به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجتالاسلام والمسلمین دکتر ساجدی، امام جمعه آستانه اشرفیه امروز، 17 بهمن در همایش «خانواده؛ کانون مهرورزی» که در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزار شد، با اشاره به ریشه عربی واژه محبت به معنی «دانه»، اظهار کرد: محبوب در قلب محب خودش نفوذ میکند لذا مهرورزی نشات گرفته از یک رابطه خاص بین محبوب و محب است.
وی با بیان اینکه محبت مقابل بغض و نفرت قرار میگیرد، افزود: همانگونه که نفرت عامل بیزاری و دوری جستن است، محبت عامل خواستن، تمایل و جذب محسوب میشود. خداوند متعال این ویژگی را در میان موجودات قرار داده است.
این کارشناس دینی محبت را کمالبخش دانست و تصریح کرد: اصل محبت یک خاستگاه طبیعی در وجود انسان دارد. برخی از صاحبنظران محبت را به سه دسته الهی، روحانی و طبیعی تقسیم کردهاند، اما محبت الهی و روحانی در راستای تکامل محبت طبیعی شکل میگیرد.
حجتالاسلام ساجدی محبت به خالق هستی را محبت روحانی دانست و ادامه داد: بخشی از نیازهای روحی و عاطفی انسان در محیط خانواده تامین میشود .خداوند در قرآن بر قیام لله به صورت تک تک و زوج سفارش میکند لذا رابطه میان زن و شوهر یکی از مصادیق قیام برای خداست.
امام جمعه آستانه اشرفیه وجود مهر و محبت در خانواده را عامل تحمل سختیها و مصائب دانست و عنوان کرد: خانواده یکی از نهادهای اجتماعی موثر و سرنوشتساز در آینده جامعه است لذا اگر کانون خانواده مورد بیمهری قرار گیرد، آسیبهای اجتماعی که نتیجه فروپاشی نظام خانواده در پی طلاق است، ایجاد میشود. در واقع محبت و مهرورزی در خانواده ظرفیتها را افزایش میدهد.
وی با اشاره به افزایش نگرانکننده آمار طلاق در کشور، خاطرنشان کرد: اصلاح خانواده و تربیت اعضای خانواده زیربنای نظام اجتماعی مطلوب و متحول است.
حجتالاسلام ساجدی دستیابی به آرامش را هدف غایی تشکیل خانواده براساس نص قرآن دانست و اضافه کرد: ارتباط زن و شوهر بسیار مهم و حساس است و بر مبنای محبت، مودت و دوستی قرار دارد لذا بیتوجهی و غفلت در خانواده دلسردی ایجاد میکند، البته تغافل از خطا و اشتباه یکی از راهکارهای زندگی خانوادگی در آموزههای دینی است.
وی با بیان اینکه مهر و محبت میان زن و شوهر بر پایه قوانین حقوقی گرمابخش کانون خانواده نخواهد بود، یادآور شد: تعیین مهریههای بالا از نظر حقوقی تایید شده است، اما محبت و روستی را کمرنگ میکند.
حجتالاسلام ساجدی به تربیت فرزندان در خانواده اشاره کرد و گفت: برخی از صاحبنظران تربیت انسان را در سه ثلث زندگی او تعریف میکنند. شخصیت فرزندان در بخش سوم از ثلث اول زندگی آنان شکل میگیرد لذا پدر و مادرها باید در مشورتها از فرزند خود اظهار نظر بخواهند و در انتخابهای آنان دخالت نکنند. متاسفانه برخی از امید و آرزوهایی که پدر و مادر به آن نرسیدهاند به اجبار به فرزندان تحمیل میکنند که این خود ضربه سنگینی بر شخصیت و آینده فرزندان خواهد بود. والدین باید نقش هدایتگر داشته باشند.