دارالفتوای مصر درباره داعش کتاب منتشر کرد
کد خبر: 3462812
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱

دارالفتوای مصر درباره داعش کتاب منتشر کرد

گروه بین‌الملل: مرکز رصد فتواهای تکفیری وابسته به دارالفتوای مصر، کتاب «تشکیلات داعش؛ پیدایش، جنایات و مقابله» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، این کتاب با عنوان عربی «تنظیم داعش..النشأة والجرائم والمواجهة: تشکیلات داعش؛ پیدایش، جنایات‌ و مقابله» در راستای سلسله آثار منتشره در مرکز رصد فتواهای تکفیری و دیدگاه‌های افراط‌گرایانه وابسته به دارالفتوای مصر به‌منظور مقابله با گروه‌های تکفیری و افراط‌گرا منتشرشده است.

کتاب 6 فصل دارد

این کتاب در 6 فصل متنوع و در پاسخ به ادعاها و تفسیرهای گروه‌های خشونت‌طلب و تکفیری در جهان به‌ویژه گروه تروریستی «داعش» که خشن‌ترین و سفاک‌ترین گروه تروریستی به شمار می‌رود، تدوین شده است.

ابراهیم نجم، مشاور مفتی اعظم مصر در این باره می‌گوید: اهمیت مبارزه فکری و فرهنگی با سازمان‌های تکفیری کمتر از مبارزه نظامی نیست؛ چرا که این مسئله به رد شبهات و تأویلات نادرست و گمراه‌کننده داعش درباره احادیث و آیات قرآن مربوط می‌شود.

وی افزود: مرکز رصد فتواهای تکفیری وابسته دارالفتوای مصر در نظر دارد در راستای مقابله فکری با سازمان‌های تروریستی که شعارهای دینی با هدف رسیدن به اهداف دنیوی و سیاسی سر می‌دهند، سلسله کتاب‌هایی را منتشر کند.

فصل اول کتاب چه می‌گوید؟

فصل نخست کتاب «تشکیلات داعش؛ پیدایش، جنایات و مقابله» به تبیین برخی مفاهیم و اصطلاحات اسلامی که توسط گروه‌های تکفیری و خشونت‌طلب مخدوش شده‌ مانند «دارالحرب»، «دارالاسلام»، مفهوم «هجرت در اسلام» و مفهوم «جهاد به عنوان یکی از مفاهیم اصلی در اسلام» پرداخته است.

تبیین شباهت‌های گروه‌های تکفیری در فصل دوم

فصل دوم این کتاب نیز شامل مباحثی درباره پیدایش گروه‌های تکفیری و مبانی و اصول فکری آنها، تبیین شباهت‌های میان گروه‌های تکفیری و خشونت‌طلب در طول تاریخ و افکار غلطی که این گروه‌ها تبلیغ و برای نشر خشونت و افراط‌گرایی به آن‌ استناد می‌کنند، است.

فصل سوم و سربریدن توسط داعش

در فصل سوم کتاب نیز به روش جنایتکارانه سربریدن  معارضان و اسیران و تاریخچه این اقدام ضد بشری و ضد اسلامی توسط گروه‌های تکفیری و انگیزه‌ اصلی داعش از پیروی از این روش و اعتقاد ذکر شده است.

تأویل نادرست گروه‌های تکفیری از احادیث مربوط به جنگ و جهاد و رد شبهات داعش و سایر گروه‌های تروریستی درباره این حادیث از دیگر مواردی است که در این فصل به آن پرداخته شده است.

نقض حقوق زنان در فصل چهارم

در فصل چهارم کتاب، به نقض حقوق زنان توسط عناصر گروه تروریستی داعش و نیز سوءاستفاده و استثمار ظالمانه آن‌ها برای تحقق اهداف دنیوی و پست که هیچ ارتباطی به اسلام ندارد، پرداخته شده است.

عضوگیری داعش از میان زنان و علت پیوستن آنان به این گروه و سوءاستفاده از آن‌ها به‌عنوان برده و فروش زنان در بازار برده‌فروشی از دیگر موضوعاتی است که در این فصل از کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

سوء‌استفاده از کودکان در فصل پنجم

در فصل پنجم کتاب به سوءاستفاده و بهره‌کشی داعش از کودکان و فروش آن‌ها به‌عنوان برده در بازار و به‌کارگیری آن‌ها در صفوف جنگ و حملات انتحاری پرداخته شده و به تلاش این گروه برای تربیت کودکان براساس ایدئولوژی داعش و سوء‌استفاده از آن‌ها برای عملیات‌های انتحاری و انفجاری اشاره شده است.

انگیزه داعش از عملیات‌های انتحاری در فصل ششم

فصل ششم این کتاب نیز علت‌ و انگیزه‌ عملیات‌های انتحاری گروه تروریستی داعش و عوامل اعتقادی، روانی، اجتماعی و فتواهای تکفیری در این زمینه، علت انحراف داعش و سایر گروه‌های تروریستی و تکفیری از مفهوم جهاد و خروج آنها از سنت و حلال‌شمردن ریختن خود دیگران تبیین شده است.

پدیده زن انتحاری

همچنین، پدیده «زن انتحاری» و انگیزه و اسباب آن و حلال شمردن کشتن افراد بی‌گناه، فتواهای علمای بزرگ کشورها و فرقه‌های مختلف در زمینه تحریم عملیات انتحاری و رد شبهات کسانی که مجوز عملیات انتحاری صادر می‌کنند، از دیگر مواردی است که در این فصل به آن اشاره شده و پیامدهای عملیات انتحاری برای اسلام و مسلمانان در این فصل تبیین شده است.

در این فصل از کتاب همچنین، به جنایات داعش علیه مجسمه‌ها و آثار باستانی و تاریخی و فتواهای تخریب و نابودی این آثار اشاره و تأکید شده است که قرآن به نابودی آثار باستانی و مجسمه‌ها دستور نداده و سنت نبوی نیز مخالف این اقدام است و در فتوحات اسلامی نیز این آثار تخریب نشده است، بنابراین این آثار و مسجمه‌ها شرک نیستند، بلکه گنجینه و میراث انسانی‌اند.

%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%aa%d9%88%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b5%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b9%d8%b4-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af

captcha