محسن عبادی، از اساتید و کاتبان ممتاز دارالکتابه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)
با بیان اینکه در شرایط فعلی که با رشد هنر خوشنویسی و کتابت مواجه هستیم،
دیگر زمان کتابت یک مصحف استاندارد با نسخ فارسی که فصلالخطاب قرائت
باشد، فرا رسیده است، عنوان کرد: ارائه یک مصحف فارسی استاندارد به جای
قرآن عثمان طه ساز و کار ملی میخواهد و باید استانداردی تعیین شود و بر
اساس آن معیارهای قرآن ملی که جایگزین قرآنی پرتیراژ شود، در اختیار کاتبان
برای این کار باارزش قرار گیرد.
وی گفت: باید کارگروهی متشکل از بخش دولتی برای حمایت از اثر و تعدادی از
اساتید و هنرمندان تشکیل شود. تهیه قرآن فارسی ملی استاندارد که جایگزین
قرآن عثمان طه باشد کاری زمانبر است و به حمایت مالی نیاز دارد. یکی از
دلایل اصلی پرتیراژ شدن قرآن عثمان طه هزینهکرد تبلیغی و حمایت دولتی بوده
است.
عبادی با بیان اینکه کاتب برای مشارکت در یک کار ملی بزرگ باید به طور
تخصصی وارد کار شود، عنوان کرد: کتابت یک قرآن استاندارد با معیارهای خاص
30 تا 40 ماه زمان لازم دارد و باید شرایطی را فراهم کرد که کاتب دغدغه
مالی نداشته باشد و با فراغ بال کار کند. حمایت مالی دولت و ارائه
استاندارد و عیار هنری در کنار هنر خوشنویسی کاتب باید در کنار هم قرار
گیرند.
کتابت روزمره بر اساس وظیفه بر نوآوری تاثیر منفی دارد
این کاتب همچنین به تاریخچه کتابت و خوشنویسی قرآن اشاره کرد و با تاکید
بر اینکه در طول تاریخ میان کاتب و خوشنویس تفاوت قائل بودهاند، گفت: با
توجه به آرای موجود در بررسی فعالیت کاتبان در دورههای گوناگون و در پیوند
با گرایشهای مختلف هنر خوشنویسی، افراد فعال در این حوزه، به دو گروه
شاخص کاتب و خوشنویس تقسیم میشدند. گروهی که تنها به عنوان کاتب شناخته
میشدند، کسانی بودند که به دلیل اهمیت و پردازش نسخههای دستنویس (در
روزگاری که عدم وجود صنعت چاپ مانع از دسترسی افراد به تیراژهای وسیع
میشد) به ناچار به صورت روزمره موظف بودند در دارالکتابهها و یا
کارگاههای شخصی، پیوسته مشغول به کار نوشتن و کتابت باشند تا بتوانند با
کار گروهی و مستمر و بدون وقفه تا حدودی توازن میان عرضه و تقاضا را برقرار
سازند. واضح بود که در این شرایط نمیشد انتظار چندانی در باب کیفیت،
ابداع، نوآوری و عیارمندی قابل توجه و تحسین در آثار این نوع افراد که
صرفاً به عنوان کاتب تربیت میشدند، داشت؛ چرا که همواره تقابل سرعت و
کیفیت در همه ابعاد به گونه معکوسی وجود داشت.
وی افزود: در شرایط یاد شده برابر نیاز و مراجعات ضروری، کاتبان ناگزیر
بودند در حداقل زمان ممکن، یک کتاب کامل را آماده کنند و بنا به درخواست و
تقاضای سفارش دهندگان آن را تزیین، جدولکشی، تذهیب و صحافی و جلد کنند.
این گونه بود که وقتی آثار این گروه از کاتبان را مرور میکنیم چیزی به نام
تاریخ و یا سنه کتابت در رقم آنان نقش و جایگاه ویژهای ندارد و تنها
شاخصهای که ممکن بود بر تاریخ و زمان کاری آنان تأثیر داشته باشد همانا
کیفیت بیرونی و پوستهای خط بوده است. یعنی بر اثر نوشتن زیاد و مداوم،
نقایصی همانند لرزش دست، اغلاط املایی و تجویدی، اشتباهات اعرابگذاری و
تزیینی، کیفیت امر کتابت، متناسب با اصول صفحهآرایی استاندارد به حداقل
میرسید که البته با بالا رفتن سطح تجربه کاتب در حقیقت جسارت و شهامت وی
در امر کتابت در دانگهای متنوع و بر روی کاغذها و آهارهای گوناگون و با
ابزار متنوع نسبت به سالهای اولیه کتابتش ارتقاء مییافت.
پژوهشگران هنرشناس و مهندسانی زبده
عبادی در عین حال تصریح کرد: اما از منظور درونیات و ذات اسکلتبندی در خط
آنان تغییر ملموس و قابل توجهی اتفاق نمیافتد، چه بسا که بر اثر تکثّر و
استمرار حرکت بر مدار کتابت محض، برخی از رفتارهای تعیین کننده خوشنویس در
حرکت دستهای آنان عمیقاً نشست کرده و حتی در صورتی که میخواستند اراده
کنند، دیگر نمیتوانستند آن قبیل عادتها را که در منش و ساختار خطشان به
اصطلاح جا خوش کرده بود را تغییر داده و یا تبدیل به احسن کنند.
این کاتب توضیح داد: با یک برآورد ساده میتوان نتیجه گرفت که نسخهها و
آثار این گروه از کاتبان که فقط میشد به آنان «کاتب» گفت، بخش قابل
ملاحظهای از حجم قفسههای نسخ خطی موزهها و مجموعههای شخصی را به خود
اختصاص دادهاند، زیرا این دسته از نویسندگان افرادی پرکار بودهاند که در
مجموع به لحاظ تیراژ و کثرت آثار به جای مانده، بیرقیب به نظر میرسند.
وی با بیان اینکه شور هنر خوشنویسی ایرانی در ابتدای پیدایش تا قرار
گرفتن در داربست اسلوب و قواعد سختگیرانه هندسی مدیون تلاش کاتبان خوشنویس
بوده است، گفت: این گروه از کاتبان، پژوهشگران هنرشناس و مهندسانی زبده
بودهاند که در دنیای کار و کوشش حرفهای در زمینه خط و خوشنویسی، همواره
با تحقیق، تفحص، خلاقیت و ابداع به واکاوی و رمزگشایی از لایههای متنوع و
بحث برانگیز هنر خوشنویسی، ایرانی و اسلامی پرداختند که پیوسته در گذر زمان
به عیار و پختگی فراوانی رسیده بوده.
عبادی افزود: در واقع برخلاف کاتبان محض، کار در این گروه از خوشنویسان را
میتوان هنر نامید، زیرا تمام مولفهها و زیرساختهای یک هنر اصیل و شریف
را میتوان در آثار و بدایع آنان به روشنی مشاهده کرد.