از عضویت در دارالقرآن روستای قم تا تالیف کتب پژوهشی قرآنی
کد خبر: 3475366
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
در دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید محدث بیان شد؛

از عضویت در دارالقرآن روستای قم تا تالیف کتب پژوهشی قرآنی

گروه جهاد و حماسه: شهید حجت‌الاسلام مجتبی محدث که تنها روحانی شهید سانحه هوایی سقوط هواپیمای c130 در سال 84 بود، همواره در حوزه تالیفات و پژوهش‌های قرآنی فعالیت داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جمعی از نمایندگان جامعه قرآنی استان تهران به همراه دریادار غلامرضا خادم بیغم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به دیدار خانواده شهید قرآنی حجت‌الاسلام مجتبی محدث رفتند.

این دیدار با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط سیدمیلاد تاج‌‌زاده، قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد و سپس رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در سخنانی تاکید کرد: ستاد شهدای قرآنی از دو سال و نیم گذشته با پیگیری سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ شکل گرفته که شناسایی شهدای قاری،‌حافظ و فعال قرآنی را در دستور کار دارد. در این راستا تاکنون سه یادواره شهدای قرآنی برگزار شده و دو جلد کتاب با نام «سوره‌های سرخ» در معرفی شهدای قرآنی چاپ شده است.

قربانی افزود: تهیه 125 مستند درباره شهدای قرآنی و نیز نرم‌افزارهای ویژه این شهدا و انجام 188 دیدار هفتگی با خانواده شهدای قرآنی از دیگر برنامه‌های انجام شده توسط این ستاد است.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ تصریح کرد: هدف از این دیدارها رساندن پیام شهدا به جامعه و معرفی اخلاق و رفتارهای خاص آنها به جوانان است که مهمترین درخواست خانواده‌های این شهیدان به شمار می‌آید.

در ادامه، امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در سخنانی گفت: شهید محدث، رئیس تبلیغات اسلامی عقیدتی سیاسی نداجا بود که آذر 84 در سانحه هوایی رزمایش نیروی دریایی به همراه اصحاب رسانه به شهادت رسید.

امیر بیغم افزود: باید بتوانیم خدمات شهدا را به نسل امروز معرفی کنیم که چراغ راهمان باشد. در نیروی دریایی ارتش سعی زیادی داریم که فرهنگ قرآنی را اعتلا دهیم چون معتقدیم در ماموریت‌های سخت و طولانی و خارج از مرز که پرسنل نیروی دریایی حضور پیدا می‌کنند باید فرهنگ اسلامی و قرآنی نهادینه باشد تا پیام دوستی ما با آداب و رسوم اسلامی و قرآنی به خارج از مرزهای ایران اسلامی برسد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تاکید کرد: نیروی دریایی در رتبه‌بندی و اعطای درجه قاریان و حافظان قرآن کریم امتیازات ویژه‌ای دارد و انتشارات نداجا نیز از تالیفات قرآنی پرسنل حمایت می‌کند.

همچنین در این دیدار، همسر شهید محدث در سخنانی گفت: شهید مجتبی محدث تیرماه 1341 در محله جوادیه تهران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. دوران دبستان را به دلیل شغل پدر، در روستاها و شهرهای مختلفی گذراند و در یکی از روستاهای همدان اولین جرقه انس با قرآن در وجودش زده شد. دارالقرآن روستا اولین تجربه الفت و انس این شهید با قرآن به شمار می‌آید که برایش بسیار شیرین و جذاب بود.

وی افزود: محدث اواخر سال 59 فراگیری دروس حوزوی را آغاز کرد و ما سال 64 با یکدیگر ازدواج کردیم. از سال 68 و پس از رحلت امام خمینی(ره) با خود عهد کرد که کارهای فرهنگی خود را توسعه دهد تا در راه ترویج فکر و اندیشه امام راحل قدم بردارد. تا سال 73 با مراکز مختلفی در قم همکاری کرد و کتاب «سردار عشق» زندگی‌نامه شهید مهدی زین‌الدین از نتایج فعالیت‌های آن سال‌ها بود.

همسر شهید محدث گفت: زمستان 73 به تهران مهاجرت کردیم و نگارش مجموعه «سرآغازها در قرآن» را آغاز کرد. وی با درک خلأ محوریت قرآن در امور فرهنگی، تقاضای مجوز یک موسسه انتشاراتی را کرد. موسسه انتشارات مدینه طرح «سرآغازها در قرآن» را دنبال و در روزهای پایانی سال 1377 جلد اول این مجموعه را منتشر کرد. همچنین سه عنوان کتاب دیگر با نام‌های «از مدینه تا انتظار»، «روز بشارت» و «باده ناب» را به چاپ رساند.

وی افزود: در آخرین روزهای سال 1382 با پیشنهاد یکی از دوستان، همکاری‌اش را با سازمان عقیدتی سیاسی نیروی دریایی شروع کرد و پس از مدتی مسئولیت انتشارات نیروی دریایی را نیز به عهده گرفت و سردبیر مجله «مرزداران دریا» شد و در همین دوران کتاب «نماز، دریای حضور» را به تحریر درآورد. همزمان با این مسئولیت‌ها، سردبیر مجله «پیک صاایران» در وزارت دفاع بود.

همچنین پسر شهید محدث در این دیدار گفت: پدرم طرح 29 جلدی «سرآغازها در قرآن» را در برنامه داشت که پنج جلد آن را تالیف و سه جلد آن را منتشر کرده بود. یادم است شب‌های قدر ساعت‌ها به دنبال معنی یک واژه قرآنی کتاب‌ها را مرور می‌کرد و پژوهش و علم‌آموزی را به قرآن بر سر گرفتن ترجیح می‌داد.

وی تصریح کرد: ریشه تفکر انقلاب اسلامی ما در قرآن است و تلاش در معرفی شهدای قرآنی به نسل امروز بهترین پاسخ به جانفشانی این عزیزان به شمار می‌رود.

این دیدار با اهدای لوح تقدیر جامعه قرآنی استان تهران به خانواده شهید حجت‌الاسلام محدث به پایان رسید.

captcha