مجتبی مطهری، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سازوکارهای درست تبلیغ محرم در فضای مجازی گفت: متأسفانه کسانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند، دانش اصولی را ندارند؛ بنابراین افرادی که متخصص علوم تربیتی و علوم اسلامی هستند باید به صورت همکاری بینابینی با متخصصان تکنولوژی در این عرصه قدم بردارند.
وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی و حضور طلاب با دیگر نهادها مثال بارزی است که میتوان در حوزه فضای مجازی هم از آنها کمک گرفت.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی اندیشه مبنا تصریح کرد: برای تبلیغ ماه محرم باید سیر مطالعاتی را برای کاربران فضای مجازی مشخص کنیم یعنی این سیر مطالعاتی سلسله وار باشند. برای مثال یک برنامه 5 تا 10 ساله را برنامهریزی کنیم یعنی محرم امسال موضوع با عنوان کلیات قیام، سال دوم با موضوع شبهات، سال سوم با موضوع کلیات قیام و سال چهارمش با موضوع رابطه حکومت و امامت باشد و به همین ترتیب هرسال یک موضوع را برای کاربران فضای مجازی در نظر بگیریم.
متخصصان کاربران را هدایت کنند
وی بیان کرد: زمانی که یک موضوع درباره محرم را مشخص میکنیم، کاربران با هدایت متخصصان حوزه و دانشگاه مطالبی در این موضوع را منتشر میکنند و درنهایت شاهد تولیدات صحیح و درستی خواهیم بود.
مطهری اظهار کرد: افراد متخصصی که در زمینه علوم اسلامی تبحر دارند باید یک چارت کلی را برای کاربران درنظر بگیرند و کاربران هم آن را بپذیرند و پیرو آن فعالیت کنند.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه کدام نهاد باید ناظر بر فعالیتهای تبلیغی کاربران در ماه محرم باشد، گفت: اشکالی که سالها در حوزه فرهنگ شاهد آن هستیم این بوده که شورای فرهنگ عمومی متولی فرهنگ عمومی کشور است، اما این مرکز خروجی خوبی ندارد و ارتباطی با مراکز فرهنگی برقرار نمیکند.
شورای فرهنگ عمومی عملکرد خوبی ندارد
مدیرعامل مؤسسه اندیشه مبنا تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزههای علمیه هر یک سهمی در حوزه فرهنگی دارند اما اشکال فرهنگی در کشور این است که همه این مراکز فرهنگی قطعات پازل جدا از هم هستند که هیچ انسجامی بین خودشان قائل نیستند و نمیخواهند یک کار منسجم انجام دهند.
وی بیان کرد: ما اتفاق آرا و انسجامی نداریم. مراکز فرهنگی ما متعدد و زیاد هستند و از هم بیاطلاع! نتیجه این می شود که پس از 30 سال انتظاری که داریم برآورده نشود. البته آنهایی که عمدی است نمی توان جلویش را گرفت. اگر تلاشمان بر این باشد که مطالب درست را خوب اشاعه دهیم آنقدر مطالب صحیح زیاد است که جایی برای مطالب شبههبرانگیز نمیماند.