به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آریا الستی، معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان، به همراه منصور انبیاء مدیر کل برنامهریزی فرهنگی و کمال اکبری رییس کمیسیون زیرساختهای فرهنگی و پژوهشی این بنیاد امروز ۱۵ آذرماه ضمن بازدید از سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور نشستی مشترک با سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و حمید صابرفرزام رییس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار کردند و به گفتوگو و تبادل نظر پیرامون زمینههای مشترک همکاری پرداختند.
آریا الستی، معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در این نشست مشترک با خوب
ارزیابی کردن مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: همین که دانشجویان در این
مسابقات نحوه صحیح سخن گفتن و مناظره کردن را آموزش میبینند و یاد
میگیرند که میتوان به شکل اصولی تفکر کرد و سخن گفت از مزایای این
مسابقات است. دانشجویان طی این مسابقات با شیوههای مثبت مناظره آشنا
میشوند و نسبت به شیوههای منفی نیز آگاه میگردند و از آن میپرهیزند.
وی افزود: سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، ظرفیت بزرگی در کشور
ایجاد کرده است که نشان از درک صحیح جهاد دانشگاهی از زیرساختهای لازم
برای تحقق اهداف کشور است. باید بررسی کرد که چگونه میتوان از ظرفیتهای
این نهاد اثرگذار بهره برد.
وی اظهار کرد: در خصوص طرح دانشجو معلم قرآن کریم، اگر دانشجویان دعوت شده
به این طرح معیارهای بنیاد ملی نخبگان را دارا باشند، این بنیاد حاضر است
حمایتهای خوبی از آنها انجام دهد. در خبرگزاری ایکنا نیز حوزههای وجود
دارد که بنیاد نخبگان علاقمند به مشارکت در این حوزه هاست. حوزههایی نظیر
اقتصاد مقاومتی و نیز پاسخ به شبهات دینی از موضوعات مورد علاقه بنیاد است
که میتوان فعالیتهای مشترک و خوبی در این زمینه انجام داد.
الستی در ادامه افزود: در معاونت فرهنگی بنیاد نخبگان چندین اصل برای
اثرگذاری بهتر در حوزه فعالیتهای فرهنگی طراحی شده است که حضور فعالانه و
حمایت از فعالیتهای تدریجی به جای نگاه کوتاه مدت و رویداد از این اصول
است و در این زمینه نیز علاقمند به انجام فعالیتهای مشترک با سازمان
فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان هستیم.
الستی در پایان خواهان تشکیل کمیتهای مشترک میان بنیاد ملی نخبگان و
سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور شد تا زمینههای مشترک همکاری
میان دو سازمان را شناسایی کرده و برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از
ظرفیت دو سازمان انجام شود.
در ادامه این نشست نیز حمید صابرفرزام با اشاره به تاریخچه سازمان
فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور، به بیان برخی از مهمترین فعالیتهای
این سازمان پرداخت و گفت: ۲۵ سال تجربه برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان
کشور توسط این سازمان، ما را بر آن داشت تا به برگزاری این مسابقات در سطح
بینالمللی نیز مبادرت ورزیم و خوشبختانه تجربه موفقی را در برگزاری
مسابقات بینالمللی دانشجویان کسب کردیم و در نخستین دوره این مسابقات که
به صورت دوسالانه برگزار میشود، شرکت کنندگانی از بیش از ۴۰ کشور جهان
حضور داشتند؛ تاسیس نخستین خبرگزاری بینالمللی قرآن در جهان اسلام از دیگر
فعالیتهای این سازمان است که جایگاه مناسبی را در جامعه رسانهای درون و
بیرون از کشور کسب کرده است و هم اکنون اخبار را به بیش از ۱۹ زبان دنیا
تولید و منعکس میکند که در صورت حمایتهای مالی این تعداد به 42 زبان زنده
دنیا نیز قابل ارتقاست.
وی افزود: مرکز مطالعات میان رشتهای قرآن کریم یکی از مراکزی است که در
ذیل سازمان فعالیتهای قرآن دانشگاهیان فعالیت میکند و تنها فصلنامه تخصصی
قرآن و مطالعات میان رشتهای را در کشور منتشر میکند. مرکز دیگری نیز تحت
عنوان، مرکز رشد فناوریها و هنر قرآنی به تازگی به این سازمان اضافه شده
است که در روزهای آینده اقدام به جذب شرکتهای فعال در حوزههای فناوری و
هنر قرآنی خواهد کرد. نظیر این مرکز در کشور وجود ندارد و مرکز رشد
فناوریها و هنر قرآنی برای نخستین بار در کشور درصدد حمایت و ایجاد کسب و
کارهای مرتبط با قرآن خواهد بود که تحولی را این حوزه رقم خواهد زد. مرکز
آموزشهای تخصصی فنون قرآن نیز در آیندهای نزدیک در این سازمان ایجاد
میشود که نگاهی کارآفرینانه به مشاغل قرآنی دارد. طرح دانشجو معلم قرآن
کریم نیز از طرحهایی است که در سازمان فعالیتهای جهاد دانشگاهی دنبال
میشود و هم اکنون در آستانه برگزاری اردوی دوم، نخستین دوره این طرح
هستیم. این طرح قصد دارد با آموزش دانشجویان مستعد در زمینههای قرآنی، در
نهایت بیسوادی قرآنی را در میان دانشگاهیان کشور از بین ببرد.
صابرفرزام در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تنها نفرات اول مسابقات
بینالمللی قرآن کریم به عضویت بنیاد ملی نخبگان در میآیند، از مسئولان
فرهنگی این نهاد خواست برای نفرات برتر مسابقات قرآن دانشجویان نیز
تمهیداتی بیاندیشند.
رییس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: متاسفانه در حال
حاضر بیشتر دانشجویان نخبه رشتههای دیگری جز رشتههای قرآنی را برای
ادامه تحصیل انتخاب میکنند، که این امر در درازمدت آسیبهای جبرای ناپذیری
را بر جامعه قرآنی کشور وارد میکند، که اگر دانشجویان نخبه همزمان با
تحصیل در رشتههای دیگر این امکان را بیابند که در یکی از رشتههای قرآنی
نیز تحصیل کنند، تا حدی این آسیب مرتفع میشود.