محمد مهدی اصفهانی، مشاور وزیر بهداشت در امور طب اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه نگرشهای معنوی از طریق اساتید و اعضای هیئت علمی باید وارد دانشگاهها شود، به تعریف سلامت از منظر قرآن پرداخت و تصریح کرد: قرآن کریم کتاب هدایت انسانها است و در این کتاب هدایت بحثها به صورت کلی و جهت دهی مطرح شده است.
اصفهانی افزود: قرآن تعریف جامعی از سلامت دارد و این تعریف جامع قرآنی هم سلامت جسم را شامل میشود هم سلامت روان و روابط اجتماعی و حتی فراتر از آن سلامت دنیا و آخرت، چرا که نگاه قرآن به انسان با نگاه مکاتب لائیک متفاوت است.
وی بیان کرد: مکاتب لائیک تمام هویت انسان را در بعد جسمی، روانی، اجتماعی میبینند، اخیرا هم که یک انعطافی به خرج داده و بعد معنوی را برای انسان قائل شدهاند، این بعد از معنویت ربطی به روح، بقای انسان، آخرت و خدا ندارد، معنویت از نظر آنها این است که انسان در زندگی هدف و میل به نمود اجتماعی داشته باشد، کدهای اخلاقی جامعه را رعایت کند؛ با یک چنین نگرشی الزاما اعتقاد به جهان واپسین نیست.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: در مکاتب الهی انسان دو بخش متمایز اما به هم پیوسته دارد یکی بعد جسمی و دیگری بعد روحانی آن که پایدار است، بنابراین سلامت در این مکتب با سلامت در آن مکاتب متفاوت است؛ اینجا همه ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی روحانی دنیوی و اخروی را شامل می شود اما در مکاتب دیگر تمام مباحث برای زندگی این دنیا بوده و معنویت آنها بر پایه معنویت مادی بنیان نهاده شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه لازم است این نگرش معنوی و قرآنی در دانشگاههای علوم پزشکی ورود پیدا کند، عنوان کرد: باید پایه نگرش در دانشگاهها را اصلاح کرد، اگر شرایطی فراهم شود که اساتید مختلفی که در رشتههای مختلفی که در حال درس دادن هستند با یک آمادگی قبلی و با یک دید بازتر با نگاه کردن به این جنبه ها وارد کلاس درس شوند لزومی ندارد که سرفصل های نوینی تعریف شود و چارچوب آموزشی تغییر پیدا کند.
اصفهانی افزود: هرجا سخنی هست باید سخن از قدرت و حکمت پروردگار باشد و این درست یک کار علمی و مقدس است؛ ما گاها فکر میکنیم میان علم و دین فاصله است در حالیکه چنین نیست اگر علم تفسیر کننده حقایقی است که در خلقت می بینیم و در حقیقت فعل پروردگار را تفسیر میکند، در علوم دینی ما قول پروردگار و معصومین(ع) را مطرح میکنیم هردو مقدساند.
وی عنوان کرد: متأسفانه جوامع دانشگاهی ما از ورود به مباحث دینی پرهیز میکنند و این پرهیز ناشی از فشار مکاتب لاییک و تربیت گذشته است؛ زمان برای پایان دادن به تکرار حرفهای بی پایه و فراموش کردن ابعاد وجودی انسان فرا رسیده و باید اینها را کنار گذاشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: باید با سربلندی و عزت پذیرفت که انسان وجودش دو قسمت به همآمیخته جسمانی و روحانی دارد هر چه هم که ما میخواهیم برای او تعریف کنیم این دو بعد را برای او تعریف می کنند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها و فرهنگستان علوم پزشکی اگر بتوانند این تفکر را آرام آرام وارد عرصه علمی و محیط تدریس کنند بسیار مؤثرتر از این است که بخواهند یک درس و یا مبحث جدایی را مطرح کنند و این چیزی است که هم شرع می پسندد و هم اینکه عقل قبول دارد.