لزوم نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در سطح روستاها و عشایر
کد خبر: 3476814
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
حجت‌الاسلام شاهمرادیان تاکید کرد:

لزوم نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در سطح روستاها و عشایر

گروه اجتماعی: مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در سطح روستاها و عشایر استان گفت: تاثیر مفاهیم قرآن در زندگی اجتماعی و سبک زندگی افراد قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌اله شاهمرادیان، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، امروز در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآنی روستایی و عشایر در سطح استان یکی از برنامه‌های کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر استان است و از سال 90 تاکنون که در این بخش مسئولیت دارم مسابقات متعدد قرآنی در سطح دهستان، بخش، شهرستان و استان برگزار کردیم و برگزیدگان به مسابقات کشوری اعزام شدند.
مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در طول 4 سال گذشته مسابقات کشوری قرآن در این بخش، 3 دوره در مشهد مقدس و یک دوره در قم برگزار شد افزود: مسابقات قرآن در رشته‌های حفظ کل، حفظ 15 جزء، قرائت، ترتیل، مفاهیم و روخوانی برگزار می‌شود که شناسایی نخبگان قرآنی روستایی و عشایری یکی از اهداف برگزاری این مسابقات است.
حجت‌الاسلام شاهمرادیان اضافه کرد: در زمنیه حفظ کل قرآن در سال گذشته یکی از بانوان روستایی در شهرستان ایوان رتبه اول کشوری و در زمینه قرائت نیز یکی از روستائیان استان در سال 92 رتبه اول کشور را کسب کرد که در سال گذشته نیز در بخش مفاهیم قرآن یکی از روستاییان استان رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به اینکه در این بخش، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی در سطح روستاها و عشایر استان در دستور کار قرار دارد خاطرنشان کرد: در برخی از روستاها و عشایر استان افرادی هستند که به صورت غیرساماندهی شده در بخش قرآن آموزی فعالیت دارند که بخشی از زحمات در روستاها را مربیان انجام داده و ما نیز تجهیزات مورد نیاز آنها از قبیل اهداء قرآن و کتب مذهبی را انجام می‌دهیم.
مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: فراهم کردن زمینه‌های برگزاری مسابقات قرآنی روستایی و عشایری در سطح استان بر عهده کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر است که خوشبختانه استقبال پرشوری در سطح روستاها و جامعه عشایری استان از برگزاری کلاس‌های قرآن آموزی صورت می‌گیرد که نیازمند حمایت بیشتر دستگاه‌های متولی هستیم تا بتوانیم خدمات قابل قبولی ارائه کنیم.
حجت‌الاسلام شاهمرادیان با اشاره به اینکه جامعه هدف ما روستائیان و عشایر استان هستند عنوان کرد: باید بتوانیم هدف و نتیجه کارمان را ملموس‌تر کنیم چرا که انتقال مفاهیم قرآن در قالب‌های مختلف هنری، شعر، فیلم، نقاشی و غیره می‌تواند تاثیر مستقیمی در زندگی مردم داشته و باید به واسطه ترجمه و مفاهیم قرآن تاثیر آن را در زندگی جامعه هدفمان ببینیم.
وی یادآور شد: کار کارشناسی مفاهیم قرآنی باید در جامعه هدف ما نهادینه شود و نباید فراموش کرد که تاثیر مفاهیم قرآن در زندگی اجتماعی در سبک زندگی افراد مشاهده می‌شود و بدون شک همه انسان‌ها فطرتا تشنه چنین آموزه‌هایی هستند و این بستگی به هنر ما دارد که چگونه مفاهیم را منتقل کنیم.
مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه اگر مفاهیم عمیق قرآن که با فطرت انسان همخوانی و تطابق دارد به زیبایی نهادینه شوند، انسان بیشتر به این سمت سوق می‌یابد گفت: زیرساخت‌های قرآن آموزی باید در روستاها و عشایر فراهم شود که این مهم نیازمند همکاری و کمک دستگاه‌های ذیربط است و لازمه ترویج مبانی و مفاهیم قرآن آموزی این است که جامعه هدف ما در روستاها و عشایر؛ روخوانی را آموخته باشند.
حجت‌الاسلام شاهمرادیان با اشاره به اینکه فعالیت کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر استان فقط مختص ایام دهه فجر نیست اظهار کرد: در بحث برگزاری اردوهای جهادی و خدمات‌رسانی به مناطق روستایی و عشایری استان نیز باید گفت که هر ساله با استقبال بی‌نظیر دانش‌آموزان و دانشجویان مواجه می‌شود که به دلیل کمبود امکانات با مشکلاتی مواجه هستیم.
captcha