الازهر بار دیگر بر طبل تفرقه کوبید/ هشدار نسبت به وجود مراکز شیعی در بریتانیا!
کد خبر: 3465857
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

الازهر بار دیگر بر طبل تفرقه کوبید/ هشدار نسبت به وجود مراکز شیعی در بریتانیا!

گروه بین‌الملل: در حالی که مراکز زیادی در کشورهای اروپایی وجود دارند که با حمایت مالی رژیم سعودی به ترویج اندیشه وهابیت می‌پردازند، مرکز رصد الازهر در گزارشی مغرضانه و فرقه‌گرایانه، نسبت به وجود 70 مرکز شیعی در بریتانیا به‌ویژه لندن هشدار داده است!

هشدار الازهر از وجود 70 مرکز شیعی در بریتانیا

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، امروزه بر همگان واضح و آشکار است که بسیاری از تازه‌مسلمانانی که از کشورهای اروپایی جذب داعش و سایر گروه‌های تکفیری می‌شوند، از مراکز دینی وابسته به عربستان پرورش یافته‌اند که مروج اندیشه وهابیت هستند؛ اما
رصدخانه الازهر با ارائه گزارشی آماری نسبت به وجود 70 مرکز شیعی در بریتانیا که اغلب آنها در لندن است، هشدار داده است؛ این در حالی است که فعالیت مراکز و انجمن‌های شیعی در بریتانیا بیشتر آموزشی و مذهبی بوده و هیچ گونه جنبه فرقه‌گرایی ندارد.

در گزارش مرکز رصد الازهر آمده است: شیعیان در حالی 70 مرکز و مؤسسه در بریتانیا در اختیار دارند که شمار مسلمانان در این کشور 2.8 نفر است که تنها 5% از آنها شیعی هستند و بقیه اهل سنت هستند.

این رصدخانه در این گزارش آورده است: براساس آمار سال 2011 میلادی، مسلمانان 4.5% از جمعیت بریتانیا را تشکیل می‌دهند و باتوجه به این آمار، دین مبین اسلام دومین دین بزرگ در بریتانیا به‌شمار می‌رود. همچنین، اسلام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ادیان در حال رشد در بریتانیا است و ملیت‌های پاکستانی و بنگالی بیشترین تعداد مسلمانان در این کشور را تشکیل می‌دهند.

براساس این گزارش، شیعیان در بریتانیا از فرقه‌های 12 امامی، زیدیه و اسماعیلیه هستند که تعداد آنها به 400 هزار نفر می‌رسد که بیشتر از کشورهای ایران، عراق، پاکستان و ترکیه به بریتانیا آمده‌اند.

مرکز اسلامی «الحسینی»؛ بزرگترین مسجد وابسته به شیعیان در بریتانیا

در ادامه این گزارش به مراکز و حسینیه‌های وابسته به شیعیان در بریتانیا اشاره و آمده است: مرکز اسلامی «الحسینی» واقع در منطقه «استانمور» لندن از بزرگترین مساجد وابسته به شیعیان در بریتانیا و از مهم‌ترین مراکز اسلامی وابسته به پیروان اهل بیت(ع) است.

مرکز رصد الازهر اعلام کرد: مراکز و حسینیه‌های شیعی در بریتانیا در حال افزایش است و از جمله آن‌ها می‌توان به مؤسسه «دار الاسلام» در شهر «منچستر» اشاره کرد که در زمینه برگزاری نماز جمعه، برگزاری برنامه‌‌هایی ویژه جوانان در روزهای شنبه هر هفته، احیای مراسم سالروز وفات اهل بیت(ع)، مراسم شب قدر و برپایی سفره افطار در ماه رمضان فعالیت می‌کند.

در ادامه این گزارش به سایر مراکز شیعی در بریتانیا اشاره شده و آمده است: انجمن جهانی اسلامی «اهل بیت(ع)» در لندن، مرکز فرهنگی «اهل بیت(ع)»، شورای جهانی امور امامیه، مؤسسه احیای میراث «آل بیت(ع)» که دوره‌های فقهی ویژه بانوان برگزار می‌کند، مدرسه دینی «آل بیت(ع)» ویژه دختران، مرکز اسلامی «امام خوئی» در شهر «سوانسی» بریتانیا، حسینیه «الرسول الاعظم(ص)»، مؤسسه «المسلم» و مرکز دائرةالمعارف حسینی که در زمینه تدوین دانشنامه‌ای 500 مجلدی درباره امام حسین(ع) فعالیت می‌کند، از جمله مراکز شیعی در بریتانیا است.

در ادامه این گزارش آمده است: مؤسسه آموزش اسلامی در لندن که بر آموزش دانشگاهیان تمرکز دارد و دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌کند، مرکز اسلامی «الحیدری»، انجمن جهانی اسلامی، اتحادیه جهانی «اهل بیت(ع)» و مؤسسه «امام علی(ع)» از دیگر مراکز شیعی فعال در بریتانیا است.

این مرکز در ادامه به برگزاری مراسم سالروز عزای حسینی در لندن اشاره کرده و آورده است: هرساله به مناسبت دهم محرم(روز عاشورا) هیئت‌های عزاداری حسینی در لندن با حمل پرچم‌های سیاه به عزاداری می‌پردازند و این مراسم در حسینیه‌های لندن نیز برگزار می‌شود.

رصدخانه الازهر در پایان این گزارش ادعا کرده که در حال حاضر روابط میان مسلمانان شیعه و اهل سنت در بریتانیا مطلوب نیست و امروزه مقالات زیادی با موضوع مجادله و نفرت میان اهل سنت و شیعیان به‌ویژه پس از بحران سوریه و عراق نوشته می‌شود.

مرکز رصد الازهر درحالی در این گزارش به نسبت به وجود 70 مرکز شیعی در بریتانیا هشدار داده که مراکز ترویج اندیشه وهابیت که با حمایت مالی عربستان اداره می‌شود، در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارند.

همچنین، این مرکز مدعی شده است که میان شیعه و سنی در بریتانیا روابط مطلوبی وجود ندارد؛ این در حالی است که بسیاری از مسلمانان در کشورهای اروپایی در ایام و مناسبت‌های دینی با یکدیگر همکاری داشته و برنامه‌های مشترکی اجرا می‌کنند.

مرکز اسلامی الازهر پیش‌تر نیز مسابقه‌ای با موضوع «مد شیعی در جامعه اهل تسنن» برای دانشجویان این مرکز برگزار کرد که مخالفت‌هایی را در پی داشت.

captcha