگ‌تر از این می‌توانیم در حوزه قرآنی ایجاد کنیم.
در این بخش از برنامه رادیویی افق، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: یکی از کارهایی که واقعا می‌شود به عنوان شاخص اصلی موفقیت رسانه ملی در حوزه قرآن بر روی آن تأکید کرد طرح ملی «1449، قرآن، کتاب زندگی» است.
وی افزود: امسال یک هوشمندی انجام شد و یکی از سوره‌هایی که جا داشت پیش از این مورد توجه باشد مورد توجه طرح 1449 قرار گرفت چرا که سوره یاسین سوره انسان کامل و ولایت است؛ انتخاب سوره یاسین به عنوان قله هدفمندی انسان و تحولات معنایی در قرآن کریم به نظر بنده خیلی دقیق و هوشمندانه بود علاوه بر اینکه خواص زیادی هم برای سوره یاسین ذکر شده است.

مشارکت تمامی دستگاه‌های قرآنی در طرح قرآنی 1449
محمدی ادامه داد: خوشحالیم از اینکه جامعه ما بیش از سه ماه است درگیر حفظ، فهم و قرائت سوره یاسین است و از تمامی دستگاه‌هایی که در این طرح مشارکت داشته‌ و تمام توان خود را برای مشارکت در این طرح گذاشته‌اند تشکر می‌کنیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره ویژگی‌های این طرح گفت: اولین ویژگی طرح این است که چندنهادی و ملی است و یک نمونه مطلوب و مثال زدنی فعالیت شبکه‌ای قرآنی با مخاطبان عام است؛ درست است که مسئولیت به عهده شبکه قرآن سیما است.
وی افزود: دومین ویژگی طرح، محوریت قرار دادن قرآن کریم و سومین ویژگی نیز چندطیفی و گستردگی مخاطبان است و این طرح اختصاص به قشر و گروه خاصی نداشت چرا که از کودکان تا اساتید دانشگاه و بزرگسالان در این طرح حضور داشتند.
محمدی ادامه داد: ویژگی چهارم طرح پرداختن به حوزه‌های گوناگون است و تمامی زمینه‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، تدبر و تفسیر را به صورت همزمان مورد توجه قرار داده است و در نهایت این چهار ویژگی موجب شد تا به عنوان فراگیرترین و پرمخاطب‌ترین طرح قرآنی در جمهوری اسلامی ایران است.


وی در ادامه عنوان کرد: اما ما در دهمین مرحله این طرح که می‌تواند از همین امروز شروع شود باید ویژگی‌های جدیدی را مورد نظر قرار دهیم؛ باید یک نقد و تحلیلی درباره 9 دوره قبل داشته باشیم و پیشنهاداتی برای دوره‌های بعدی این طرح مطرح کنیم.
محمدی با عنوان این مطلب که نقد منصفانه و از سر خیرخواهی می‌تواند کمک زیادی به این طرح کند، اظهار کرد: تمرکز بر جنبه مسابقه و رقابتی بودن نباید داشته باشیم؛ چرا که هدف طرح گسترش فرهنگ قرآنی در سطح کشور است و کمی نگاه کردن به کار بسیار خطرناک است.

مشکل اصلی صداوسیما، تولید محتوای معیار اسلامی است
وی با بیان اینکه مشکل اصلی صداوسیما مشکل تولید محتوای معیار اسلامی است، گفت: اگر تمامی شبکه‌های صداوسیما همانند شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن که در این حوزه وظیفه دارند قرآن را به عنوان محتوا مورد توجه قرار دهند دیگر مشکلی نخواهیم داشت. ما باید در تمامی سطوح ارتباط معنادار قرآن را با برنامه‌ها لحاظ کنیم و چشم‌انداز طراز جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر قرآن و روایات اهل بیت(ع) تدوین کنیم و این کار اقتضائات جدیدتری دارد و لوازم پیش‌نیاز بیشتری را می‌طلبد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: نکته دیگر مقطعی بودن طرح و عدم استمرار در طول سال است؛ نه اینکه الزاما همین طرح باشد اما یک جامع‌نگری در کل سال حتی پنج ساله و 10 ساله اتفاق بیافتد و این طرح خود را در پازل طرح‌های جامع نشان دهد.

فناوری‌های نوین در طرح قرآنی 1449 باید به کار برده می‌شد
وی ادامه داد: بحث عدم به کارگیری فناوری نوین نیز در طرح 1449 بسیار مهم بود که می‌توانستیم از این طریق طراحی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ویژه، مردم در طول سال از طریق موبایل‌های خود در طول سال با این طرح ارتباط داشته باشند.
محمدی با بیان اینکه محدود شدن به لایه‌ها و دستگاه‌های مردمی نیز نباید در این طرح اتفاق بیافتد، عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های دولتی باید به نوعی در این طرح ورود داشته باشند و همچنین دستگاه‌های مردمی و عمومی نیز باید ورود کنند؛ شهرداری تهران مشارکت خوبی داشت اما بقیه شهرداری‌ها کجا بودند و باید ورود کنند و حوزه‌های علمیه نیز باید ورود خوبی داشته باشند.

طرح قرآنی 1449 در دهمین سال باید یک طرح کامل شود
وی ادامه داد: چون در آستانه دهمین سال اجرای طرح است باید یک طرح کامل شود و کامل شدن طرح هم اقتضائاتی دارد که باید طوری باشد که نگاه تحول گرایانه به طرح را فراموش نکنیم و شجاعانه و متحولانه به این طرح نگاه کنیم. سوره الرحمن که عروس قرآن است یکی از سوره‌های زیبا در تمامی رشته‌ها است که می‌توانیم یک جشنواره عظیم قرآنی در تمامی رشته‌ها با محوریت سوره الرحمن داشته باشیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: با یک اتفاق فکر قوی و ممتاز می‌توانیم این موضوع را امسال با یک نگاه قوی و تحول‌گرایانه پیش ببریم.
همچنین، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در این برنامه گفت: طرح‌های فراگیر قرآنی با محوریت رادیو را از اوایل دهه 80 داشتیم و امسال پانزدهمین دوره طرح فراگیر بود که در سال همدلی و همزبانی با نهمین دوره طرح فراگیر 1449 به یک طرح جامع تبدیل شد و هر دو نام را بر این طرح نهاده شد.
وی افزود: در حوزه رادیو، هفت شبکه رادیوی از 10 شبکه رادیویی به صورت موثر در این طرح مشارکت داشته و به اطلاع‌رسانی این طرح پرداخته‌اند؛ تعداد برنامه‌ای که از شبکه‌های مختلف رادیویی در طول طرح برگزار شد 636 برنامه بالغ بر 3400 دقیقه از شبکه‌های رادیویی پخش شد.

تولید 871 برنامه در رادیو قرآن با محوریت طرح قرآنی 1449
مدیر رادیو قرآن افزود: در شبکه رادیویی قرآن نیز در حوزه‌های مختلف تلاوت، اطلاع‌رسانی تفسیر، آموزش، پژوهش، کودک و نوجوان برنامه‌های مختلفی داشتیم و در مجموع 871 برنامه در رادیو قرآن طراحی و پخش شد که بالغ بر 19 هزار و 380 دقیقه برنامه شد.
وی در ادامه گفت: رادیو قرآن به همراه هفت شبکه دیگر رادیویی که در طرح بودند در مجموع با هزار و 507 برنامه و نزدیک بر 22 هزار و 800 دقیقه، کل خدمت‌رسانی شنیداری را در این طرح داشته است.
محمدزاده عنوان کرد: رادیو قرآن طرحی را طراحی کرده و خدمت دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز ارسال شده است و این است که در حوزه پژوهش، فضای مجازی و در حوزه هنری با محوریت سوره یاسین و در دو فصل پاییز و زمستان با تأکید بر فعالیت‌های خوب و موثر دانش‌آموزی و دانشجویی اجرا کنیم.

captcha