وی ادامه داد: یک دیدگاه دیگر هم در مورد این جشنواره وجود دارد و آن اینکه اساساً بزرگترین رویداد تئاتری کشور و سایر جشنوارههای فرهنگی و هنری تحت عنوان فجر به بهانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی هر ساله برگزار میشوند، در نتیجه حتماً نباید ذات و محتوای آثار، موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در بر بگیرد و میتوان آوردگاهی برای همه سلایق و دیدگاههای هنری برای ارضای هر نوع ذائقهای باشد.
روشن تصریح کرد: با فرض داشتن دیدگاه نخست یعنی اینکه چون فلسفه برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است پس باید آثار نیز محتوا و ذاتی انقلابی و ارزشی داشته باشند. سالهاست که نظریهای مطرح میشود تحت این عنوان که میتوان برگزاری «تئاتر فجر» را به مثابه رویداد حرفهای هنرهای نمایشی که در آن تنوع آثار و گروههای نمایشی دیده میشود به زمان دیگری موکول کرد و در ایام منتهی به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برگزاری جشنوارهای کوچکتر از «تئاتر فجر» باشیم که موضوع آثار آن صرفاً رویدادها و وقایع انقلاب اسلامی باشد؛ این موضوع همچنان در میان مدیران و مسئولان مطرح است اما همچنان به قطعیت نرسیده.
کارگردان نمایش انقلابی «اگر سپیده سر زد» در پاسخ به این پرسش ایکنا که چرا پرداختن به موضوعات انقلابی و اصل وقایع پیروزی انقلاب اسلامی در آثار هنری و از جمله تئاتر کمرنگ شده است، گفت: هنرمندان همیشه سعی میکنند با زمان خویش به پیش بروند و اینکه مثلاً توقع داشته باشیم در عرصه تئاتر اغلب آثار به موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سایر رویدادهای ارزشی معاصر بپردازند توقع بیجایی است، هر چند که مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که هنرمندان در این عصر و زمانه سعی میکنند به آنها بپردازند متأثر از همین جریاناتی است که طی سالیان اخیر آنها را تجربه کردهایم و مثلاً موضوعاتی همچون تحریم و وحشت کشورهای غربی از اسلامگرایی منشأ غیر از وقوع انقلاب و سلحشوری مردم در دوران دفاع مقدس ندارد.
این کارگردان و کارشناس تئاتر در ادامه اظهار کرد: بحث دیگری که مطرح است تاریخنگاری انقلاب اسلامی در قوالب هنری و از جمله هنر تئاتر است. به هر حال حتی اگر منطبق با بینش هنرمند، وقایع جاری جامعه ایران که مردم به طور مستقیم با آن مواجه هستند مورد توجه خالقان هنری باشد، اما پرداخت مستقیم به اصل واقعه انقلاب اسلامی و رویدادهای مؤثر و تحت تأثیر آن به ویژه برای نسلهای جوان و همچنین آیندگانی که از آن بیاطلاع هستند لازم و ضروری است تا به این وسیله در جریان سرچشمه و منشأ اصلی این اتفاقات قرار گرفته و نسبت به آنها اطلاعاتی به دست آورند و لذا قطعاً باید درصدی از تولیدات فرهنگی و هنری به ویژه در زمینه هنرهای نمایشی به این مهم توجه کرده و به آن بپردازند.
کارگردان نمایش انقلابی «قتل آقای کاف» تأکید کرد: تصور میکنم که برای تحقق این رویکرد مؤثر و بنیادین ابتدا نیاز است که مسئولان فرهنگی و هنری پا پیش گذاشته و با حمایت بیشائبه خود از جامعه هنری و خالقان آثار، زمینه را برای تولید و عرضه محصولاتی که به وقایع انقلاب اسلامی میپردازند فراهم کنند و البته در این راستا و در ادامه هنرمندان نیز باید با یک عزم و روحیه جهادی و سازنده اهتمام ویژهای در پرداختن به این موضوعات داشته باشند و مشخصاً در زمینه هنر تئاتر، ابتدا باید به درامنویسی و نگارش نمایشنامههایی با محوریت موضوعات انقلابی بپردازند که این خود زمینه را برای تولید آثار نمایشی فاخر فراهم خواهد کرد.
وی در پایان گفت: باز هم متذکر میشوم که در این عرصه فعالیت هنرمندان نیاز به حمایت دارند، حتی آن قشر از هنرمندان که دغدغه پرداختن به موضوعات تاریخ انقلاب را در آثار هنری خود دارند نیز باید بستر را برای پرداخت مؤثر به این مسئله مساعد ببینند که علاوه بر پرداختن به موضوعات مصداقی و روزمره جامعه اسلامی، معرفی جامعی از فضای سالهای آغازین انقلاب اسلامی و شخصیتهای مؤثر در تحقق این رویداد ارزشی صورت گیرد.