کد خبر: 3477013
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
رویکرد جدید برگزاری جشنواره «تئاتر رضوی»/4

تولیدات متنوع جشنواره رضوی خلأ فرهنگی در ترویج هنر قرآنی را رفع می‌کند

گروه هنر: جشنواره‌های فرهنگی و هنری که با موضوع رضوی در اوقات مختلف سال برگزار می‌شوند،‌ به نوعی خلأ فرهنگی موجود در امر ترویج و نشر هنر دینی و قرآنی را برطرف می‌کنند.

توحید معصومی، مدیر دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: انتقال جشنواره نمایشنامه‌نویسی رضوی از قزوین به خراسان شمالی از یک سو حرکتی مثبت و سازنده است و از سوی دیگر نیز ممکن است تبعات منفی به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: مثبت و سازنده بودن این اقدام بدان خاطر است که همه فعالیت‌های حرفه‌ای هنرهای نمایشی با موضوع رضوی در قالب یک پیکره واحد و منسجم گرد آمده و لذا شاهد اتخاذ سیاستی مشخص و هدفمند در برگزاری این رویداد ارزشی خواهیم بود که موجب ارتقای کمی و کیفی تولیدات نمایشی با موضوع فرهنگ و سیره رضوی خواهد شد.

معصومی تصریح کرد: پیامد منفی این اقدام نیز قابل تأمل است، به هر حال با توجه به متنوع بودن جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع رضوی در اوقات مختلفی از سال شاهد برگزاری بخشی از آنها هستیم که به نوعی خلأ فرهنگی موجود در امر ترویج و نشر هنر دینی و قرآنی را پر می‌کند، حال اگر قرار باشد یک و یا تعدادی از آنها در قالب یک رویداد واحد به میزبانی یکی از استان‌های کشور متمرکز شود، عملاً شاهد مقطعی شدن این تسلسل و زنجیره فرهنگی در بخشی از ایام سال خواهیم بود.

این کارشناس و کارگردان تئاتر افزود: اما از جمله ویژگی‌های فراخوان یازدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» تخصصی کردن فرایند تولید نمایشنامه با موضوع و مضمون رضوی است، به این شکل که با ارسال طرح به دبیرخانه جشنواره از سوی هر یک از نمایشنامه‌نویسان علاقه‌مند، تا نگارش کامل و احتمالاً تولید آن برای اجرای صحنه همه‌چیز تحت نظارت و هدایت کارشناسان تئاتر به ویژه در حوزه نمایشنامه‌نویسی قرار خواهد گرفت.

مدیر دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی گفت: از این نظر شاید بتوان گفت که جشنواره تئاتر رضوی در رویکرد جدید خود مدل اجرایی شبیه به آنچه تئاتر «سوره ماه» روزگاری آن را تجربه کرد، برگزیده باشد یعنی هدایت و نظارت بر تولید آثار استان‌ها تا مرحله‌ای که آماده ارائه به جشنواره باشند، اما به نظر من چون در حوزه نمایشنامه‌نویسی است بیشتر شبیه به پروژه «چهار فصل تئاتر ایران» است که چندی پیش توسط مرکز هنرهای نمایشی ارشاد و با مدیریت ایوب آقاخانی به انجام می‌رسید و نتایج مثبتی به دنبال داشت تا آنجا که علاوه بر تولید نمایشنامه‌هایی باکیفیت، به بروز استعدادهای جوان و مؤثر در امر نمایشنامه‌نویسی نیز منجر می‌شد.

وی در پایان اظهار کرد: در واقع پیاده شدن چنین مدل اجرایی در روند برگزاری یازدهمین جشنواره «تئاتر رضوی» به تولید آثار مؤثر و فنی در حوزه نمایشنامه‌نویسی منتهی خواهد شد که در نهایت مواد و مصالح لازم را در اختیار هنرمندان و کارگردانان تئاتر قرار می‌دهد تا با اتکای به آنها در ادوار آتی جشنواره شاهد تولید آثار کیفی‌تر تئاتر با موضوع رضوی باشیم.

captcha