آمادگی برای مبارزه با موقوفه‌خواری/ وقف نباید به پروژه‌های بزرگ معطوف شود
کد خبر: 3460098
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
استاندار تهران:

آمادگی برای مبارزه با موقوفه‌خواری/ وقف نباید به پروژه‌های بزرگ معطوف شود

گروه جامعه: استاندار تهران آمادگی خود را برای مبارزه با وقف خواری اعلام و اظهار کرد: بدون دریافت هیچ گونه هزینه تمام دستگاه‌ها و نیروهای انتظامی خود را در خدمت مبارزه با موقوفه خواری به کار خواهیم گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفتمین همایش وقف و رسانه امروز 18 آذرماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، پورمحمدی، معاون سیمای جمهوری اسلامی، سید حسین هاشمی، استاندار تهران، ربیعی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: یافته‌های یک نظر سنجی میان جامعه 23 هزار نفری در سال 89 حاکی از این بود که 77 درصد از مردم از وقف و خدمات و آثار آن کم اطلاع و بی اطلاع بودند، از این جهت گفتمان سازی فرهنگ وقف به عنوان یک سیاست پنج ساله مورد توجه قرار گرفت.

توسعه وقف‌های نوین و افزایش گردشگری مذهبی

وی ارتقای سطح شناخت و اعتماد مردم به وقف، توسعه وقف‌های نوین و افزایش گردشگری مذهبی با محوریت آستان امامزادگان را از جمله اهداف مد نظر این سازمان برشمرد.

وی هدف از برگزاری همایش وقف و رسانه را توسعه ظرفیت‌ها و تولیدات رسانه‌ا‌ی در حوزه وقف دانست و گفت: برپایی جشنواره وقف، چشمه همیشه جاری با محوریت تولید آثار ادبی و هنری در حوزه وقف از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه مشارکت‌طلبی رسانه بود.

وی به ساخت سریال‌های تلویزیونی از سوی اهالی هنر در راستای توسعه گفتمان وقف اشاره و عنوان کرد: حضور کارشناسان وقف در رسانه، تهیه برنامه‌هایی با محوریت وقف در رادیو و ورود مطالب مرتبط به وقف در فضای مجازی از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی اصحاب رسانه بوده است.

ربیعی از جمله آثاری که برگزاری هفت دوره همایش وقف و رسانه به دنبال داشته است را ترویج گفتمان وقف در میان خواص جامعه، ارتقای سطح آگاهی مردم، رشد 10 تا 15 برابری وقف و افزایش سطح حضور مردم در آستان امامزادگان برشمرد.

حمایت از آثار هنری در حوزه وقف

ربیعی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف صاحب موقوفات نیست بلکه متصدی مدیریت امور موقوفات است و مدیریت شرعی و قانونی آن را بر عهده دارد اظهار کرد: آثار هنری که در قالب فیلم و سریال از سوی هنرمندان با محوریت وقف ساخته شود از حمایت سازمان اوقاف برخوردار می‌شود.

زمینه افزایش سطح اعتماد مردم به اوقاف را ایجاد کنید

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و از سازمان اوقاف و امور خیریه خواست تا زمینه افزایش سطح اعتماد مردم به این سازمان را ایجاد کند و گفت: نهادینه شدن تفکر دینی در سازمان‌های مختلف نیاز امروز ماست ما با عنایت به تفکر دینی می‌توانیم به کارآیی برسیم. هر نهادی باید تلاش کند بالاترین سطح کارآیی، بهره‌وری و نظم مالی را محقق کند اگر چه در حال حاضر با این مهم فاصله زیادی داریم.

از دیگر سخنرانان این مراسم پور محمدی، معاون سیمای جمهوری اسلامی بود. وی با تأکید بر اینکه در گذشته مسجد، منبر و روحانیت به عنوان رسانه در جامعه فعالیت می‌کردند اظهار کرد: اما امروز رسانه به میان آمده و توانسته است تا حدودی به تبلیغ فرهنگ دینی وقف بپردازد.

برنامه‌های تلویزیونی حوزه وقف هنوزکم است

وی با اشاره به برنامه‌های تلویزیونی مختلفی که در سازمان صدا و سیما در زمینه وقف تولید شده است، اظهار کرد: هنوز با درجه مطلوب فاصله داریم و باید ساز و کارهای مختلفی را برای معرفی وقف به آحاد جامعه بکار گیریم.

وی همچنین از عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر کرد و گفت: پیش از انقلاب موقوفات در کشور حیف و میل می‌شدند و نظارتی بر آنها صورت نمی‌گرفت.

سیدحسین هاشمی استاندار تهران، نیز دیگر سخنران هفتمین همایش وقف و رسانه بود. وی با تأکید بر اینکه نیاز به یک فرهنگسازی جامع در مورد احیا فرهنگ وقف که از جمله تاکیدات ادیان مختلف به ویژه دین اسلام بوده است گفت: سازمان اوقاف کار خوبی را در زمینه شناسایی موقوفات آغاز کرده است که باید با جدیت ادامه دهد.

آماده همکاری برای مبارزه با وقف خواری هستیم

استاندار تهران آمادگی خود را برای مبارزه با وقف خواری اعلام و اظهار کرد: بدونه دریافت هیچ گونه هزینه تمام دستگاه‌ها و نیروهای انتظامی خود را در خدمت مبارزه با موقوفه خواری به کار خواهیم گرفت.

وی در ادامه بر ضرورت ترویج وقف‌های کوچک تأکید و تصریح کرد: در ستاد بازسازی عتبات عالیات این امکان وجود داشت که هر فردی متناسب با امکانات مالی خود در این امر خیر سهیم باشد. صحن حضرت زهرا(س) به عنوان بزرگترین قبور ائمه در 120 هزار متر مربع در حالی ساخته می‌شود که از کمک‌های نقدی مردم در خردترین سطوح نیز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه وقف نباید به سرمایه‌ها و پروژه‌های بزرگ معطوف شود عنوان کرد: باید زمینه مشارکت همه مردم را در سطوح مالی مختلف برای احیا وقف ایجاد کنیم.

امروز گرایش به خیریه بیشتر از وقف است

سخنران پایانی این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بود، وی با بیان اینکه شاهان ظالم وقف را در نظر مردم تلخ معرفی کردند و هنوز نیز رسوباتی از این تلخی در ذهن مردم بر جایی مانده است، گفت: امروز گرایش به خیریه بیشتر از وقف است در حالی که خواستگاه خیریه، در غرب اما وقف، از ادیان الهی نشأت می‌گیرد. وقف قابل تغییر از شرایطی که واقف تعیین کرده نیست اما ورثه می‌توانند در امور خیریه دخالت داشته باشد.

وی خواستار معرفی وقف به همان شکل زیبایی که در ذات آن نهفته است شد و گفت: تهران بیش از 30 بیمارستان موقوفه دارد، اما دریغ از یک جمله تبلیغی که بیانگر وقف بودن آن باشد.

از دیگر خواسته‌های محمدی از رسانه‌ها آموزش مطالب مرتبط با وقف به صورت متقن و به زبان ساده و مردمی بود. وی همچنین خواست از بیان مسائلی که حواشی به دنبال دارد خودداری شود.

تجلیل از خبرگزاری بین‌المللی ایکنا

هفتمین همایش وقف و رسانه با رونمایی از کتاب «استفتائات وقف از محضر مقام معظم رهبری و دیگر مراجع» همراه بود. همچنین در این مراسم از رسانه‌های برتر و هنرمندان فعال در حوزه وقف تجلیل به عمل آمد که خبرگزاری بین المللی ایکنا نیز از جمله آنان بود.

captcha