به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، طی جلسه مشترک حجتالاسلام
سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، سیدابوالحسن ترابی، مدیرکل
فرهنگی دانشگاه پیام نور، مصطفی باغدارنیا، معاون مدیرکل فرهنگی
دانشگاه پیام نور، محمدرضا عامری، مشاور قرآنی معاونت فرهنگی دانشگاه و
محمد قلمکاریان، عضو شورای قرآنی دانشگاه پیام نور و عضو هیئت علمی دانشگاه که
امروز، چهارم بهمنماه در اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور برگزار شد، تفاهمنامه همکاری
منعقد شد.
طی این جلسه مصطفی باغدارنیا، معاون مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور با اشاره به برنامههای قرآنی دانشگاه پیام نور، گفت: از جمله برنامههای
قرآنی این دانشگاه، آموزش مفاهیم و حفظ قرآن است که پایه و اساس سایر برنامههای
این دانشگاه نیز است و منابع خوبی هم در این زمینه در اختیار دارند و استقبال خوبی
نیز در حوزه قرآن در دانشگاه پیام نور صورت گرفته است.
وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفته شده که حوزه فرهنگ دینی ـ
قرآن در سطح دانشگاه گسترش پیدا کند. نگاه خوبی در حوزه قرآن داریم و طرحهای خوبی
ارائه شده است که در زمینه اجرا هم علاوه بر همکاریهایی که نیاز است تا دستگاههای
دیگر همکاری کنند، مشکلات مالی هم وجود دارد که نیازمند حمایت است.
باغدارنیا با اشاره به اینکه 500
دانشگاه پیام نور مرکز و واحد در کل کشور داراست، اظهار کرد: حتی در دورترین نقاط چون
ابوموسی و ... درخشش خوبی را دانشجویان پیام نور در حوزه قرآن داشته است. همچنین
تصمیم داریم تا در حوزه آموزش علوم قرآنی ورود جدی پیدا کنیم که جشنواره قرآن و عترت
از جمله این فعالیتهاست.
وی تصریح کرد: تا کنون20 دوره جشنواره برگزار کردهایم و از سال هفتم
افتتاح دانشگاه پیام نور، راهاندازی این جشنواره آغاز شده است. همچنین یک دوره مسابقه
قرآن به صورت ملی برگزار کردهایم و تصمیم داریم در حوزه قرآن تولیدات محصولات
قرآنی نیز داشته باشیم.
معاون مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور عنوان کرد: در
زمینه مسابقات 16 هزار نفر امسال ثبت نام داشتهاند و چشمانداز ما این است که سال
آینده چندین برابر این تعداد افراد ثبت نامی داشته باشند.همچنین در هفت بخش مسابقه
قرآن برپا شد تا هر فردی که کوچکترن علاقهای به قرآن دارد، بتواند وارد این عرصه
شود و مرحله کشوری این مسابقات در شهریورماه سال 95 برگزار خواهد شد.
وی با ابراز حمایت و درخواست همکاری از دستگاههای دارای ظرفیت، ادامه
داد: با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، 161 کانون قرآن و عترت و مرکز فعال
قرآنی راهاندازی شده است که در حال گسترش است.
در ادامه ابوالحسن ترابی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام نور به بیان نکاتی پرداخت و گفت: با توجه به گستردگی فضای آموزشی در سطوح الکترونیکی
که زمینه آن در دانشگاه پیام نور نیز وجود دارد و با وجود بیش از 500 مرکز پیام
نور، جشنوارهها و مسابقه ملی و کانونهای قرآن و عترت که در حال گسترش است، نظر
به گسترش آموزش قرآن در سطوح و رشتههای مختلف از جمله دکتری علوم قرآن و حدیث و...
داریم.
وی با اشاره به اینکه در نظر داریم که در زمینه آموزشهای قرآن فعالیتهایی
داشته باشیم، افزود: تقویت فعالیت قرآنی مد
نظر است که طرحهای خوبی هم ارائه میشود و مرکز چاپخانه داریم که بیش از 3 میلیون
جلد کتاب در سال چاپ میکند.
سپس سیدمحمدرضا عامری، مشاور قرآنی معاونت فرهنگی دانشگاه به سخنرانی پرداخت و گفت: همت همکاران در این دانشگاه این است که
جامعه هدف طالب را پیدا کنیم که پذیرنده زحمات باشد و اینکه هر چه جامعه از نظرعِده
وعُده فراهم باشد، بهتر و مطلوب است.
وی تصریح کرد: در این دانشگاه با عِدهای بیش از یک میلیون نفر زمینه
آموزش علوم قرآنی فراهم است. دانشگاه پیام نور در جنوبیترین و شمالیترین نقطه
کشور و حتی خارج از کشور شعبه دارد و جامعه 10 تا 20 هزار نفری در این دانشگاه
مشغول به کار هستند و هیئت علمی هستند و از این جهت ضریب نفوذ خوبی برخورادار است.
عامری بیان کرد: از لحاظ
نظامهای الکترونیکی نیز زمینه لازم فراهم است و در مقطع فوق لیسانس چندین واحد
الکترونیکی کلاس داریم و در زمینه آموزش الکترونیکی علوم قرآنی نیز این دانشگاه از
توانایی خوبی برخوردار است و این توان عِدهای و عُدهای که وجود دارد مثل تعداد
افراد و نفوذ الکترونیکی و جمعیت است که وجود دارد و از محاسن این دانشگاه است.
سیدمحمد قلمکاریان، عضور شورای قرآنی دانشگاه پیام نور و عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مؤسسات
قرآنی، ظرفیتهای بالایی دارند که بدون چشم داشتی در زمینه ترویج علوم قرآنی زحمت
میکشند، از اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور درخواست کرد: تعامل بین مؤسسات و دانشگاه
پیام نور برقرار شود تا مؤسسات با دانشگاهها مرتبط شوند و در زمینه برگزاری کلاسها
و مسابقات همکاری داشته باشند.
وی ادامه داد: محور کار دانشگاه در زمینه علوم قرآنی بر روی سه محور
حفظ و صوت ولحن و مفاهیم قرآن است و دانشگاه در نظر دارد که قبل از برگزاری
مسابقات دورههای آموزشی لازم را برگزار کند. از جمله مزایاهای دانشگاه در زمینه
علوم قرآنی این است که دانشگاه هم مخاطب خوبی دارد وهم فضای آموزش مناسب را دارد
که امیدواریم با همت مسئولان قرآنی دانشگاه شروع مطلوبی برای حرکت قرآنی در جامعه فراهم
شود.
در ادامه حجتالاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی
کشور، گفت: دانشگاه پیام نور برنامههای قرآنی خوبی دارد اما نقد این است که عدم
اطلاعرسانی دقیق از برنامههای قرآنی موجب میشود که اطلاع دقیقی درباره این
فعالیتها در اختیار نیست.
وی ادامه داد: در حالیکه فضای فرهنگی مسمومی که وجود دارد اطلاعرسانی
در این زمینه را ضروری میکند. 161 واحد قرآن این دانشگاه و همت برای توسعه آن در
واقع شبکه قرآنی وسیعی محسوب میشود.
کوششی در ادامه به بیان توضیحاتی درباره فعالیت اتحادیه پرداخت و
اظهار کرد: اتحادیه بزرگترین شبکه قرآنی کشور را از جنس مردمی در اختیار دارد. بیش
از هشت هزار تشکل قرآنی در سطح کشور فعالیت دارند که 31 اتحادیه استانی داریم که
کارشان هماهنگکننده فعالیتهای قرآنی استانها است و این ظرفیت بینظیری است که
مردمی است.
وی در زمینه همکاری با دانشگاه پیام نور چه در زمینه تقویت و تخصصی
کردن فعالیتهای قرآنی، تصریح کرد: زمینههای مختلف همکاری وجود دارد. همچنین
شیوههای آموزشی در مقوله قرآن باعث فاصله گرفن افراد از آن میشود اما در این
دانشگاه فعالیتهای ارزشمندی در زمینه جذب فعالان قرآنی صورت گرفته است که شایسته
تقدیر است.
کوششی بیان کرد: لازم است برای مأنوس شدن دانشجویان با قرآن، طرح
آموزش مفاهیم قرآن اجرایی شود که در این راستا پیشنهاداتی وجود دارد؛ دانشگاهها در
زمینه ترغیب دانشجویان به علوم قرآنی کمتر گامهای مثمر ثمر برداشتهاند.
تربیت دانشجویان به عنوان معلم قرآنی گام
بزرگی در زمینه پرورش نیروی قرآنی است. در نتیجه این میشود که شخصی که از دانشگاه
مدرک دکتری میگیرد، معلم قرآن نیز هست.
وی اضافه کرد: در زمینه ارائه برنامههای قرآنی برای کارکنان میتوان
کار وسیعی انجام داد که اختیاری باشد اما امتیازاتی برای آنها داشته باشد. با توجه
به همیتی که وجود دارد حمایت از پایاننامههای دانشجویی با موضوعات قرآنی باید در
دستور کار قرار گیرد که اگر این جهتگری باشد، پایاننامهها گاهی زندگی دانشجویان
را تغییر داده است لذا اگر سمت و سوی قرآنی پیدا کند و حمایت شود، کار بزرگی است.
کوششی بیان کرد: اساتید از عناصر اثرگذار به لحاظ فکری واعتقادی هستند
که میتوانند باور و گرایش دینی را در طول تحصیل به وجود آورند تا دانشجویان
براساس باور دینی و اعتقاد قلبی، جهت و مسیر خود را مشخص کنند و در واقع آموزش
علوم قرآنی به اساتید و برگزاری دورههای توانمندسازی برای آنها، آن هنگام است که
در واقع در سرشاخههای تحول ایجاد کردهایم.