سبحان مهرداد محمدپور، پدیدآورنده خط سبحان و رکورددار رسمالخط اسلامی در جهان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با
تاکید بر اینکه کتابت براساس رسم الخط ایرانی برای مخطاب آسان خوان است و
میتواند بستر انس هرچه بیشتر جامعه با قرآن را فراهم کند، عنوان کرد:
قرائت مصاحف کتابت شده با رسم الخط عثمان طه برای مخاطب با دشواری همراه
است و لازم است رسمالخط ایرانی جایگزین آن شود.
محمدپور افزود: ایرانیان در طول تاریخ مبدع خطوط کتابت بودهاند و میتوان
سابقه ابداع خط در ایران را به ابن مقله در قرن چهارم هجری قمری رساند.
ابن مقله بیضاوی شیرازی ادیب، خوشنویس، مبتکرو مبدع خطوط مختلف و وزیر
عباسیان بود. وی خط محقق را از خط کوفی احداث کرد و خط ثلث ریحانی را از خط
ریحان بیرون کشید و خط نسخ را پس از انتشار خطوط پیشین اختراع و بالاخره
خط توقیع و رقاع را ایجاد کرد.
پدیدآورنده خط سبحان گفت: خطوطی که ابن مقله اختراع کرد، عبارتند از
محقق، ریحان، ثلث ریحان، توقیع، رقاع و نسخ که مدار آنها را بر
دایره و سطح نهاد و چون خط کوفی پنج دانگ و نیم سطح و نیم دانگ
دور بیشتر نداشت، وی در خط محقق یک دور به جهت زیبایی بر آن
افزوده و خط ریحان را تابع خط محقق قرارداد.
وی خط نسخ را در زمان المقتدر عباسی و وزارت ابن فرات اختراع و
وضع کرد که به مناسبت سهولت در تحریر، ناسخ خطوط دیگر شد و از همین
رو «نسخ» نام گرفت و از همان زمان در ممالک اسلامی شایع و رایج
شد.
محمدپور تصریح کرد: ایرانیان در ابداع خط حرف نخست را در طول تاریخ
زدهاند و در سالهای اخیر نیز شاهد ابداعاتی در مشهد، اردبیل، تبریز،
تهران و همدان بودهایم.
پدیدآورده خط سبحان گفت: در شرایط کنونی چاپ مصحف با رسمالخط ایرانی و
جایگزین کردن آنها با خط عثمان طه یک حرکت هنری و انقلابی است که هنر
اسلامی ایرانیان را نشان میدهد.
محمدپور همچنین گفت: هنر انتها ندارد و خطوط ابداعی راهگشای ایجاد خطهای
زیبا برای کتابت قرآن کریم هستند. با حمایت از خطهای ابداعی که قابلیت
استفاده در کتابت قرآن کریم را دارند میتوانیم در رشد هنر کتابت در کشور
موثر باشیم.
پدیدآورنده خط سبحان ادامه داد: در روستاها و شهرهای دور و نزدیک شاهد
ابداع خطهای زیبا و ابتکاری هستیم که در صورت حمایت و شکوفایی میتوانند
هر یک در هنر کتابت کشور تاثیرگذار باشند.