به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از
چهارمحال و بختیاری، حجتالاسلام پورضا، مدیر امور دفاتر نهاد نمایندگی
مقام معظم رهبری در دانشگاهها شب گذشته، 28 آذرماه در آیین بزرگداشت وحدت
حوزه و دانشگاه در دانشگاه شهرکرد به تببین مراحل مختلف
وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.
وی گفت: در یک مقطع که همان قبل از انقلاب بود، نگاه حوزوی به دانشگاهی
نگاه یک شخص کافر بود و بالعکس یک فرد دانشگاهی به یک حوزوی به دید یک
انسان متحجر، نگاه می کرد.
حجتالاسلام پورضا افزود: در آستانه انقلاب اسلامی این سوء تفاهم ها نه
تنها برطرف شد بلکه به برکت نفس حضرت امام (ره) به یک برادری عمیق تبدیل
شد.
وی اظهار کرد: مرحله دیگر از وحدت را در دهه اول انقلاب در میادین دفاع
مقدس شاهد بودیم که خون های حوزویان و دانشگاهیان به هم آمیخته شد و در
عرصه کارزار و حتی در پشت جبهه تا پای جان با هم حرکت کردند.
پوررضا گفت: مرحله بعد در بحث وحدت این بود که حوزوی ها به این نتیجه
رسیدند که از علوم دانشگاهی استفاده کنند و دانشگاهیان هم به این نتیجه
رسیدند که از گنجینه بزرگ قرآن ومعارف پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) که در حوزه
است بهره ببرند که نتیجه آن کارهای بزرگ پژوهشی در حوزه و دانشگاه بود.
مدیر امور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در تکمیل این بحث به
فعالیت و برنامه نهاد راه اندازی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در برخی از
دانشگاهها اشاره نمود و خاطرنشان کرد: این مرحله از وحدت هم ده سال پیش
تحقق یافته و نگرانی از بابت آن وجود ندارد.
وی اظهار کرد: وحدتی که امروز باید درباره آن صحبت کنیم و به تعبیر بسیاری
از صاحب نظران یک ضرورت است بحث علم دینی و تعارض علم و دین است.
حجتالاسلام پور رضا با اشاره به کتاب ارزشمند منزلت عقل در هندسه معرفت
دینی تالیف حضرت آیت الله جوادی آملی، گفت: معقتدیم همه حرف های اساسی در
بحث علم دینی در این کتاب امده است.
وی با اشاره به عبارت قرآنی«وَمَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ؛ و
هر نعمتى که دارید از خداست.» و نیز این که ائمه اطهار اولیای نعم هستند،
نتیجه گیری نمود که همه علوم دینی است و سرمنشأ همه علوم خداوند متعال
است.
پوررضا خاطرنشان کرد: وقتی علم ریشه آن خداست و با نیت قرب الهی حرکت شود قطعا ما را به سر منزل مقصود میرساند.
وی در تکمیل بحث خود گفت: بحث علم دینی باید نهادینه شود و تعارض علم و
دین جمع شود و اگر کسی سرمنشأ علم را خدا بداند و نیت او قرب الهی باشد
نتیجه آن هم در خدمت بشر قرار خواهد گرفت.
پوررضا تأکید کرد: وقتی بحث عدم تعارض علم و دین روشن شد؛ کسی که در حوزه و
دانشگاه درس میخواند و کسی که بین حوزه و دانشگاه رفت و آمد میکند سعی
بین صفا و مروه میکند.