به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، برنامه بشری چون هفتههای قبل شب گذشته، دوم بهمن از شبکه قرآن سیما پخش شد. در ابتدا مجری برنامه درگذشت محمد غفراننیا را به جامعه قرآنی تسلیت گفت و در ادامه پای صحبتهای محمدرضا پورزرگری، قاری بینالمللی کشومان که مهمان این هفته برنامه بشری بود، نشست.
محمدرضا پورزرگری متولد 28 شهریورماه سال 1349 در منطقه لرزاده تهران است. قرآن را از سن 5 سالگی در کنار پدر، مادربزرگ و دیگر اعضای خانواده فرا گرفت. با شنیدن نوارهای صوتی استاد عبدالباسط، انگیزه قدم گذاشتن در راه تلاوت قرآن کریم در وی ایجاد شد.
این قاری بینالمللی با اشاره به اینکه در ابتدای امر پس از پیروزی انقلاب اسلامی از آموزش قرآن استاد محمد خواجوی که از صدا و سیما پخش میشد، در سن پائین بهره برده است، درباره روند یادگیری قرآن بیان کرد: آموزش قرآن در مقطع ابتدایی در دبستان علوی، انس با تلاوتهای استاد عبدالباسط، استاد مصطفی اسماعیل، آشنایی و حضور در مؤسسه دارتحفیظ القرآن الکریم، جلسات تفسیر قرآن آیتاللهالعظمی جعفر سبحانی همچنین در ادامه حضور در جلسات قرآن شبهای ماه محرم استاد سیدمحسن موسویبلده از جمله روند سوق پیدا کردنم به قرآن کریم بوده است.
در ادامه برنامه بشری، تلاوتی از محمدرضا پورزرگری در مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم استان تهران در سال 1366 در مسجد امامزاده سیدناصرالدین پخش شد.
پورزرگری درباره این تلاوت، گفت: در آن دوران امکانات کمی در دسترس بود و تنها کاست عبدالباسط و منشاوی و گاهی اوقات مصطفی اسماعیل وجود داشت. در آن دوران، صدای استاد عبدالباسط و منشاوی در رأس و مرکزیت تلاوتها قرار داشت و گاهاً صدای استاد غلوش بود که بسیار با ولع بهدنبال این تلاوتها بودیم. آن دوران از امکانات کمتری نسبت به امروز برخوردار بودیم.
وی با اشاره به اینکه علاقهمندان به یادگیری قرآن کریم میتوانند در عصر حاضر از امکانات بسیاری استفاده کنند، بیان کرد: برای جوانان علاقهمند به یادگیری، نرمافزار، لوحهای فشرده و فضاهای مجازی با تلاوتهای بسیاری از اساتید برجسته وجود دارد که میتوانند از این عصر طلایی بهرهمند شوند و میتوانند از اطلاعات فنی هنر تلاوت استفاده کنند.
پورزرگری با توجه به اینکه از سال 1366 در مسابقات قرآن کریم شرکت کرده است و در سال 1373 مقام نخست مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف را کسب کرده است، درباره حضور خود در مسابقات کشوری گفت: پس از فراگیری قرائت قرآن کریم، شرایطی برای حضور در گروه تواشیح «قدر» به وجود آمد که بنده در کنار اعضای دیگر گروه، فعالیت خود را آغاز کردم.
تواشیح موجب تقویت صداسازی در فرد میشود
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تواشیح به صدای قاری لطمه وارد نمیکند، بیان کرد: اگر افراط در مسائل تواشیحخوانی و اوجخوانی انجام شود، در درازمدت میتواند تأثیر منفی بر روی صدا داشته باشد. در کنار این مورد، نکته مثبت دیگری برای این حضور میتوان بیان کرد که صداسازی، انعطافسازی صدا، تقویت صدا میتواند کمککننده باشد. البته کسانی که در کنار قرائت قرآن در گروههای تواشیح حضور دارند، اولویت نخست را به قرائت قرآن باید بدهند.
در ادامه تماس تلفنی با سعید ترابی، سرپرست گروه تواشیح مشکات اصفهان انجام شد. ترابی درباره شکلگیری این گروه تواشیح گفت: گروه تواشیح نوجوان مشکات اصفهان در سال 1390 در آستانه نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) و 12 نفر عضو شکل گرفت و قطعهای به نام «رمز نجات» به عنوان اولین بار به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) در مدح ایشان تولید شده است، توسط احمد رحیمیفرد آهنگسازی آن انجام شده است.
در ادامه برنامه بشری، قطعه رمز نجات از گروه تواشیح مشکات اصفهان پخش شد.
پورزگری با اعلام زمان کلاسهای آموزشاش، تصریح کرد: دو جلسه بهصورت رسمی در طول هفته برگزار میشود که دوشنبه شبها در خیابان 17 شهریور، حسینیه حضرت علیاکبر(ع) مؤسسه احسنالحدیث، از ساعت 19 تا 22:30 و در روزهای سهشنبه در حسینیه حضرت زهرا(س) واقع در چهارراه پارک وی، خیابان تختی از ساعت 17 تا 22 برگزار میشود.
پورزگری با تأکید بر اینکه تمامی آیات قرآن کریم نور و تأثیرگذار است، افزود: تمام آیات قرآن، انسان را تحت تأثیر قرار میدهد اما بیشترین آیاتی که مرا متأثر کرد، آیات ابتدایی سوره انفال بود که بیشترین تأثیر را در من داشته است.
وی در بیان شخصیت و اوصاف استاد خود، موسویبلده افزود: استاد سیدمحسن موسویبلده مردی باشخصیت، متدین، بادقت، صبور و باوسواس در امر آموزش قرآن کریم است که سعادتی برای من بود که در محضر ایشان شاگردی کردهام.
پورزرگری درباره نیاز امروز خانواده، جوانان و نوجوانان در حوزه قرآن کریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروزه مشغلههای فکری نوجوان بیشتر از دوران گذشته است که در این راستا باید بیوت مردم، بیوت قرآنی باشد و خانههای قرآن را منور به قرآن کریم کرد و باید بررسی کرد که در خانوادهها چه اندازه قرآن خواندن در برنامه روزانه آنان قرار دارد؟
عزم عمومی نهادهای قرآنی در راستای آموزش
وی ادامه داد: عزم عمومی نهادهای قرآنی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی باید بهصورت هماهنگ با انتخاب سلیقه درست، کام مردم را به حلاوت قرآن شیرین کنند و با برنامهریزیهای مشخص در این راه تلاش کنند و در اینجا باید گفت که اهمیت قرآن در آموزش و پرورش مهم است و مربیان قرآن مدارس باید متخصص باشند تا بتوان با توانایی بالایی جوانان را با قرآن کریم انس داد.