ضرورت توجه قاریان جوان به مباحث علمی تلاوت+ فیلم
کد خبر: 3471382
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
حمید شاکرنژاد تأکیدکرد:

ضرورت توجه قاریان جوان به مباحث علمی تلاوت+ فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به فنون تلاوت قرآن کریم و رعایت آن از سوی قراء جوان اظهار کرد: قاریان جوان در تلاوت‌های خود به مبحث علمی توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه بشری که جمعه‌ها ساعت 22 از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود، این هفته میزبان حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی بود که محمدهادی صلح‌جو، مجری ـ کارشناس ـ برنامه گفت‌وگویی صمیمانه‌ای با وی داشت. 
حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی در سال 1360 در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدر و مادر وی در امر تلاوت و آموزش قرآن کریم فعالیت می‌کردند. او از سن 6 سالگی به همراه پدر  و برادرش در مجالس قرآن حضور داشت. در ابتدا با تقلید از تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل کار خود را آغاز کرد و به تشویق پدر، این سبک تلاوت را ادامه داد.
شاکرنژاد با اشاره به این‌که پدر با جدیت برنامه‌ریزی اصولی در امر آموزش و تربیت قرآنی فرزندان داشته است، افزود: به طور جدی به همراه پدر و برادرم، جمعه صبح‌ها در کلاس‌های استاد فرقانی حاضر می‌شدیم و این حضور بسیار باارزش بود. در ابتدا از تلاوت سوره‌هایی مانند حجرات و قاف، کار را آغاز کردیم.
وی افزود: آموزش در کنار حامد، برادر کوچکترم، انگیزه و حس رقابت را ایجاد کرده بود، او در تلاوت، جسارت بیشتری نسبت به من داشت و در اولین حضور خود در مسابقات اوقاف مقطع شکوفه‌ها، رتبه اول را کسب کرد. سپس به مسابقات بین‌المللی قرآن  کشور عربستان راه یافت که این مسابقات به‌عنوان آخرین مسابقه وی بود. انگیزه شرکت در مسابقات را از دست داد و بیشترین تمرکز خود را برای حضور در محافل قرآنی قرار داد.
قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه در مشهد مقدس پس از استاد فرقانی از اساتید دیگری نیز بهره‌مند شده است، بیان کرد: در رشته لحن در دوره‌های آموزشی استاد سیدمجتبی سادات‌فاطمی و در رشته وقف و ابتدا در حضور استاد سیدجواد سادات‌فاطمی، کسب فیض کردیم.
در ادامه برنامه بشری با حامد شاکرنژاد نیز ارتباط تلفنی برقرار شد و درباره همراهی با برادر بزرگتر در راستای آموزش‌های قرآنی افزود: در نوجوانی، ارتباط معنوی بین ما وجود داشت و هم‌نفس با هم به تلاوت قرآن در هر زمان و فرصتی می‌پرداختیم. در حال حاضر نیز به نوعی دیگر در همین راستا ارتباط وجود دارد.
وی در توصیف خصایص برادر بزرگتر خود، افزود: خوش‌اخلاق و خنده‌روست. در تلاوت‌ها، کاملاً آرام و راحت است. در هر زمان با شنیدن تلاوت‌های حمید، در هر بار، متوجه پختگی روز به روز این قاری هستم که امیدوارم همیشه موفق باشد.
آرامش درونی از ثمرات تلاوت
حمید شاکرنژاد در پاسخ به سؤال مجری درباره ثمره 26 ساله تلاوت قرآن کریم و کسب دستاورد معنوی گفت: قرآن لطفش را شامل حال ما کرده است. انس با قرآن، آرامش و عزت و احترامی که قاری قرآن در جامعه دارد قابل مقایسه با هیچ ثروتی نیست. بهره‌مندی از آیات کاربردی در زندگی و عامل به قرآن بودن، یکی از موضوعاتی است که باید قرای ما در زندگی لحاظ کنند و تمام وجود آنها قرآنی باشد. 

دانلود
وی با اشاره به اینکه بارها به دو شهر مکه و مدینه مشرف شده و تلاوت‌هایی را در این دو شهر داشته‌ است و با توجه به اتفاقات اخیر منا برای کاروان نور گفت: حادثه تلخی بود که امسال در منا رخ داد و درد و مصیبت اینکه چه عزیزانی را از دست داده‌ایم. خاطرات این دوستان برای ما سخت است و از نظر روحی تا یک ماه، توان تلاوت نداشتم. در مجامع به احترام دوستان، حضور یافتم و حزن و اندوه و اشک، اجازه تلاوت را نمی‌داد. در سفر امسال مکه بیشتر با آقایان سیاح‌گرجی و زنده‌یاد محسن حاجی‌حسنی همراه بودم و از اجرای گروه تواشیح نیز بهره‌مند شدیم.  
در ادامه برنامه ارتباط تلفنی با سیدمحمدحسین بلاغی، دبیر جشنواره ترنم آسمانی برقرار شد و درباره این جشنواره اظهار کرد: فعالیت‌های گروه تواشیح در کشور بسیار چشمگیر است و لزوم مسابقات و ارزیابی برای این گروه‌ها  احساس شد که  نخستین جشنواره ترنم آسمانی با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی در تبریز برگزار خواهد شد. جشنواره «ترنم آسمانی» با موضوع آواها و نواهای دینی در شش بخش برگزار می‌شود که اجرای هم‌خوانی قرآن کریم، اجرای تواشیح و اجرای ابتهال؛ بخش‌های حضوری و زنده این جشنواره را تشکیل می‌دهند و در بخش تولیدات استودیویی نیز شرکت‌کنندگان در قسمت‌های تولیدات استودیوی آکاپلا، تولیدات استودیویی موسیقایی و تولیدات استودیویی سایر زبان‌ها(بغیر از فارسی و عربی) به رقابت می‌پردازند.
بلاغی ادامه داد: تمام گروه‌ها آثار خود را تا 15 بهمن‌ماه ارسال خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم باب جدید و جشنواره جدیدی را در این حوزه برگزار کنیم.
سردرگمی  قاریان جوان در تلاوت قرآن 
حمید شاکرنژاد در ادامه درباره گرایش به موضوع قرائت قرآن کریم که امروزه در بین جوانان بیشتر به چشم می‌خورد، تصریح کرد: در مسابقات و محافل قرآنی که حضور داشته‌ام به نوبه خود تجربیاتی را کسب کرده‌ام و از آنها نکته‌برداری کرده که در این راستا می‌توان گفت، تلاوت‌های قراء جوان این دوره خوب است و جامعه امروزی ما با توجه به تعداد زیاد علاقه‌مندان به تلاوت قرآن ظرفیت خوبی در این زمینه داراست، ولی قراء کشور ما، دچار یک‌جور سردگمی در تلاوت هستند وگرنه در اندازه توانمندی و ذوق خوب هستند و راه را به درستی نمی‌دانند. 

دانلود

وی تصریح کرد: ما ادامه‌دهنده مکتب مصریان در تلاوت هستیم و می‌توان از تجربیات آنان استفاده کرد. در حال حاضر تعریف استماع تنها این شده است که تلاوتی را بشنوند و  به‌دنبال آن باشند که ملودی آن تلاوت را اجرا کنند که این موضوع، مشکل به‌وجود می‌آورد و  قاریان در حال حاضر به سمت نمایشی خواندن پیش می‌روند که با این شیوه تلاوت نمی‌توان تأثیرگذار بود.  بنده نیز طی سال‌های اخیر سعی کرده‌ام که تغییری در تلاوت‌های خود ایجاد کنم که در تلاوت‌های خود اصالت در تلاوت بسیار مهم است.
شاکرنژاد با تأکید بر تلاوت‌های خود گفت: امروز قطعاً تلاوت‌های خود را گوش می‌دهم و دنبال نقاط ضعف و در جهت محک زدن روز به روز تلاوت‌هایم هستم.
 وی درباره موضوع مخاطب‌شناسی گفت: فضاهای مختلفی است که قاری در دوران خود با آنها روبرو می‌شود مانند تلاوت در مجلس ختم، تلاوت در محفل عمومی، تلاوت در مجالس خاص و ... . و نکته مهم این است که تلاوت در فضای باز برای یک مصری در برابر فضای بسته متفاوت است و ما نیز از این امر مستثنی نیستیم. 
قاری بین‌‌المللی کشورمان که 20 جزء قرآن کریم را حفظ است، گفت: زمانی قاری می‌تواند متوجه تسلط خود به تلاوت شود که بتواند تعدادی از آیات را حفظ کرده و بخواند که در این زمان، می‌تواند بسیار تأثیرگذار  باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است که بحث علمی تلاوت در تلاوت‌های قراء جوان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. نکات و نقاط مبهم را بررسی و مسائل معنوی و روحی را باهم ملموس کرد تا اثری ماندگار داشته باشیم. 

captcha