توجه به طبيعت يكي از پايه‌هاي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي/ معرفي درختان مثمر دنيايي در قرآن كريم
کد خبر: 3480561
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

توجه به طبيعت يكي از پايه‌هاي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي/ معرفي درختان مثمر دنيايي در قرآن كريم

گروه اجتماعي: اشاره مستقيم آيات قرآن كريم به درختان «مثمر دنيايي» با هدف تامين اكسيژن سالم براي انسان‌ها در دنياي صنعتي امروز بيانگر آن است كه داشتن جسم سالم همواره مورد تاكيد دين اسلام بوده و هست و تاكيد همواره بزرگان دين و سنت‌هاي ايرانيان به درختكاري و حفظ طبيعت اين امر را به يكي از پايه‌هاي اصلي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي تبديل كرده است.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خوزستان، در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک‌ها، جنگل‌ها و گوشه و كنار شهر اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کنند. ایرانی‌ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می‌گردانند.

يكي از پايه‌هاي سبك زندگي ايراني ـ اسلامي توجه به طبيعت و پاسداشت آن است. قرآن كريم در آيات به ميوه‌ها و گياهان مفيد براي انسان اشاره فرموده است. در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد و دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و تا بدانجا اين امر از اهميت برخوردار است كه در كتب تاريخي مي‌خوانيم امام علي(ع) نخلستاني بزرگ و وسيع را بنا نهاده است.

امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم‌تري در زندگي بشر ايفا مي‌كنند، درختان و گياهان مفيد براي سلامت انسان‌ها و ديگر موجودات سختي‌هاي تنفسي در دنياي صنعتي امروز را كاهش داده و باعث مي‌شوند تا ريه‌هاي انسان اكسيژن را در خود جاي دهد.

افزايش گرماي زمين، آسيب به لايه ازن، آب شدن يخ‌هاي قطب‌ها، پديده دشوار ريزگردها در نتيجه اقدامات ناصحيح بشر در به كاربردن ابزار و آلات نامناسب با پاكي هوا است.

قرآن كريم: خداوند باغ‌هاي بهجت‌انگيز را با درختان رويانيد

قرآن كريم كتاب نجات بخش انسان‌ها در دنيا و آخرت با معرفي گياهان مفيد شيوه‌هاي پاك و سالم شدن هواي زمين را به ما آموخته است؛ أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا كَانَ لَكُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ؛ [آيا آنچه شريك مى‌‏پندارند بهتر است] يا آن كس كه آسمانها و زمين را خلق كرد و براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسيله آن باغهاى بهجت‏‌انگيز رويانيديم كار شما نبود كه درختانش را برويانيد آيا معبودى با خداست [نه] بلكه آنان قومى منحرفند(60/نمل)

همچنين روايات بسياري از رسول خدا(ص) در كتب آمده است كه مشهورترين فرموده ايشان؛ «نزد من شکستن شاخه‌اي از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است» است.

سیده‌نرگس خاتون مجتهدنجفی، طلبه و محقق در امور زیستی و گیاهان قرآنی در گفت‌وگو با ايكناي خوزستان، به تحقیقی که در این زمینه توسط وی صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: با تحقیقات علمی روی گیاهان، درختان و میوه‌های نام برده شده در قرآن کریم این نتیجه حاصل شد که با رشد و پرورش آنها مشکلات مرتبط با آلودگی‌های زیست محیطی برطرف می‌شود.

خداوند درختان پرثمر را در قرآن كريم معرفي فرموده است

وي با بيان اينكه در بررسی آیات قرآن کریم درختان به 6 گونه شامل مثمر «دنیایی» و «مثمر آخرتی» تقسیم شده‌اند، گفت: آیات فراوانی در قرآن کریم آمده است که از باغات میوه دنیا نام برده است؛ « وَهُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاکِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَةٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِ إِنَّ فِی ذَلِکُمْ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ نبات کل شی و اخرجنا؛ اوست خدایی که از آسمان باران فرستاد و بدان باران هر گونه نباتی را، رویانیدیم ، و از آن نبات ساقه‌ای سبز و از آن دانه‌هایی بر یکدیگر چیده ونیز از جوانه‌های نخل خوشه‌هایی سر فرو هشته پدید آوردیم ، و نیز بستانهایی از تاکها و زیتون و انار ، همانند و ناهمانند به میوه‌هایش آنگاه که پدید می‌آیند و آنگاه که می‌رسند بنگرید که در آنها عبرتهاست برای آنان که ایمان می‌آورند(99/انعام).»

مجتهدنجفي با اشاره به درختان قرآني و تعداد اشاره خداوند همچون نخل 22 بار، انگور 11 بار، زیتون 7 بار، انار 3 بار، کنار(سدر) 3 بار و انجیر 1 بار ، عنوان كرد: در آیات 15 تا 25 سوره مبارکه سبا قرآن کریم به درختان غیرمثمر دنیایی و آخرتی نیز در قالب داستان مردم سبا اشاره فرموده است كه عمده آن در آیه 16 « فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ سَیْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَیْهِمْ جَنَّتَیْنِ ذَوَاتَى أُکُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَیْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِیلٍ ؛ پس روى گردانیدند و بر آن سیل ]سد] رم را روانه کردیم و دو باغستان آنها را به دو باغ که میوه‏هاى تلخ و شوره‏ گز و نوعى از کنار تنک داشت تبدیل کردیم » اشاره شده است.

درختان بي‌ثمر جهنم

مجتهدنجفی در ادامه با بیان اینکه درخت غیرمثمر آخرتی «شجره زقوم» است، گفت: در آیات 62 تا 64 سوره صافات «أَذَلِکَ خَیْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ، إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِینَ، إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ؛ آیا از نظر پذیرایى این بهتر است‏یا درخت زقوم، در حقیقت ما آن را براى ستمگران [مایه آزمایش و] عذابى گردانیدیم، آن درختى است که از قعر آتش سوزان مى‌‏روید» به این غذای جهنمیان اشاره شده است.

محقق در امور زیستی و گیاهان قرآنی ادامه دارد: همچنین «لَّیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِیعٍ، لَا یُسْمِنُ وَلَا یُغْنِی مِن جُوعٍ؛ خوراکى جز خار خشک ندارند، [که] نه فربه کند و نه گرسنگى را باز دارد(غاشیه/6و7). این اشارات بدان معناست که درختان بی ثمر جهنم سیری ندارد اما آن درختان مثمر در دنیا باعث ثمرات فراوان می‌شوند. همچنين درخت کُنار که در استان خوزستان به خوبی به عمل می‌آید همان درخت واقعی قرآنی است که متأسفانه مهجور مانده است و کمتر شناخته می‌شود.

وي خاطرنشان کرد: درختان غیر مفید علاوه بر هزینه‌بر بودن کاشت، داشت و برداشت باعث نابودی گیاهان و مراتع بومی و در نهایت نابودی محیط زیست می‌شوند.

captcha