افتادگی از ویژگی‌های برجسته آقامصطفی بود/ دوش به دوش امام در انقلاب
کد خبر: 3474099
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
در محضر علماء/

افتادگی از ویژگی‌های برجسته آقامصطفی بود/ دوش به دوش امام در انقلاب

کانون خبرنگاران نبأ: شاگرد آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی تشریح کرد: آيت‌الله سید مصطفی خمینی، مردی آزاد و خوش اخلاق بود؛ کبر در آيت‌الله سید مصطفی خمینی معنا نداشت؛ همیشه در کنار امام خمینی(ره) بود؛ از انقلاب گرفته تا تبعید امام به ترکیه و عزیمت به نجف همراه و هم‌دوش امام‌ر(ه) بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در سلسله گزارشات در محضر علماء، این بار به زندگی عالم مجاهد انقلابی، آيت‌الله شهید سید مصطفی خمینی فرزند ارشد امام خمینی(ره) می‌پردازیم. در این باره با آیت‌الله محمد تقی وحیدی گلپایگانی، شاگرد آيت‌الله شهید سید مصطفی خمینی و نماینده ولی‌فقیه در جنوب شرق تهران مصاحبه‌ای داشتیم.



تولد



در سال 1309 ش. در شهر مقدس و مذهبی قم در خانه پاك و بی‌آلایش دانشمند و مجتهدی بزرگ از فضلای حوزه علمیه، فرزندی چشم به جهان گشود كه بعدها منشاء تحولات عظیمی‌‌ در تاریخ ایران شد. این نوزاد را به مناسب نام جد شهیدش«سید مصطفی» «مصطفی» نام نهادند. او در دامن پدری بزرگواری و مادری پاك سرشت و در محیطی پر از معنویت و صفا و صمیمیت رشد كرد و دوران كودكی را با پایان رساند.

تحصیلات



هفت سال از سن این مولود مبارك گذشت و در این مدت شخصیت كودكی او رقم زده شد. در سال 1316 ش. قدم به مدرسه گذاشت و برای تكمیل شخصیت خدادادی و فطری خود و نوشیدن جرعه‌های علم و دانش راهی مدرسه شد، دوران ابتدایی را در مدرسه‌های «باقریه» و «سنایی» قم در سال 1323-1324 به پایان رساند.
علاقه فراوان وی به اسلام و روحانیت و راهنمایی‌های پدر بزرگوار و دوستان دل سوزش موجب شد كه بعد از اتمام دوران ابتدایی در سال 1324 به صف طلاب حوزه پیوسته و در ردیف سربازان امام زمان (عج)قرار گیرد.
او در راه فراگیری علوم اهل‌بیت(ع) تلاشی بی‌وقفه و فوق‌العاده داشت و خود را به طور كامل جهت كسب دانش و علم وقف كرده بود، از این رو در اندك زمانی به رشد فرهنگی و علم بالایی دست یافت و در كمتر از شش سال دروس سطح حوزه را به پایان رسانید. ایشان در این دوره از اساتیدی مثل آیات بزرگوار شیخ مرتضی حائری، شهید صدوقی، سلطانی و شیخ عبدالجواد اصفهانی بهره جست.
آیت الله ابطحی كاشانی از یاران شهید، درباره علاقه و هوش سرشار ایشان به درس می‌‌گوید: «گاهی به حجره ما می‌‌آمد و گاهی من به منزل ایشان می‌‌رفتم و با هم به درس می‌‌رفتیم (درس آقای سلطانی، درس آقای شیخ عبدالجواد اصفهانی) و از آن پس نیز با هم با درس خارج می‌‌رفتیم (درس امام، درس آقای بروجردی، درس آقای داماد) و خارج از درس‌ها هم، با هم مباحثه‌ای داشتیم (تقریرات آقای نائینی، رساله‌های شیخ انصاری در آخر مكاسب و...) خصوصیتی كه در شهید آیت‌الله سید مصطفی سراغ داشتم، این بود كه از همان اول حالت تعبد نسبت به مطالب علمی ‌‌نداشت؛ یعنی مثلا اگر شیخ انصاری یا هر بزرگواری مطلبی را گفته است سربسته نمی‌‌پذیرفت، بلكه مانند امام در مقام تجزیه و تحلیل برمی‌‌آید و می‌‌تواند گفت از همان اوایل روح اجتهاد داشت و همین هم باعث ترقی او شد».
اساتید
ایشان بعد از شش سال تحصیل در 22 سالگی حدود سال 1330 ش به دوره تخصصی (خارج حوزه) خارج اصول و فقه وارد شده و در فقه و اصول از اساتیدی بهره برد كه عبارتند از آیات عظام:
1. آیت‌الله العظمی ‌‌حجت
2. آیت‌الله العظمی ‌‌بروجردی
3. آیت‌الله العظمی ‌‌محقق داماد
4. آیت‌الله العظمی ‌‌امام خمینی (پدر گرامیشان)
5. آیت‌الله العظمی ‌‌شاهرودی
6. آیت‌الله العظمی ‌‌خویی
7. آیت‌الله العظمی ‌‌محمدباقر زنجانی
8. آیت‌الله العظمی ‌‌سید محسن حكیم.
شهیدآیت‌الله سید مصطفی خمینی، علاوه بر اجتهاد در فقه و اصول، در علوم معقول و منقول نیز دارای تبحر بوده است و دانش حكمت و فلسفه را از اساتید فن و حضرات آیات آیت‌الله فكور یزدی، آیت‌الله والد محقق، آیت‌‌الله علامه طباطبایی و آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فراگرفته و به سن 30 سالگی نرسیده بود كه جامع معقول و منقول شد.
از چه سالی با آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی آشنا شدید؟



آيت‌الله محمد تقی وحیدی گلپایگانی، نماینده ولی‌فقیه در جنوب شرق تهران و امام جماعت مسجد انصار‌الحجة در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: از سال 45 با آیت‌الله سید مصطفی خمینی آشنا شدم در درس فلسفه ایشان شرکت می‌کردم بعد با خود ایشان و چند تا از شاگردانش که همه خوب بودند در درس اصول امام خمینی(ره) هم شرکت می‌کردیم.
صفت بارز آيت‌الله سید مصطفی خمینی



وی ادامه داد: آیت‌الله سید مصطفی خمینی مرد آزادی بود و خیلی خوش اخلاق و خلیق بود با همه گرم می‌گرفت، اصلا کبری نداشت خیلی مرد روشن فکر، باوقار و سنگینی بود ولی در عین حال فروتن و افتاده.

ویژگی آيت‌الله شهید سید مصطفی خمینی




امام جماعت مسجد انصارالحجة گفت: افتادگی در مقابل خواسته‌ها و مراجعات طلاب و احترام به‌ آن‌ها از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله سیدمصطفی خمینی بود؛ احترام به حضرت امام(ره)، علاوه براینکه فرزند امام بود؛ مرید و اراده خاصی به حضرت امام خمینی(ره) داشتند.
نقش آیت‌الله سید مصطفی خمینی در انقلاب


نماینده مقام معظم رهبری گفت: آیت‌الله سید مصطفی خمینی، دوش به دوش امام خمینی(ره) در انقلاب، در تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه و عزیمت امام به نجف بوده است؛ همیشه در کنار امام خمینی(ره) بود.
خاطره‌ای از ایشان دارید بفرمایید



آیت‌الله وحیدی گلپایگانی گفت: خاطره به این شکل ندارم ولی در درس فلسفه ایشان شرکت می‌کردیم ایشان خیلی تسلط به فلسفه داشتند؛ بعد درس، دوش به دوش آيت‌الله سید مصطفی خمینی در مسجدی به نام  مسجد محمدی با ایشان می‌آمدیم صحبت می‌کردیم تا  مسیر  شروع درس امام خمینی با ایشان همراه بودیم با هم دیگر در درس امام شرکت و استفاده می‌کردیم.
اگر بخواهید آيت‌الله سید مصطفی خمینی را در یک جمله معرفی کنید چه می‌فرمایید



آيت‌الله محمد تقی وحیدی گلپایگانی در یک جمله آيت‌الله شهید سید مصطفی خمینی را معرفی کردند و گفتند: آیت‌الله سید مصطفی خمینی، مرد جهاد، مرد علم، مرد فلسفه و مرد اخلاق بود.
نماینده ولی‌فقیه در جنوب شرق تهران در پایان یادآور شد: اگر آيت‌الله سید مصطفی خمینی بود الان مرجع تامه شیعه بود.


* علیرضا برومند
captcha