کد خبر: 3385027
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵

چهل و ششمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهل و ششمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن پیش از ظهر امروز، ۲۱ مهرماه در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چهل و ششمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن پیش از ظهر امروز، 21 مهرماه با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه منا به‌ویژه حسن دانش و محسن حاجی‌حسنی کارگر از قاریان بین‌المللی قرآن که جان خود را در فاجعه منا از دست دادند، از مسئولان حاضر در جلسه خواست تا اخبار قرآنی دستگاه خود را اعلام کنند.

مسابقات قرآن دانش‌آموزی جایگزین شکوفه‌ها می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش اعلام اخبار قرآنی دستگاه‌ها، نخستین سخنران بود که در بخشی از سخنان خود به برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها و مسابقات قرآن دانش‌آموزی در قالب یک مسابقه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طی ماه‌های گذشته در ستاد هماهنگی مسابقات، مصوبه‌ای مبنی بر برگزاری یک مسابقه برای دانش‌آموزان داشتیم، از امسال مسابقات قرآن شکوفه‌ها و دانش‌آموزی در قالب یک مسابقه و با عنوان مسابقات قرآن دانش‌آموزی برگزار می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: پیش از این سازمان اوقاف هرساله مسابقات قرآن را برای شکوفه‌ها(نوجوانان زیر 16 سال) برگزار می‌کرد و همزمان با این مسابقات، آموزش و پرورش نیز 33 سال است که مسابقات قرآن دانش‌آموزی برگزار می‌کند در حالی که شرکت‌کنندگان، داوران و سطح برگزاری این دو مسابقه تقریباً یکی بودند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تعامل و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، طی مذاکراتی که با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت امسال این مسابقات در قالب یک مسابقه برگزار می‌شود که امیدواریم تفاهم‌نامه این همکاری هرچه زودتر منعقد شود و این اقدام سرلوحه‌ای برای هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌ها و نهادها در اجرای برنامه‌های قرآنی باشد.

تبیین شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی
همچنین، محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این جلسه اظهار کرد: هفته گذشته یک کار بزرگ و ماندگار با حضور اعضای کمیسیون‌ها رقم خورد تا شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی مشخص شود.
وی ادامه داد: تبیین شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی سه روز پایانی هفته گذشته با حضور اعضای کمیسیون‌ها انجام و پیش‌نویس اولیه آن آماده شد و امیدواریم این کار در کمیسیون‌ها هم مطرح شده و به تصویب نهایی برسد.
در این بخش از جلسه، سیدعلی سرابی، با بیان اینکه در قالب بودجه سال 93 بالغ بر یک میلیارد اعتبار دریافت کردیم، گفت: بخشی از اعتبارات دریافت شده به برنامه‌های آموزش عمومی قرآن مؤسسات قرآنی پرداخت شد که در واقع هر مؤسسه دو میلیون و 500 هزار تومان کمک دریافت کرد.

حمایت از چندین طرح قرآنی در سطح ملی
وی افزود: همچنین با این اعتبار، چند طرح خاص از جمله طرح رحله، طرح تدبر در قرآن  و ... را نیز مورد حمایت قرار دادیم که گزارش کار ما و اسامی مؤسساتی که بودجه و اعتبارات مورد نظر را دریافت کرده اند، به زودی اعلام می‌شود.
سرابی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن، گفت: به نظر بنده کمیسیون آموزش عمومی قرآن باید در حوزه آموزش یک مدیریت کلان داشته باشد و دستگاه‌ها را هماهنگ کند که البته طی ماه‌های گذشته کارهای بسیار خوبی انجام شده است اما با این حال بیشترین بار در حوزه آموزش عمومی قرآن بر دوش وزارت آموزش و پرورش است چراکه حساس‌ترین مخاطبان تحت نظر آموزش و پرورش هستند.
وی با اشاره به تحولات خوبی که طی سال‌ها‌ی گذشته در حوزه آموزش قرآن در مدارس صورت گرفته و آموزش قرآن از سال اول دبستان شروع می‌شود، عنوان کرد: انتظار داریم با توجه به اینکه در حال حاضر جدول ساعات درسی دانش‌آموزان در حال بازنگری است کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیز از این فرصت استفاده کرده و در ارتباط با این سند و آموزش قرآن وارد عمل شود.
عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن ادامه داد: بحث تلفیق کتاب‌های درسی دینی، قرآن و عربی که مطرح شده و پرونده آن هم بسته نشده است نیز بهتر است با ورود کمیسیون آموزش عمومی قرآن به شکل تخصصی‌تری دنبال شود و کمیسیون آموزش عمومی قرآن تا جایی که تداخل برنامه و وظایف پیش نیاید ورود پیدا کرده و به روند این طرح کمک کند.

اهداف آموزش عمومی قرآن روی زمین نماند
همچنین، در این بخش از جلسه، محمدعلی خواجه‌پیری، عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن با اشاره به اهداف آموزش عمومی قرآن که سال گذشته به تصویب رسید، گفت: سال گذشته پیشنهاد کردیم که کارگروه آموزش، باقیمانده کار اهداف آموزش عمومی قرآن را دنبال کند تا زحماتی که برای اهداف آموزش عمومی قرآن کشیده شده است بی‌نتیجه نماند اما در نهایت با وجودی که تصویب شد تا کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود و نتیجه در پایان شهریور 93 مشخص شود این اتفاق نیفتاد و کار نیمه‌تمام باقی ماند.
وی با طرح این پرسش که چرا کارگروه آموزش کمیسیون آموزش عمومی قرآن دو سال است که تعطیل شده است؟، عنوان کرد: متأسفانه اهداف آموزش عمومی قرآن قبل از دبستان هنوز روز زمین مانده است و اگر در دوره کنونی این اتفاق به نتیجه برسد به طور قطع کار ماندگاری خواهد بود؛ امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
در ادامه این جلسه مباحثی پیرامون تدوین سند راهبردی قرآن کشور، طرح سند حفظ قرآن کشور، تقسیم‌بندی بودجه آموزش عمومی قرآن و... در دستور کار قرار گرفت که هر یک از اعضا مطالب و نظرات خود را در بخش‌های مختلف عنوان کردند و در نهایت تصمیماتی در هر یک از حوزه‌ها نیز گرفته شد.

captcha