کد خبر: 3457037
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
علی اردستانی:

نمادهای پوستر سوگواره «خمسه» اهداف ارزشی آن را بیان می‌کند

گروه هنر: جزئیات به کار رفته در پوستر سوگواره «خمسه» برگرفته از نمادها و المان‌های دینی، اهداف ارزشی آن را بیان می‌کند که عموماً برپایی سوگ و ماتم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پوستر نخستین سوگواره نمایشی «خمسه» عیناً در روند برگزاری دومین دوره این سوگواره که از فردا آغاز به کار می‌کند استفاده می‌شود؛ امری که بنا به گفته علی‌اصغر خسروی با توجه به نوپا بودن سوگواره و تقریب ذهنی مخاطب با یک نماد بصری به عنوان معرف آن صورت گرفته است.
پوستر سوگواره که تنها تفاوت آن نسبت به نخستین دوره تغییر در عبارت دوره برگزاری آن است به عنوان یک شناسه این رویداد محسوب می‌شود و در جزئیات آن سعی شده است تا المانی از موضوعات و اهداف این سوگواره بیان شود.
در جریان برگزاری دوره نخست این سوگواره، ایکنا با علی اردستانی رستمی، طراح پوستر سوگواره نمایشی «خمسه» به گفت و گو پرداخت که طراح پوستر به ارتباط مفهومی نمادهای موجود در این پوستر با ماهیت سوگواره اشاره کرده بود.
اردستانی رستمی گفت: پنجه و یا دست در نمادهای عاشورایی، مفهومی شناخته شده است که وارد عرصه فرهنگ و هنر نیز شده و در هنر مفهومی دو برداشت از این المان صورت می‌گیرد؛ یکی تداعی‌کننده پنج تن آل‌عبا و دیگر دست ابوالفضل عباس(ع) و به همین دلیل آن را به عنوان نماد اصلی پوستر برگزیدم.
وی اشاره کرد: رنگ غالب زمینه پوستر سیاه انتخاب شده است که در حقیقت در آئین مذهبی و حتی از نقطه‌نظر روانشناسی رنگ، رنگ عزا و ماتم و سوگ و اندوه است و از آنجا که تصمیم داشتم مخاطب در نخستین مواجهه خود با اثر، در مسیر یک جریان خاص مذهبی که مشخصاً واقعه عاشوراست قرار بگیرد لذا به فرازهایی از زیارت عاشورا در کف دست و در سرانگشتان آن اشاره شده است.
این طراح پوستر در پایان توضیحات خود در مورد ویژگی‌های پوستر «خمسه» گفت: خط نسخ خط متداول در کتابت قرآن، ادعیه اسلامی و مفاتیح‌الجنان است، این خط در نگارش فرازهایی از زیارت عاشورا در پوستر استفاده شده است.
یادآور می‌شود، دومین سوگواره نمایشی «خمسه» به دبیری علی‌اصغر خسروی فردا 5 آذر افتتاح خواهد شد.

captcha