اهداف مقاوم‌سازی اقتصاد از نگاه قرآن و چالش‌هایی که نظام مالیاتی ایجاد می‌کند
کد خبر: 3476780
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق عنوان کرد:

اهداف مقاوم‌سازی اقتصاد از نگاه قرآن و چالش‌هایی که نظام مالیاتی ایجاد می‌کند

گروه اقتصاد: زمانیان اظهار کرد: قرآن کریم ایجاد اقتصاد پویا و توانمند در جوامع اسلامی را از ضروریات رفاه و سعادت آنان می‌داند؛ چرا که این امر اقتصاد و امنیت کشورهای اسلامی را در مقابل دشمنان حفظ می‌کند، در بین تحقق درآمدهای مالیاتی را باید از لوازم مهم به‌ثمر نشستن اقتصاد مقاومتی دانست.

سیدسعید زمانیان دهکردی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که اقتصاد مقاومتی قطعا ریشه قرآنی دارد و در قرآن کریم بارها بر لزوم پایان دادن به وابستگی اقتصادی مسلمانان در راستای دوری از ذلت و خواری تأکید شده است که تحت قاعده نفی سبیل با آن آشنا هستیم.

تأکید قرآن کریم بر مقاوم‌سازی اقتصاد

زمانیان ادامه داد: همچنین در قرآن کریم و در آیه 28 سوره توبه آمده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاء إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد حقيقت اين است كه مشركان ناپاكند پس نبايد از سال آينده به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر [در اين قطع رابطه] از فقر بيمناكيد پس به زودى خدا اگر بخواهد شما را به فضل خويش بى‏‌نياز مى‏‌گرداند كه خدا داناى حكيم است». قرآن در این آیه بر اهمیت خودکفایی و مقاوم‌سازی اقتصاد در راستای عزت و سربلنی مسلمانان تأکید دراد.

اهمیت اقتصاد مقاومتی از منظر قرآن

وی ادامه داد: قرآن کریم ایجاد اقتصاد پویا و توانمند در جوامع اسلامی را از ضروریات رفاه و سعادت آنان می‌داند و این امر اقتصاد و امنیت کشورهای اسلامی را در مقابل دشمنان حفظ کرده و اجازه نفوذ دشمنان اسلام در ساختارهای سیاسی و اقتصادی آنان را نخواهد داد.

زمانیان افزود: با توجه به تأکید قرآن بر توانمندسازی اقتصاد جوامع اسلامی، برای تحقق این امر نیازمند اقداماتی هستیم که از جمله این موارد، تحقق درآمدهای مالیاتی است؛ نظام مالیاتی ما دچار افراط و تفریط شده و زمانی‌که درآمد نفتی در وضعیت مطلوبی قرار دارد به مالیات و عوارض گمرکی و صاردات غیرنفتی نمی‌پردازیم و و به جای سرمایه‌گذاری، به دنبال هزینه کردن هستیم.

مشکلات سیستم مالیاتی

وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در دولت‌های مختلف با آن روبرو بوده‌ایم این است که هرچقدر درآمد داشته‌ایم را هزینه کرده‌ایم در حالی‌که وقتی سرمایه ملی از طریق فروش مواد خام همانند نفت به دست می‌آید باید صرف سرمایه‌گذاری داخلی همانند ساخت پالایشگاه و پتروشیمی شود ولی ما این کار را انجام نداده‌ایم.

زمانیان افزود: اکنون 85 درصد از بودجه کشور جاری بوده و فقط 15 درصد عمرانی و زیرساختی است و این امر دارای اشکال است. امروزه به این دلیل که درآمدهای ما تحقق پیدا نکرده، به سختی به دنبال مالیات هستیم اما این کار را درست انجام نمی‌دهیم و بنده معتقدم که هم ارزش افزوده اندک بوده و هم سیستم مالیاتی دارای اشکالات اساسی است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه داد: امروز با توجه به رکود و عدم رونق در بازار، این مالیات جوابگو نیست، به جز اینکه نارضایتی عمومی ایجاد کرده و واقعیت‌های جامعه را هم در نظر نمی‌گیرد.

نقش اصلاح نظام بانکی در اقتصاد مقاومتی

وی افزود: اکنون جلوی فرار مالیاتی را نمی‌گیریم و صرفا مالیات افراد در دسترس دریافت می‌شود چون اینها نمود دارند بنابراین باید سیستم مالیاتی تغییر کرده و به روز باشد و از ابزارهای دقیق استفاده کند، در غیراینصورت اقتصاد مقاومتی هم محقق نخواهد شد و نکته دیگر این است که وجود مناطق آزاد اجازه فرار مالیاتی را بیشتر کرده است.

زمانیان بر ضرورت اصلاح نظام بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: نکته دیگر در مورد سیستم بانکی است و تا زمانی‌که حاکمیت تسلط کافی بر سیستم بانکی و منابع مالی و پولی نداشته باشد، نمی‌تواند آن را مدیریت کند اما اکنون دولت قدرت برخورد با بانک‌ها را ندارد و بانک مرکزی نمی‌تواند نسبت به سیستم‌ بانکی اشراف داشته باشد.

وی ادامه داد: بانک‌ها به دنبال سود آنی و خوب هستند و برایشان اهمیتی ندارد در این مورد چگونه عمل می‌کنند و به همین دلیل دولت نمی‌تواند سیستم بانکی را به خوبی مدیریت کند.

آسیب‌های نظام بانکی کنونی برای اقتصاد مقاومتی

زمانیان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا عنوان کرد: بنده این طرح را مطالعه کرده‌ام و واقعا طرح خوبی است و معتقدم باید در همین مجلس این طرح را به سرانجام برسانیم؛ چراکه نظام بانکی در حال فلج کردن کل اقتصاد کشور است و بانک‌ها صرفا به دنبال منافع خود است.

نماینده شهرکرد در خانه ملت ادامه داد: سیستم بانکی به دنبال سرمایه‌گذاری صحیح در کشور نیست و معلوم نیست سپرده‌های جمع‌آروی شده به کجا می‌رود و چگونه هزینه می‌شود.

زمانیان در پایان گفت: موضوع دیگر در تحقق اقتصاد مقاومتی مربوط به نفت است و تاکنون این اتفاق در هیچ دولتی رخ نداده است که مبنای درآمد ما نفت نباشد. این امر در بودجه‌نویسی هم رعایت نمی‌شود و با وضعیت کنونی به احتمال زیاد با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

captcha