به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام سیدجواد موسویهوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی بعد ازظهر روز گذشته سهشنبه 5 آبانماه در جمع دانشجویان دانشکده خبر در نشست هماندیشی چگونگی انتقال پیام نهضت عاشورا در عصر فناوریهای نوین فرا رسیدن روزهای غم بار تاسوعا و عاشورا و شهادت مظلومانه سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را تسلیت گفت و دین را منطقی و واقعبینانه خواند.
ضرورت دینداری
وی افزود: رابطه انسان و دین زمانی درست ترسیم میشود که حقیقت دین و حقیقت انسان به خوبی شناخته شود و وقتی حقیقت دین و انسان، درست تبیین شد، پیوند انسان و دین نیز به خوبی روشن میشود و این که دین اسلام مجموعه نیازهای اصلی انسانی اعم از مادی و معنوی را در نظر گرفته است و آنها را هماهنگ با یکدیگر مطرح میسازد.
حجتالاسلام موسویهوایی در این موضوع به دوره رنسانس اشاره کرد و گفت: در عصر رنسانس که الهیات انسانگرا زائیده شده بود فقط مدعى یک رنسانس علمى و فکرى نبود، بلکه در صدد تبدیل دین و تجدید نظر در دین نیز بودند؛ برای تبلیغ دین باید ابتدا نیاز به دین احساس شود، این را حجتالاسلام موسویهوایی بیان کردند و افزود: وجه قالب فرهنگ اسلامی آزاداندیشی است این در حالی است که مقام معظم رهبری به تشکیل کرسی آزاداندیشی تأکید کرده بودند.
ضرورت دین باید اثبات شود
وی ادامه داد: نیاز دین برای انسان، خانواده، جامعه و بشریت یک نیاز ضروری و حیاتی است به این دلیل که انسان داراى دو بُعد مادى و معنوى است که پرورش و هدایت هر دو نیاز به راهنمایى دارند؛ عقل و علم در پرورش بُعد مادى تا اندازهاى موفق بوده است ولى تقویت و پرورش بُعد معنوى، نیاز به راهنمایی دیگر دارد که دین است. دین در ایجاد آرامش (که یکى از نیازهاى روحى انسان است) نقش بنیادى دارد و بین آدمى و جهان و زندگى و خویشتن او آشتى بر قرار میکند و همه چیز را به دید مثبت مینگرد و ضرورت دین بر اساس نیازمندى حیات اجتماعى بشر به قانونى کامل و ضروری تبیین شده است.
کوتاهی رسانهها در انتقال پیام عاشورا
وی افزود: رسانه در جوامع اسلامی به ویژه در جمهوری اسلامی، مفهومی فراتر از یک ابزار ارتباطی دارد؛ کارکرد رسانهها در این جوامع مسلمان، به دلیل ارزشها و هنجارهای دینی حاکم، از یک سو، و نوع ارتباط آنها با منابع پیام و حتی نوع پیامی که منتقل میکنند، از سوی دیگر، با دیگر جوامع متفاوت است؛ به عبارتی دقیقتر، مفهوم رسانه در جوامع اسلامی با دیگر جوامع تفاوت و همتشابه دارد؛ تفاوت مفهوم آنها به این دلیل است که جوامع اسلامی، رسانههایی مانند مسجد، حسینیه و تعزیه در اختیار دارند که در جوامع دیگر دقیقاً به همان شکل و شمایل وجود ندارد؛ تشابه آنها نیز از این رو است که رسانههای جدید ارتباطی، مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره، موبایل، اینترنت و غیره، امروزه در تمامی جوامع وجود دارند.
حجتالاسلام موسویهوایی تصریح کرد: در جوامع اسلامی نیز رسانههای مرتبط با مسائل دینی، از اهمیت و احترام خاصی برخوردارند و کارکردهای آنها فراتر از رسانههایی است که مشروعیتشان خاستگاه دینی ندارد؛ بنابراین، هنگامی که تلویزیون و یا یک شبکه رادیویی، برنامهای با محوریت دین پخش میکند، قطعاً اهمیت فراتری مییابد؛ در جامعه اسلامی، رسانه میتواند بهترین تکنولوژی و ابزار ارتباطی برای انعکاس محتوای عاشورایی و یا حتی تربیت عاشورایی باشد و درسهای عاشورا را به تصویر بکشد، معرفی کند.
وی با اظهار تأسف در مورد این که در رسانههای ما جای دین مشخص نیست، افزود: دین و رسانه رابطه دو سویه دارد، خصوصا رسانههای صوتی و بالاخص تصویری که از مظاهر تمدن نوین شناخته میشوند، در واقع رسانههای ارتباطی با قدرت چشمگیر و نفوذ گستردهای که دارند میتوانند بیش از سایر مکانیسم به تبلیغ دین بپردازند و رسانهها رسالت بزرگی بر دوش دارند، بزرگترین رسالت رسانهها این است که باید پیام حقیقی دین را در تمام زمینهها انعکاس دهند و آرمانهای رسانهها باید در راستای پیامهای دین باشد.
آزادگی، درس عاشورا
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات یکی از درسهای مهم عاشورا را درس آزادگی و سازندگی عنوان کرد و ادامه داد: دینداری و اخلاق، گذشت و دفاع از مظلوم و همچنین مبارزه با ظالمان از جمله درسهای مهم عاشورا هستند که عاشوراییان باید به آن پایبند باشند؛ برای سازندگی نقد لازم است نقدی که برای ادامه یافتن و کمک به جلو رفتن باشد، این یک نقد سازنده است و ما باید هم خوب نقد کنیم و هم انتقاد را خوب منتقل کنیم.
وی اضافه کرد: امت و امام امت همیشه در کنار هم قرار دارند و امسال هم در تاسوعا و عاشورای حسینی نمایانگر این واقعیت بود.
انتشار کتابهایی با مضامین عاشورا
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات در پاسخ به چگونگی عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی کشور در انتقال پیام عاشورا گفت: خروجی عزاداریهای ماه محرم باید اقامه نماز، توجه و دقت در ادای واجبات و پرهیز از ارتکاب به حرام، غیبت و دروغ باشد؛ یکی از عمکرد این سازمان را انتشار کتاب عاشوراپژوهی با رویکردی به تحریفشناسی تاریخ امام حسین(ع) دانست، این کتاب به همت جمعی از تاریخپژوهان، بعد از 8 سال تلاش علمی تدوین و منتشر شد.
وی افزود: اثر دیگر را انتشار جلد اول مقتل جامع سیدالشهدا(ع) معرفی کردند که در این کتاب یک سلسله از بحثهایی که در مقاتل قدیم نیامدهاند را بیان کرده است که از جمله کتابهای برترین شناخته شده است.
مشکلات سازمان تبلیغات
حجتالاسلام موسویهوایی یکی از مهمترین موانع کاری سازمان تبلیغات اسلامی را به وجود آمدن شبه سازمانها دانست که این سازمان ها باعث کند شدن روند کاری سازمان تبلیغات شده است .وی علاوه بر مشکلات جانبی سازمان کمبود بودجه و با توجه به محدودیت بودجه دولت برای رفع این مشکل باید دنبال منابع و راهکارهای دیگر باشیم.
حجت الاسلام موسوی هوایی در پایان، در مورد افشاگری مالی مسئولان گفت: با شفاف سازی مالی مسئلان موافق هستم به شرطی که همه گیر باشد و بدون تبعیض اجرا شود اما در هر صورت تابع قانون سلامی و مصلحت نظام کشور هستم.
طاهره میرزایی