کد خبر: 3471284
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
یک جامعه شناس عنوان کرد:

بازی کلش با بنیان‌های جامعه بشری مغایرت دارد

کانون خبرنگاران نبأ: یک استاد دانشگاه گفت: بازی‌هایی مانند کلش که خشونت را در جامعه ترویج می‌کند در حقیقت بن و ریشه جامعه بشری که تمام حرکت انبیاء‌و مصلحان اجتماعی درجهت نشاط آن بوده‌ را نشانه گرفته و د رمخالفت و مغایرت با آن در حرکت است.

 حدود 4 سال پیش، شرکت بازی سازی فنلاندی به نام سوپرسل بازی استراتژیک برخورد قبیله ها با نام (Clash of Clans) را روانه بازار کرد. پس از مدتی این بازی در رتبه‌های نخست فهرست نرم‌افزارها و بازی‌های اپل قرار گرفت و هم اکنون نیز در رتبه سوم بیشترین خرید و دانلود در فروشگاه اپل را داراست. رایگان بودن این نرم‌افزار از ویژگی های این بازی است که طرفداران زیادی را درسراسر نقاط جهان جذب کرده و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، ترکی، هلندی، اسپانیایی، نروژی، ژاپنی، فرانسوی و پرتغالی در اختیار کاربران خود قرار دارد.
براساس آمارها و تحقیقاتی که انجام شده، ایرانیان یک پنجم کاربران بازی‌های رایانه‌ای در تمام دنیا هستند. باتوجه به اینکه یک درصد از جمعیت دنیا در کشور ما زندگی می‌کنند در نتیجه ایران 20 درصد از کاربران بازی‌های یارانه‌ای را در کل دنیا را داراست که بخش عمده‌ای از ایشان کلش‌آف‌کلنز بازی می‌کنند. به گفته کارشناسان اسمی که برای این بازی در کشورهای خاورمیانه تعریف شده است جنگ قبیله ای است اما در غرب اصطلاح لات ها برای این جنگ تعریف شده تا از لحاظ روانشناسی گرایش جوانان به این بازی کم شود.
بازی کلش‌آف‌‌کلنز یا «برخورد قبیله ها» که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، هر بازیکن یک روستا دارد که در آن مشغول به ساخت وساز می شود، و برای این ساخت و ساز نیاز به طلا و اکسیر است که برای بدست آوردن آن دو راه وجود دارد، راه اول استخراج آن با استفاده از معادن است که زمانبر است و راه دوم دزدیدن منابع از بقیه بازیکنان است و این به کاربر بستگی دارد که کدام استراتژی را انتخاب می‌کند.
در ابتدای بازی شخصیتی به کاربر کمک می‌کند تا به هدفی که سازنده آن دارد برسد. این شخصیت برای انجام سریع کارها، کاربر را وامی‌دارد تا از گوهر یا جم بهره ببرد. در این بین روستاهای دیگر می توانند حمله کنند و منابع را برای خود به غنیمت ببرند، برای جلوگیری از این اقدام نیز کاربر  اقدام به ساخت ابزار دفاعی مثل برجک ها و توپ ها می کند. همچنین برای حمله باید اردوگاه آموزشی و اسلحه خانه را بسازد. تمامی این مراحل ممکن است ساعت‌ها یا روزها طول بکشد، اگر چه این بازی سراسر خشونت است و کاربر باید با قتل و غارت در آن پیشرفت کند اما به دلیل فضای گرافیکی جذاب و جالبی که دارد خشونتی که در بازی وجود دارد کمتر احساس می‌شود.


مهدیه که دوازده سال دارد یکی از کاربران این بازی می‌گوید ابتدا با استفاده از راهنمای بازی با کارهایی که باید در طول بازی انجام دهند آشنا می‌شویم و سپس هر چه در بازی جلوتر می‌رویم تخریب و غارت و جنگ بیشتر شده که باعث افزایش امتیاز و پیشرفت به مراحل بالاتر می‌شود. در این بازی باید تخریب کنی تا پیشرفت داشته باشی و اگر چه از این پیشرفت، احساس رضایتمندی زیادی داشتم اما سعی می‌کردم این حس را به بیرون از بازی منتقل نکنم.
این کاربر اظهار کرد: در این بازی گروه یا کلن‌هایی ایجاد می‌شد که با همگروهی‌های خود از طریق چت می‌شد ارتباط برقرار کنی البته در برخی از این کلن‌ها ممکن است افرادی که حتی آنها را نمی‌شناسید وجود داشته باشند. این مدیر گروه یا کلن است که به آن لیدر گفته می‌شود، انتخاب می‌کند چه کسانی در کلن باقی بمانند. اگر ضعیف باشی خیلی زود مغلوب شده و از بین می‌روی بنابراین باید تو هم خودت را قوی و نیرومند کنی و این تنها با حمله به گروه‌ها و کلن‌های دیگر است.
مهرداد 17 ساله می‌گوید: هراکانتی می‌تواند عضو یک کلن یا گروه شود که در این کلن اعضای آن می‌توانند از نیروهای یکدیگر استفاده کنند. اعضای کلن از طریق چت با یکدیگر در تماس هستند از آنجایی که در چت خیلی امکان صحبت وجود ندارد به همین دلیل اعضای کلن در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند لاین و تلگرام گروهی را تشکیل می‌دهند و در این جا باهم ارتباط برقرار می‌کنند. در این ارتباطات که موضوع آن درخصوص کلن است ممکن است دوستی‌ها و ارابطه‌های دیگری نیز پیش ‌آید.
امیرمحمد10 ساله که نیز یکی دیگر از کاربران این بازی است، می‌گوید: در مدرسه نیز مانند بازی کلش گروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم و من مدیر یکی از این گروه‌ها هستم که با دیگر بچه‌های مدرسه می‌جنگیم در این جنگ‌ها گاهی اوقات با افرادی که از ما بزرگتر هستند هم درگیر می‌شویم. 


طرح خاورمیانه نوین در بازی کلش
افرادی که از این بازی استفاده می‌کنند معتقدند که این بازی اعتیادآور است به این معنی که در مدت کوتاهی شخص، وقت بیشتری را به بازی اختصاص می‌دهد و اگر برای مدتی خاص، از بازی دور باشد در خود احساس تنش و ناراحتی می‌کند و در صورتی به احساس لذت و آرامش می‌رسد که دوباره بازی را ادامه دهد.
این بازی که ماهیتی صهیونیستی دارد، کاربر هیچ‌گاه با یهودیان و صهیونیست‌ها نمی‌جنگند بلکه به دلیل ماهیت قبیله‌ای که اعراب دارند این بازی خشونت‌طلبانه به نوعی تداعی کننده خاورمیانه است. نمادهای استفاده شده در این بازی، نمادهای شیطان‌پرستی و فراماسونری و اومانیستی است و بازیگر اصلی این بازی شبیه کشیش تری‌جونز است که در ایالت فلوریدای آمریکا قرآن را به آتش کشید
به گفته حجت الاسلام و المسلمین چناری کارشناس فضای مجازی این بازی در راستای القای طرح خاورمیانه جدید به مخاطب است و همانگونه که در این طرح از بین بردن قدرت های منطقه از طریق جنگ و نزاع های داخلی است، این بازی نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بازیگر با استفاده از منابع و سرمایه‌های داخلی با خشونت و جنگ، نهایتاً یک قبیله بر طرف های مخالف پیروز می شود.
اضطراب و استرس، ویژگی‌ بازی‌های تلفن‌های همراه
صالح حیدریان مدیرعامل شرکت خورشید سمیرغ سوشیانت با اشاره به اینکه ساخت یک بازی به مخاطب آن بستگی داردگفت: بازی کلش آف‌کلنز از آن دسته بازی‌هایی است که برای مخاطب جهانی تهیه شده مانند بازی گرشاسب که برای معرفی فرهنگ ایرانی برای مخاطب جهانی ساخته شده بود.
وی افزود: از ویژگی‌های بازی‌های تلفن همراه ایجاد استرس و اضطراب است. بازی کلش هم از این قاعده مستثنی نیست و هیجان بازی به حدی است که باعث ادامه دادن و پیشرفت می‌شود اگر چه بعد از اتمام بازی ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.
این سازنده بازی‌ها رایانه‌ای با بیان اینکه هم اکنون نیز در کشورما بازی‌هایی مانند بازی کلش ساخته می‌شود نیز گفت: اخیرا در ایران بازی‌هایی تولید شده که همان هیجان و انرژی که در بازی کلش وجود دارد نیز موجود است ولی جنگ و درگیری با شیاطین است. این بازی بر روی کلیه مرورگرهای معروف همچون فایرفاکس، اپرا، اینترنت اکسپلورر، سافاری و تبلت‌های آیپد و سامسونگ گلکسی تب و اسمارت فون‌های آیفون، سامسونگ و اچ تی سی بدون مشکل قابل اجرا می‌باشد و با آنها سازگاری کامل دارد.


کلش‌آف‌کلنز تهی از ویژگی‌های سالم یک بازی
محمد مراد بیات، جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه با بیان اینکه از بدو تاریخ تا کنون همیشه کودکان با بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مختلف سر و کار داشتند که این موضوع چند هدف اصلی را در پی دارد، اظهار داشت: یکی از این اهداف که بشر و جامعه بشری مد نظر دارد اجتماعی شدن کودکان از طریق بازی است، یعنی بازی‌هایی شکل بگیرد که به تناسب آن هنجارها، کنش‌ها و اعتقادات از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کند و آنها را باورپذیر کند.
آموختن مهارت‌ها که در طول زندگی فرد با آن سر و کار دارد دومین ویژگی بازی است همچنین  مسئله سوم اینکه بازی‌ها باعث پرورش ذهن فعال کودک شده و او را خلاق و آماده می‌کند،که این جامعه‌شناس به آن اشاره کرده و افزود: همیشه محور جامعه بشری علیرغم جنگ‌ها و ستیزها و قتل و غارت‌ها به سمت زندگی مسالمت‌آمیز، دوری از خونریزی بوده و این مسئله چه در تعالیم انبیاء الهی و چه از دیدگاه عقلانی و علمی بشر موج می‌زند و متاسفانه این بازی با هیچ کدام از معیارهای یک زندگی سالم سازگار نیست، قاعده جنگ و خونریزی از استثنائات زندگی بشری بوده و در حالیکه همیشه بشر به دنبال یک زندگی مسالمت‌آمیز سرشار از صلح و صفا و مودت و محبت بوده است.
وی با تاکید بر اینکه بازی کلش در هیچ‌کدام از این طبقه‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد گفت: این بازی اجتماعی‌شدن، ایجاد خلاقیت و مهارت آموزی و هم راستایی و باور پذیر کردن واقعیت‌های زندگی از نسلی به نسل دیگر را به خطر انداخته و در راستای نابود سازی حرکت انبیاء الهی و مصلحان اجتماعی که دغدغه یک زندگی با نشاط و سراسر صلح وصفا را داشتند، است. در حقیقت این بازی‌ها بن و ریشه جامعه بشری که تمام حرکت انبیاء‌و مصلحان اجتماعی درجهت نشاط آن بوده‌ را نشانه گرفته و د رمخالفت و مغایرت با آن در حرکت است.
پرورش گروه‌هایی مانند داعش؛ پشت‌پرده بازی کلش
این استاد دانشگاه با بیان اینکه خوشبینانه‌ترین حالت در خصوص اهداف این بازی این است که سازندگان آن ناآگاهان و نادانانی هستند که نمی‌دانند در تخریب ریشه‌های جامعه بشری قدم برداشته‌اند خاطر نشان کرد: گاهی این افراد به دنبال کسب سود بیشتر منافع خود را به منافع جامعه ترجیح می‌دهند مانند قاجاق‌چیان مواد مخدر، اما ممکن است اهداف کاملا هوشمندانه شیطانی در پشت این باشد که قصد دارن از درون آن فضایی ایجاد کند تا گروه‌هایی مانند داعش را ایجاد و پرورش دهند که نمی توانند با هیچ منطقی جز اسلحه با هم صحبت کنند.
این جامعه‌شناس با اشاره بر اینکه از عوارض این بازی انزواطلبی، بدخلقی و بهانه‌گیری است تصریح کرد: این گونه‌ بازی‌ها حس پرخاشگری را در جامعه تقویت می‌کند و تحقیقات آموزش و پرورش نیز تایید کننده این موضوع است. همچنین کاربران این بازی پس از انجام آن خواب آرام و دلپذیری ندارند این در حالی است که گذشتگان ما در هنگام خواب همیشه داستانی را تعریف می‌کردند تا با آرامش به خواب روند، اما اکنون بعد از یک بازی پراسترس و پراضطراب که ده‌ها نفر را در دنیا مجازی قلع و قمع کرده و نیز استرس اینکه دوباره حمله نشود به خواب می‌روند مسلما دیگر آرامشی برای فرد نمی‌ماند.


اطلاع‌رسانی مهمترین راهکار است
وی مهمترین راهکار را اطلاع‌رسانی و فریادگری رسانه‌ها در خصوص آسیب‌های جدی که این بازی‌های خشن بر پیکره جامعه می‌زند دانست و ادامه داد: پدران و مادران باید بر فضاهای جدید و اقف باشند و شکاف بین نسلی از حیث فناوری بین فرزندان و والدین شکل نگیرد، در حقیقت هم‌راستا با نسل جدید والدین هم باید پیش بروند. که نقاط قوت و آسیب آنها را درک کنند. والدینی که با فناوری‌های نوین آشنایی ندارند نمی‌توانند این موضوعات را به خوبی درک کنند. همچنین با شیوه‌های تشویقی که وجود دارد می‌توان نحوه بازی کردن آن‌ها را کنترل کنیم و تولید بازی‌هایی پراز هیجانات مثبت قطعا می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
بیات با تاکید براینکه تا زمانی که  خانواده وسایل تفریحی مناسب ایجاد نکند کودکان به سمت گروه‌های دوستی دیگری می‌روند که بریده از خانواده هستند، گفت: هر گاه جامعه‌ای نتواند تولیدات انبوه سازنده منطبق با واقعیات جامعه بشری و ارزش‌ها، اعتقادات و هنجارهای خود را تولید کند، طبیعی است که گرایش به این نوع بازی‌ها زیاد می‌شود، این جز بدیهیات است که ما آن را انکار می‌کنیم و بلایی سرمان می‌آید که نمی‌توانیم آن رادرمان کنیم. این موضوعات باید در سراهای محله، انجمن‌های اولیاء و مربیان و مساجد و ... مورد بررسی قرار بگیرند.


تخریب روحیه نوعدوستی از پیامدهای بازی کلش

فریبا مزیدی، روانشناس با بیان اینکه عوارض و پیامدهای منفی استفاده از بازی کلش به مرور از فرد به خانواده سپس به جامعه سرایت و اپیدمی می‌گردد، اظهار کرد: تخریب احساسات و عاطفه افراد، تخریب روحیه نوعدوستی،  محبت، همکاری و تعاون، افزایش پرخاشگری افراد درکانون خانواده، ایجاد پرخاشگری کودکان ونوجوانان به والدین، دور شدن از جمع گرم خانواده از جمله عواقبی است که کاربران این بازی با آن مواجه می‌شوند.
وی ادامه داد: این بازی همچنین باعث از هم گسیختگی زندگی زوجین، بالا بردن روحیه خشم ونفرت، کاهش تمرکز افراد در مسائل مهم علمی وآموزشی شده و با  کاهش روحیه همکاری در اعضای خانواده به تدریج  نفاق و تفرقه بین اعضای خانواده و به طور جمعی در اجتماع را سبب می‌شود، از آنجایی که این بازی زمانبر و اعتیادآور است و وقتی فرد درگیر آن می‌شود ممکن است زمان را فراموش کند باعث دور شدن از فضای معنوی و روحانی خانواده و جامعه می‌شود که در نتیجه توجه به انجام فرایض دینی کاهش می‌یابد.
این روانشناس باتاکید براینکه  این بازی ماهیت صهیونیستی دارد و افکار شیطان‌پرستی در بین کاربران را ترویج می‌دهد خاطر نشان کرد: کاربران این بازی با بی‌نظمی و اختلال خواب مواجه هستند، همچنین به دلیل عدم موفقیت یا موفقیت در بازی، افراد دچار احساس خود کمتربینی و عدم اعتماد به نفس یا بالعکس خود شیفتگی می‌شوند
مزیدی با اشاره به اینکه گاهی اوقات فرد برای اینکه در بازی پیشرفت کند مجبور به پرداخت مبالغی می‌شود اضافه کرد: بر همین اساس این بازی باعث ضرر و زیان مالی برای خانواده می‌شود همچنین به دلیل اعتیادآور بودن افت تحصیلی دانش‌آموزان، دل مشغولی افراد در حین زندگی وانجام کار روزانه، ایجاد وسواس فکری و عملی در افراد، سوء تغذیه، عدم توجه به وضع سلامت جسم و ذهن و بالا بردن روحیه پارانوییدی (شک ودودلی) و مشکوک بودن در فرد و یا افرادی که زمینه خفیف این بیماری را بصورت نهفته دارا میباشند، سبب می‌شود.
خرید فروش اکانت‌های بازی کلش جایز نیست
همچنین مراجع عظام حضرات آیات‌ خامنه‌ای، مکارم شیرازی، نوری‌همدانی و صافی‌گلپایگانی را در خصوص حکم خرید و فروش اکانت بازی‌های آنلاین مانند کلش آف کلنز (شخصی برخی از مراحل بازی را تمام کرده و این امتیاز را می‌فروشد تا خریدار از همین مرحله ادامه دهد و مراحل قبلی را نرود) چیست؟  فرموده‌اند:
آیت‌الله خامنه‌ای: اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است.
آیت‌الله مکارم: خرید و فروش اکانت های این بازی جایز نیست.
آیت‌الله نوری‌همدانی:  اصل بازی اگر مشتمل بر مفسده و یا حرامی نباشد مانعی ندارد ولی خرید و فروش ان جائز نیست.
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی: چنانچه مالیت شرعی داشته باشد مانعی ندارد.


captcha