در این جلسه منصور آقامحمدی، معاونت آموزشی بنیاد بینالمللی حفظ قرآن به بیان گزارش اجمالی از این دوره پرداخت و گفت: این دوره به همت کارگروه قرآن بنیاد خاتمالاوصیا(عج)، هیئت امنای بنیاد بینالمللی حفظ قرآن و با همکاری و مشارکت همه جانبه سازمان دارالقرآن الکریم در این ایام که مصادف با گرامیداشت ایام دهه فجر است، برپا شد.
وی ادامه داد: دوره تربیت مدرس حفظ قرآن از صبح امروز، 10 بهمنماه همزمان با تجدید میثاق قرآنیان در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) در سالن همایشهای سازمان دارالقرآن الکریم آغاز بکار کرد.
آقامحمدی تصریح کرد: این دوره ویژه آقایان به مدت دو هفته، یک هفته تئوری و نظری و با حضور حدود 40 نفر از برترین حافظان کل قرآن استانها و دوره مهارتورزی و تکمیلی در اوایل اسفندماه امسال با حضور اساتید برجسته حوزه آموزش به میزبانی سازمان دارالقرآن برگزار میشود. همچنین دوره بانوان نیز اوایل سال 95 انجام میگیرد.
معاونت آموزشی بنیاد بینالمللی حفظ قرآن عنوان کرد: دوره فوق به یاد استاد اخلاق «ابوالفضل علامی» که در برپایی این دوره و ارائه طرح و برنامههای آن نقش بهسزایی داشتند برپا خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: برای تهیه محتوای آموزشی این دوره به طرحهای آموزشی و تفصیلی سازمان دارالقرآن مراجعه کردهایم و با توجه به جلسات کارشناسانهای که داشتهایم به این نتیجه رسیدیم که حجم محفوظات مهم نیست، بلکه افرادی که حتی حافظ سه یا پنج جزء هستند، میتوانند با طی کردن این دوره مهارتی در اختیار مؤسسات قرآنی سراسر کشور قرار گیرند.
آقامحمدی با اشاره به اینکه مراد از حفظ قرآن تنها حفظ مضامین و الفاظ قرآن نیست، ادامه داد: اما آنچه در دوره تربیت مدرس حفظ قرآن با بهرهگیری از طرح تربیت معلم سازمان دارالقرآن در نظر گرفته شده، حوزه معرفتی نیز مد نظر بوده است و نمیخواهیم تنها قرآن را حفظ کنند، بلکه میخواهیم سبک زندگی اسلامی ـ قرآنی نیز در این دوره مورد توجه واقع شود.
وی بیان کرد: از سوی دیگر در حوزه آموزش قرآن به ویژه استاندارسازیاش به تعداد انگشت یک دست، نیروی کارآمد نداریم و از بین حفاظی که در سازمان دارالقرآن الکریم آمدهاند، آزمونی مفهومی به صورت گزینهای و کتبی خواهیم داشت، اگر حد نصاب لازم را کسب کردند آن هنگام در آزمون شفاهی راه پیدا میکنند. لذا شرکتکنندگان در این دوره افرادی هستند که هم به حوزه الفاظ قرآن و هم مفاهیم قرآن اشراف دارند و شناسایی شدند.
آقامحمدی با اشاره به اینکه افرادی که در این
طرح شرکت کردهاند افرادی هستند که دروس حوزوی را گذراندهاند و به مباحث حوزوی اشراف
دارند، افزود: همچنین در این دوره به سرفصلهایی مرتبط با سبک زندگی اسلامی ـ
قرآنی تأکید شده است چنانکه در دوره از حجتالاسلام حاجعلیاکبری، رئیس مرکز
رسیدگی به امور مساجد در حوزه بحثهای معرفتی و امور جوانان، حجتالاسلام طباطبایی
در حوزه بکارگیری آیات در نگاه معصومین در زندگی استفاده شده است.
سپس اکبر خاکساریهرندی، مدیرعامل بنیاد بینالمللی حفظ قرآن در پاسخ به این سؤال که اعلام فراخوان و ثبت نام این دوره چگونه بوده است؟ اظهار کرد: فراخوان این دوره توسط دارالقرآنهای استانها با نام نویسی هزار و 400 حافظ قرآن که از سازمان دارالقرآن دارای مدرک درجه سه هستند، انجام گرفت. اما به دلیل محدودیت در پذیرش افراد، 40 نفر در بخش بانوان و 40 نفر در بخش آقایان انتخاب و ارزیابی شدند.
وی با اشاره به اینکه سازمان دارالقرآن برای نام نویسی این طرح در سطح استانها و بنیاد بینالمللی حفظ قرآن نیز در تهران و سایر استانها بسیج شد، اضافه کرد: طی این امر افرادی انتخاب شدند که ضمانت اجرایی داشته باشند و بتوانند در دورههای تربیت مدرس استانها به عنوان مدرس این دورهها تدریس کنند و بحث تربیت مربی قرآن را در کشور تعمیم دهند.
خاکساریهرندی با اشاره به وجه تمایز این دوره نسبت به سایر دورهها، ادامه داد: دورههایی که تاکنون برگزار میشد، دورههای تربیت مربی بود که سطح آن از دورههای تربیت مدرس پایینتر است و افرادی که در دوره تربیت مدرس شرکت میکنند از نظر علمی، معلوماتی و تجربی و قدرت حفظ از سایر حافظان استانشان سرآمد هستند و به عنوان مدرس قرآن انتخاب میشوند.
وی با تأکید بر اینکه دوره فوق اولین دورهایست
که به عنوان تربیت مدرس قرآن در کشور در حال اجراست، افزود: هر دوره که تاکنون برگزار شده است دوره تربیت
مربی قرآن بوده است. این دورههای تربیت مربی به دو شکل بوده است یکی افرادی
از استانهای دیگر به استان قم میآیند و در آنجا با حضور اساتید منتخب این دوره
را میگذرانند و سپس به سطح استانها بازمیگشتند که این هزینه زیادی را میبرد و
بودجه بسیاری را میخواست که امکانش فراهم نبوده است. دومی نیز دوره یک هفتهای با
اعزام اساتیدی از تهران در سطح استانها بود. استانها را خودکفا
کردیم که نیاز نباشد مدرسی از تهران به آن شهرها و یا قرآنآموزان برای فراگیری
به استان دیگری بروند بلکه با شرکت در این دوره مدرس حفظ قرآن در این سطوح برای هر
استان تربیت میشود که برای برپایی دوره تربیت مربی قرآن از آنها بهره گرفته میشود.
خاکساریهرندی با اشاره به وجه تمایز دیگر این دوره، تأکید کرد: شرکتکنندگان در این دوره رها نمیشوند، بلکه برای مدرس حفظ قرآن این گونه برنامهریزی شده است که مربی حفظ قرآن تربیت کند و مربی حفظ قرآن باید حافظ قرآن تربیت کند و حافظ قرآن باید در یک هفته، جلسه قرآن به صورت جهادی داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر بخواهند براساس روال اداری با تربیت حافظان قرآن برخورد کنند، مطمئناً قرنها میگذرد و در تحقق بخشیدن منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گامی برداشته نمیشود، اما اگر حرکت جهادی شد چنانکه در حدیث از پیامبر(ص) آمده است «خيركم من تعلم القرآن وعلمه» انسان باید همیشه در تعلیم و تعلم باشد.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی حفظ قرآن عنوان کرد: طی برنامهریزی که برای حافظان قرآن شده است، یک روز در هفته جلسه جهادی داشته باشند و به آموزش حفظ قرآن به سایر علاقهمندان بپردازند؛ چرا که این حرکت جهادیست که به تحقق منویات مقام معظم رهبری نزدیک میشویم.
وی با ابراز گلایهمندی از اینکه بودجهای در زمینه حفظ قرآن دیده نشده و یا اگر هم دیده شده است بسیار ناچیز است، گفت: امیدواریم که همه نهادها و ارگانها و دولت، نیروهای مسلح، حافظان و قاریان قرآن دست به دست هم دهند تا بتوان با یک بسیج عمومی، فرمایش مقام معظم رهبری را در زمینه حفظ قرآن محقق کنیم اگر بخواهیم به بودجههای دولتی بسنده کنیم، فرمایش رهبری جامه عمل پوشانده نمیشود.
خاکساریهرندی با اشاره به چهارمین وجه تمایز این دوره، بیان کرد: برای شرکتکنندگان در این دوره از سال 95 برنامه در سطح مجازی و غیرحضوری داریم که این برنامهها در بردارنده مدرسان و مربیان حفظ قرآن و حافظان برای دورههای بعدی نیز است. 52 برنامه برای 52 هفته در نظر گرفته شده است چنانکه حافظ قرآنی که در این دوره تربیت مدرس شرکت میکند بداند که در برنامه آینده چه برنامهای برای آن در نظر گرفته شده است که زیر ساختهای آن فراهم شده است.
وی ادامه داد: لذا دورههای بنیاد بینالمللی حفظ قرآن شامل دورههای متمرکز چون نخستین دوره تربیت مدرس حفظ قرآن و دورههای غیرمتمرکز، مجازی و غیرحضوری است که آموزشهای لازم را از این طریق به دوستان ارائه میدهیم.
مهدی قرهشیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث تربیت مربی قرآن بسیار کار کردهایم و شاید در سازمان دارالقرآن حدود 150 هزار گواهینامه تربیت مربی قرآن در رشتههای مختلف چون تجوید، روخوانی، صوت و لحن صادر کردهایم، گفت: به هر حال انتظار جامعه از مربی یا مدرس قرآن و یا مربی و مدرس حفظ و یا هر فردی که منتسب به قرآن است اینست که مربی، قرار است موضوعات تخصصی در امر آموزش قرآن را به مخاطب انتقال دهد این انتظار را هم دارند که در حوزه مفهومی و کاربردی آیات قرآن توانمندیهایی را هم داشته باشند که در این زمینه کمتر در سنوات گذشته کار شده است و بیشتر همان بحث تخصصی قرائت مد نظر بوده است.وی افزود: در این دوره که به همت کارگروه قرآن بنیاد خاتمالاوصیا(عج) برگزار میشود تیم کارشناسی ساعتها درباره آن بحث وتبادل نظر کردند و این دوره طی دو سطح مقدماتی و تکمیلی برگزار خواهد شد که نگاه باید در آن آموزش مهارتهای مفاهیمی و کاربردی آیات نیز باشد.
قرهشیخلو بیان کرد: البته خود قرآنیان باید به این امر توجه داشته باشند؛ چرا که تنها در دوره پنج روزه میتوان انگیزه ایجاد کرد و سرفصلها را در اختیارشان قرار دهیم اما خود افراد باید برنامه مطالعاتی داشته باشند و خودشان به دنبال کسب معارف قرآنی باشند که توانمندی خودشان را در این حوزه افزایش دهند و در ارتباط با مخاطب این جذابیت را ایجاد کنند تا مخاطب این را احساس کند که از قرآن مواردی را فرا میگیرد که میتواند آن را در زندگیاش بکار گرفت.
وی اظهار کرد: مجموعه برنامههای آموزشی را طی یک سال گذشته مورد بازنگری جدی قرار دادهایم و نگاهمان این بوده است که دورههای فوق را با مسئله مفهومی به نحوی گره بزنیم که الحمدلله در برخی از کارگروهها به نتایج خوبی رسیدهایم و برخی دیگر از کارگروهها نیز کارش را در این زمینه ادامه میدهد.
قرهشیخلو تصریح کرد: امیدواریم این امر تحولی در امر آموزش قرآن ایجاد کند و یک نگاه مفهومی و کاربردی به قرآن داشته باشیم و این دوره تربیت مدرس حفظ قرآن نیز این خاصیت را خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا آینده شغلی و یا بکارگیری فارغالتحصیلان این دوره تربیت مدرس در نظر گرفته شده است، گفت: اینکه بخواهیم مسائلی چون شغل و درآمد و بیمه را با آن مخلوط کنیم خیلی نمیتواند کار را پیش ببرد البته دستگاههای قرآنی و نماز وظیفه دارند تا از جامعه قرآنی حمایت کنند و اقداماتی هم در سنوات گذشته هرچند با فراز و نشیب انجام شده است اما اصل موضوع کار قرآن باید بدون هیچ چشمداشت و حواشی توسط نیروهای قرآنی مدیریت و دنبال شود و اگر بخواهیم مشروط به این کنیم که افرادی که دوره فوق را میگذرانند برای آنها شغلی نیز فراهم شود، در اصل وظیفه سازمانهایی مثل ما و یا... نیست بلکه ایجاد شغل دستگاههای متولی خود را دارد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به بکارگیری این افراد در سایر مراکز، عنوان کرد: در حال حاضر شاید بیش از 90 درصد کارهایی که در کشور انجام میشود با استفاده از همین بانوان و آقایان مدرس است مثلا اگر برنامهای را از سوی سازمان به استانها ابلاغ میکنیم حتماً تأکید میکنیم که برنامهها را به مؤسسات قرآنی واگذار کنند و مؤسسات نیز برای اجرا از همین اساتید و مربیان برای تدریس دعوت به عمل میآورند و هرچه فعالیتهای قرآنی در کشور گسترده شود بکارگیری این افراد نیز بیشتر میشود البته لازمهاش این است که مسئولان کشور، دولت و مجلس امکانات لازم را در اختیار دستگاههای قرآنی قرار دهند.
وی اضافه کرد: اگر برای سال 95 بخواهیم مثلاً پنج هزار کلاس در زمینه قرآن حفظ، قرائت، صوت و لحن و تجوید راهاندازی کنیم نیاز به پنج هزار مربی قرآن نیز هستیم که باید اینها را زمینه سازی کنیم و آموزش دهیم لذا هرچقدر وسعت داشته باشد این کار بیشتر از این افراد استفاده میشود.
قرهشیخلو در پاسخ به این سؤال که میزان بهرهمندی از ظرفیت حوزوی در این دوره چه میزان بوده است؟ ادامه داد: گروههای کارشناسی با حضور کارشناسان و افراد خبره از سازمان دارالقرآن و هم سایر کارشناسان از سوی بنیاد خاتمالاوصیا(عج) و بنیاد بینالمللی قرآن برای برپایی این دوره برگزار شد که در جمع آنها افرادی بودند که تحصیلات حوزوی داشتهاند چون مرحوم استاد ابوالفضل علامی، حجت الاسلام شهیدیپور و حجتالاسلام طباطبایی از جامعةالقرآن الکریم که برای طراحی محتوای درسی از آنها بهره گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه الحمدلله جلسات فوق جمعبندی خوبی داشت، ادامه داد: دوره تربیت مدرس حفظ قرآن در دو بخش نظری و عملی کار طراحی شده و دوره اول بیشتر مباحث نظری و تئوری بیان شده است و در بخش عملی نیز مباحث مهارتی بیان میشود که شرکتکنندگان در دوره هم اطلاعات تربیت مدرسشان بیشتر میشود وهم مهارتهای لازم را کسب میکنند و به نظر میرسد که ظرفیتهای لازم استفاده شده است اما احتمالاً طی دورههای بعدی بازخوردها و نقاط ظعف این دوره گرفته میشود و برطرف میشود.
رئیس سازمان دارالقرآنالکریم بیان کرد: علاوه بر اینکه دوره فوق، کار آموزشی تأثیرگذار است امیدواریم توسط این بنیاد این روند ادامه دار باشد این کار تابلویی از تعامل دستگاههای قرآنی در کشور و استفاده از ظرفیتهای آن دستگاههاست و بالاخره ظرفیتی در سازمان دارالقرآن مهیا بود و ظرفیتی نیز در بنیاد وجود داشت و این دو بخش کنار هم آمدند تا این دوره برگزار شود.
وی ادامه داد: شاید یکی از دستاوردهای مهم و خوب این کار آموزشی این است که دو بخش قرآنی در کشور کنار هم قرار گرفتند و با نگاه مثبت این کار را انجام دادند که این کار میتواند الگوی خاصی باشد. پس میتوان با همفکری و تعامل و مشاوره باهم این ظرفیت را کنارهم بگذاریم و این کارها را به عنوان مأموریت واحد تبدیل کنیم.
قرهشیخلو تأکید کرد: اگر قطعاً این امر در سطح کشور رخ دهد هم در هزینهها و هم در رابطه با استفاده از اوقات صرفهجویی میشود و هم مردم از سردرگمی خارج میشوند و موازیکاریها کمتر میشود. امیدواریم امر فوق الگویی باشد تا اینکه در بحثهای دیگر با دستگاههای دیگر تعامل داشته باشیم و از دستگاههای دیگر بهره کافی را ببریم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا به شرکتکنندگان
این دوره مدرک تخصصی اعطا میشود؟ و آیا ارزیابی نهایی انجام میگیرد؟ گفت: اعطای
مدرک منوط به این است که در آزمون پایان دوره حد نصابهای لازم را کسب کنند و
امیدواریم با توجه به اینکه در گزینش اولیه تلاش شده افراد واجد شرایط باشند که
انگیزه لازم را هم داشته باشند اما در پایان دوره افرادی که با موفقیت آزمون را پشت
سر بگذارند مدرک مشترک هم با تأیید سازمان دارالقرآن و هم بنیاد خاتمالاوصیاء(عج)
صادر میشود.