توأم شدن دانش هنرمند با بینش متعالی، آثار هنری را حائز ارزش می‌کند
کد خبر: 3472922
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲
جوادیان:

توأم شدن دانش هنرمند با بینش متعالی، آثار هنری را حائز ارزش می‌کند

گروه هنر: یک عکاس گفت: در مورد هنر عکاسی این طور گفته می‌شود که چون تکنولوژی پیشرفت کرده و سیستم‌های دیجیتال وارد کار شده است، لذا به دلیل راحتی کار عکاس، هنری متعالی و دارای ارزش خلق نمی‌شود؛ در حالی که به نظر من بینش و اندیشه هنرمند است که کار او را ارزشمند می‌کند.

امیرعلی جوادیان، عکاس پیشکسوت کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: ایران اسلامی به جهت قرار گرفتن در موقعیتی استراتژیک در منطقه و جهان همواره کانون اخبار و رویدادهایی بوده است که در طول تاریخ ثبت و ضبط شده و بخشی از این ثبوت و ماندگاری به ویژه در قرن معاصر را مرهون هنر عکاسی است.

وی ادامه داد: کشور ایران با دارا بودن منابع غنی انرژی و اقلیم جغرافیایی منحصر به فرد در بسیاری از برهه‌های تاریخی بهانه‌ای برای دست‌اندازی و چپاول دشمنان و مهاجمان خارجی بوده است، اما با چنین شرایطی ویژگی بارز مردم این آب و خاک، پایمردی و مقاومت در برابر این هجمه‌ها بوده است، به ویژه در دهه‌های اخیر و پس از انقلاب اسلامی که رشادت و سلحشوری مردم به اوج خود رسیده است.

جوادیان تصریح کرد: مردمان میهن اسلامی، مردمی بافرهنگ، عقبه و پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی هستند و این بینش و رویه موجب شده است تا این کشور به نسبت سایر کشورهای همسایه و موجود در منطقه، ایران متمایز و به مانند سایر کشورها به ویژه کشورهای عربی، دنباله‌روی از هیچ جریان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نداشته باشد.

این هنرمند عکاس در ادامه گفت: وجود تنوع فرهنگی و مظاهری هنری در ایران ناشی از اوج شکوه و اقتدار مردم ایران است که در قالب یک اثر هنری بروز یافته و متجلی شده؛ به عنوان نمونه 360 صنایع دستی در جهان شناخته شده و به ثبت رسیده است، از این میان 290 مورد از صنایع دستی در ایران موجود است که از این تعداد هم 190 عنوان تنها در اصفهان وجود دارد، وقتی چیزی بیش از نیمی از صنایع دستی دنیا در یک شهر متمدن ایرانی تجمیع یافته باشند، این خود دلیل بر متفاوت بودن جایگاه فرهنگی و هنری ایران حداقل به نسبت کشورهای موجود در منطقه است.

جوادیان افزود: هنر عکاسی با قاب محدودی که دارد تنها می‌تواند بازنمای بخشی از این اقتدار و شکوه فرهنگی باشد، اما با وجود این محدودیت هم، عکاسی که خواهان آن باشد باید بینش و اندیشه‌ای متعالی داشته باشد تا بتواند با نگاهی ارزشی این بزنگاه های فرهنگی و هنری را به ثبت برساند.

این کارشناس و هنرمند عکاس تأکید کرد: روزگاری نه‌چندان دور، عکاسان به شیوه‌های سنتی فعالیت می‌کردند؛ با استفاده از شیوه‌های دستی و سیستم‌های آنالوگ، حال شاید این ذهنیت به وجود آمده باشد که با پیشرفت فناوری و بروز سیستم‌های دیجیتال کار هنرمند عکاس راحت تر شده است و لذا دیگر نباید منتظر شاهکاری از سوی عکاس باشیم، اما متأسفانه باید گفت که در دانشکده‌های هنری تنها به دانش هنری توجه می‌شود و ما در مورد رشته عکاسی، تکنسین عکاس تربیت می‌کنیم، دانشی که اغلب فاقد بینش است، در حالی که هنرمند باید دارای بینش هنری هم باشد.

جوادیان در پایان گفت: عقیده دارم اگر بینش ارزشی در اندیشه و نگرش هنرمند وجود داشته باشد اتفاقاً پیشرفت تکنولوژی راه رسیدن به تعالی هنری را به ویژه در هنر عکاسی تسریع و سهل‌الوصول‌تر خواهد کرد، درست مانند اینکه بگوییم حال که نویسنده دیگر قلم به دست نمی‌گیرد و با استفاده از تایپ کامپیوتری مطلبی را می‌نویسد، نوشته او فاقد هر نوع ارزش و بینش هنری و ادبی است که این امر مطلقاً درست نیست.

یادآور می‌شود، نمایشگاه عکس «سه رنگ سربلندی» حاوی عکس‌های انقلابی تعدادی از عکاسان از جمله امیرعلی جوادیان به مناسبت دهه فجر در فرهنگسرای انقلاب دایر است.

captcha