کد خبر: 3365671
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
محسن پرویز:

عرضه خوب، موجب افزایش مصرف کالاهای فرهنگی کشور می‌شود

گروه ادب: امروز در سبد کالاهای فرهنگی خانواده‌ها بیشتر کالاهای خارجی دیده می‌شود و مصداق بارز این موضوع در لوازم تحریری است که از 10 سال پیش تصاویر فانتزی از شخصیت‌های کارتونی بر روی آنها وجود داشت و استدلال فروشندگان این کالاها این بود که این تصاویر پرفروش هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از ستاد خبری اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی، محسن پرویز، معاون فرهنگی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب گفت: نمی‌توان گفت که تنها محصولات خارجی فروش دارد، زیرا مشاهده شده که محصولات شکرستان نیز به عنوان کالاهای فرهنگی پا به پای این محصولات جلو می‌رود و فروش خوبی هم دارد. از همین مصداق می‌توانیم به این نتیجه برسیم که باید پایه‌ریزی درستی داشته باشیم.
وی افزود: به دلیل اینکه عرضه خوبی در همه حوزه‌ها از جمله کالاهای فرهنگی وجود ندارد تصور می‌شود که از کالاهای ایرانی استفاده نمی‌شود، به همین دلیل دور باطلی را طی می‌کنیم و تحلیل‌های اشتباهی صورت می‌گیرد و در نهایت تولید و عرضه کالای ایرانی با مشکل مواجه می‌شود.
پرویز با بیان اینکه در مورد این امر دو مقوله را باید در نظر بگیریم ادامه داد: ابتدا کمبود کالاهای فرهنگی با نماد ایرانی مناسب و دیگری تبلیغ است. همواره شاهد بودیم تبلیغی که برای کالاهای خارجی صورت می‌گیرد برای کالاهای ایرانی نمی‌شود. در حالی که اگر اطلاع‌رسانی‌ها کافی و با کیفیت بالا باشد، جامعه از کالاهای ایرانی استقبال می‌کند.
وی ادامه داد: سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باید بدانند که اگر قرار است از جایی حمایت کنیم باید اولویت خود را بر روی تولیدات داخلی قرار دهیم. در عرصه کالاهای فرهنگی هم به دلیل اینکه با مسائل فرهنگی گره می‌خورد و در جامعه تاثیرگذار است این موضوع دوچندان می‌شود.
پرویز افزود: مراکز مربوطه مجاز به تبلیغ و حمایت از کالاهای خارجی نیستند و وظیفه دارند اهتمام به تبلیغ و ترویج کالاهای داخلی کنند.
معاون امور فرهنگی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌هایی برای کالاهای فرهنگی گفت: درصد تاثیرگذاری این جشنواره‌ها و یا نمایشگاه‌ها بستگی به اجرا و میزان اهتمامی دارد که در اجرای درست نمایشگاه‌ها انجام می‌دهیم که اگر به شکل درست اجرا شود وظیفه تبلیغ و اطلاع‌رسانی برآورده می‌شود.
وی ادامه داد: گاهی وارد نمایشگاه‌هایی می‌شویم و کالاهایی می‌بینیم که شاید تا به امروز از وجود آنها مطلع نبوده‌ایم زیرا اطلاع‌رسانی‌های درستی درباره آن کالا نشده است.
این نویسنده افزود: باید بدانیم که اطلاع داشتن موجب بازار کالا می‌شود اگر از کالاهای با کیفیت داخلی اطلاعات کافی داشته باشیم می‌توانیم با هدف خرید آنها، در جریان کیفیت آنها هم قرار بگیریم و توجه داشته باشیم که هر چقدر این آثار کیفیت بالایی  داشته باشد تاثیر بالایی بر روی مصرف کننده خواهد داشت.

captcha