کد خبر: 3472974
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
آیت‌الله امامی کاشانی:

همگان بدون توجه به اختلافات در انتخابات شرکت کنند/ ضرورت تلاش برای تحقق وحدت مدنظر امام زمان(عج)

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر انسجام ملت و حضور همه اقشار در انتخابات پیش رو گفت: وظیفه ما در 7 اسفند این است که بدون توجه به هر اختلاف و بگو مگو در پای صندوق‌ها حاضر شویم و به کسانی رأی دهیم که به موسای زمان و ولی فقیه ایمان و عقیده دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه دوم نمازجمعه این هفته تهران با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت بزرگ ایران و تمام انسان‌های آزادی‌خواه و حق‌طلب، گفت: 2500 سال رژیم شاهنشاهی با نفس‌های گرم امام راحل و حضور ملت بزرگ ایران ساقط شد و این پیروزی واقعا جای تبریک به همه انسان‌های حق‌جو و حق‌طلب دارد.

وی افزود: اما آنچه که از همه مهمتر بود تا این انقلاب پیروز شود چه بود. در این رابطه باید ابتدا آیه 60 سوره بقره را بیان کنم که خداوند در این آیه می‌فرماید: « وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ. و هنگامى كه موسى براى قوم خود در پى آب برآمد گفتيم با عصايت بر آن تخته‏ سنگ بزن پس دوازده چشمه از آن جوشيدن گرفت [به گونه‏اى كه] هر قبيله‏‎اى آبشخور خود را مى‏‎دانست [و گفتيم] از روزى خدا بخوريد و بياشاميد و[لى] در زمين سر به فساد برمداريد».

امامی کاشانی با بیان اینکه سر این 12 چشمه چه بود، گفت: این 12 طبقه و قبیله با هم مخالف بودند و در بین آنها عناد وجود داشت اما همه پیرو حضرت موسی(ع) بودند. دلیل این پیروی نیز این بود که زیر چکمه ظلم و ستم فرعون بیچاره شده بودند و چون حضرت موسی(ع) علیه فرعون قیام کرده بود گرد ایشان جمع شده بودند اما صفات و خصال ناپسندی در هریک از انها بود که قرآن در این آیه به آن اشاره کرده است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: حدیثی درباره عصر امام زمان(عج) وجود دارد که در ارتباط با این آیه است. وقتی امام زمان(عج) قیام می‌کند مانند موسی بن عمران با سنگی به نقطه‌ای می‌زند و چشمه‌ها با هم می‌جوشد با این تفاوت که امام زمان(عج) یک چشمه درست می‌کند. این نشان می‌دهد که در این دوران امت اسلامی یکپارچه و یکدل و یکصدا خواهد بود. از این نکته می‌فهمیم که وحدت امت اسلام برای امام زمان(عج) امری کلیدی است؛ نه انسجام مانند دوران موسی بن عمران بلکه انسجامی که در ان تمام دل‌ها با امام زمان(عج) است.

امامی کاشانی عنوان کرد: نکته‌ای که انقلاب را با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رساند نیز این بود که ملت ایران یکپارچه پیرو موسای زمان خود بودند گویی که پیرو اما زمان(عج) هستند. یعنی همه با هم بودند نه فقط به صورت زبانی، قلمی و شعاری بلکه دل‌ها و قلب‌ها با امام(ره) بود.

وی ادامه داد: یک مرجع تقلید و فقیه جامع‌الشرایط و شخصی که تمام توجهش به خداست و در اخلاص مردی فوق‌العاده است با نفس عیسوی خود بر این ملت دمید و این ملت با آن نفس، الهی شد. حکومت امام زمان(عج) هم چنین وحدتی را باعمق بیشتری خواهد داشت.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: انقلاب اسلامی که دالانی برای ورود به فضای دولت جهانی امام زمان(عج) است، باید در آن همه از پیر و جوان مواظب باشند وحدت مدنظر امام زمان(عج) در کشور وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: امروز مثلث شومی تشکیل شده است که یک ضلع آن قدرت آمریکاست که پشت تمام جنایات امروز در منطقه است. ضلع دیگر برنامه‌ریزی اسرائیل است و ضلع سوم آن پول آل سعود است که این همه ناامنی سیاسی و اخلاقی در دنیا و منطقه ایجاد کرده است.

امامی کاشانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: این نهاد فقط نظامی نیست بلکه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی نیز می‌باشد و کار آنها مربوط به امنیت کشور در همه ابعاد است. امروز هدف دشمن نفوذ و ایجاد ناامنی سیاسی، اقتصادی و نظامی در کشور است و توجه دشمن کاملا به روی کشورمان معطوف شده است و نگاه می‌کند که چگونه در قبال ایران عمل کند.

وی اظهار کرد: لذا ملت ایران واقعا باید مواظب باشد و بداند انتخابات نزدیک است و اینکه رهبر معظم انقلاب بر انسجام و حضور همه در انتخابات تأکید می‌کند این است که دشمن بر روی کشور تمرکز کرده است. رهبر انقلاب حرکاتی را از دشمن می‌بیند که انسجام ملت و حضور آنها در پای صندوق‌های رأی می‌تواند این حرکات را عقیم کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: با موفقیت‌ها در انتخابات بوده است که دشمن در برهه‌های مختلف عقب‌نشینی کرده است. لذا وظیفه ما در 7 اسفند این است که بدون توجه به هر اختلاف و بگو مگو در پای صندوق‌ها حاضر شویم و به کسانی رأی دهیم که به موسای زمان و ولی فقیه ایمان و عقیده دارند.

امامی کاشانی ابراز کرد: امید است این حضور بتواند در استحکام نظام نقش مؤثری داشته باشد و هر کس به نظام اسلامی و کشور و نقشه‌‌های علیه انقلاب و نظام ولایت فقیه دشمن نگاه کند به خودش اجازه ندهد در روز رأی دادن در خانه بنشیند و هرکس در خانه بنشیند باید در تقوا و ایمانش تردید کند.

بنابراین گزارش آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نمازجمعه در ادامه بحث تمدن اسلامی گفت: این تمدن و تفکر یک حقیقت است که در دنیا باید بیان شود و رهبر انقلاب در دو نامه به جوانان غربی این نکته را تذکر دادند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره قلم درباره پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ، فَسَتُبْصِرُ وَيُبْصِرُونَ»؛ ای پیامبر تو خلقت فوق‌العاده و عظیم است و در آینده عظمتی پیدا می‌کنی که خواهی دید و آنان که تو را ملامت می‌کنند نیز در آینده خواهند فهمید.

امامی کاشانی اظهار کرد: بعضی مفسرین آینده را قیامت دانسته‌اند اما حقیقت آن است که آینده منحصر به قیامت نیست و در همین دنیا هم هست. آنانی که پیامبر(ص) را ملامت می‌کردند در اواخر عمر فهمیدند اسلام چیست. گرچه مشرکین و برخی اهل کتاب از جمله یهود بر دین خود لجاجت کردند ولی این حقیقت در طول تاریخ آشکار خواهد شد و شاید بروز کاملش در عصر حکومت امام زمان(عج) باشد.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: بسیاری از فلاسفه و اندیشمندان غربی به بررسی پایه‌های تمدن پرداخته‌اند و گفته‌اند که اصول تمدن بر 4 اصل اخلاق، فرهنگ، اقتصاغد و سیاست است. ولی مشکل اینجاست که بررسی نشده است که تمدن و فرهنگ واقعا چه چیزی است و این اصول بر چه پایه‌هایی استوار است.

وی به تعریف «کانت»، فیلسوف غربی، از اخلاق اشاره کرد و گفت: وی می‌گوید اخلاق تطبیق خود با قوانین عام است. اما اشکال اینجاست که تعریف قانون عام مشخص نیست. وقتی اخلاق بر قانون عام استوار است که این قانون بر هنجارها استوار باشد. اما اگر قانون عام بر ناهنجارها یا مخلوطی از هنجار و ناهنجار مبتنی باشد دیگر اخلاق نیست.

امامی کاشانی اظهار کرد: ویل دورانت اخلاق را دین معرفی می‌کند اما چون کلیسا پشتوانه مناسبی برای اخلاق، سیاست، فرهنگ و اقتصاد ندارد می‌گوید دین را نمی‌توان اساس اخلاق دانست. این مشکلات برای این است که بشر به آنجایی که باید رجوع کند نکرده است و آن هم اسلام است.

وی اضافه کرد: کسانی که فکر می‌کنند اسلام با شمشیر پیش رفته است باید گفت این‌گونه نبوده است وبا فکر، برنامه و منطق پیش رفته است. شمشیر آنجایی بود که نمی‌گذاشتند این فکر و راه به پیش برود. لذا خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: «انک لعلی خلق عظیم». یعنی تمام خصال الهی در توست و تو مظهر تمام اسماءالحسنی هستی.

captcha