آنچه قرآنی‌ها در دیدار نوروزی گفتند/ خاطره‌گویی‌های تلخ و شیرین + فیلم
کد خبر: 3485328
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

آنچه قرآنی‌ها در دیدار نوروزی گفتند/ خاطره‌گویی‌های تلخ و شیرین + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: در دیدار عیدانه جامعه قرآنی که روز گذشته 14 فروردین‌ماه و به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد، هر کدام از اساتید قرآنی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دیدار نوروزی جامعه قرآنی کشورمان عصر روز شنبه 14 فروردین‌ماه و همزمان با اولین روز کاری سال جدید، در سالن اجتماعات ایکنا و با حضور جمع زیادی از اساتید، خادمان، مدیران و هنرمندان قرآنی کشورمان برگزار شد.
توجه ویژه به اولویت‌های قرآنی در سال جدید
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط «مجتبی محمدبیگی»، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در سخنانی با اشاره به اینکه باعث خوشحالی است که چنین مراسم‌هایی برگزار می‌شود، به بیان تبریک سال نو پرداخت و گفت: سال 94 مملو از اتفاقات و ابتلائات بسیار زیادی برای جامعه قرآنی بود که کثرت این اتفاقات نشانگر نشاط و تحرک جامعه قرآنی است.
محمدی افزود: در سال 94 تجمعات متعددی داشتیم و همینطور ابتلائات متعددی داشتیم که کثرت این ابتلائات آزمایش الهی برای همه ما بود. از دست دادن ستاره‌های قرآنی در فاجعه منا و در حوادث دیگر از اتفاقات این سال بود. نگاه ما به این ابتلائات نشئت گرفته «وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ» لذا برخی اتفاقات روی داد.
وی اذعان کرد: یکی از تنبیهات خوبی که باید برای خودمان در سال 94 در نظر بگیریم، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار  آغاز رمضان سال 94 تعیین می‌شود که ایشان الزامات و آسیب‌شناسی قرائت و استماع قرآن را مطرح کردند که شایسته است جامعه قرآنی به آن توجه کرده و متذکر شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری در این دیدار دو بحث را مطرح کردند، گفت: ایشان در حوزه تلاوت درک و باور قرآنی و معیارهای نحوه ارائه قرائت را متذکر شدند و همه را از استماع عوامانه بر حذر داشتند که این موضوعات باید در سال 95 بسیار ویژه مورد توجه قرار گیرد.
محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سال 95 دو اولویت ویژه دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد که گفتمان‌سازی توسعه فرهنگ قرآنی در سطوح مدیران و همه سطوح اجرایی کشور است. جریان‌سازی فرهنگی کشور به شدت نیازمند این گفتمان است و بحث دیگر نیز فعال‌سازی کمیسیون‌های چهارگانه شورای توسعه است که می‌تواند نقش‌آفرینی جدی برای توسعه مدیریت قرآنی کشور داشته باشد.
وی اظهار کرد: همچنین اولویت‌های دیگری همچون طرح ملی حفظ قرآن که سند آن تهیه و نهایی شده است برای اجرای جامع خواهد آمد، در ادامه نیز ادغام اتحادیه و اسناد راهبردی سه گانه که رو به نهایی شدن است را خواهیم داشت تا برای همه دستگاه‌ها ملاک عمل واقع شود. اینها از دستورات جدی و اساسی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان به بحث شعار سال 95 که از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است و نسبت آن با قرآن اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی درست است یک امر کمی است اما حقیقت آن این است که اقتصاد مقاومتی از سیاست، فرهنگ و قرآن جدا نیست، لذا من فکر می‌کنم که ما یک بحث جدی راجع به نسبت قرآن با اقتصاد مقاومتی در سال 95 خواهیم داشت. قرآن به مثابه تأمین‌کننده مبانی نظری و نظام‌سازی اقتصادی جایگاه ویژه خود را دارد و اقتصاد مقاومتی در امور قرآنی می‌تواند نقش ایفا کند. مثلاً در تأمین محصولات قرآنی باید ببینیم اقتضاء اقتصاد مقاومتی برای تأمین محصولات قرآنی چه چیزهایی است. آیا وارد کردن قلم قرآنی چینی به مصلحت است یا خیر باید نگاهی نو در این زمینه داشته باشیم. باید مدیریت قرآنی بر اساس اقتصاد مقاومتی بازتعریف شود.
حمایت فعالان قرآنی از یکدیگر 
در ادامه این مراسم سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز پس از تبریک سال نو به همه در سخنانی کوتاه گفت: تمامی عرایض بنده در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن هم «حمیت قسمتی» است. در نیروهای مسلح نیز چنین اصطلاحی وجود دارد و بر اساس این کلمه همه باید به هم توجه ویژه داشته باشند.
وی افزود: بر این اساس هر کسی تنها به فکر خودش نیست و به فکر دیگران نیز هست، این در نهایت همان بنیان مرصوص است که در کلان نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما نیز بیائیم چنین چیزی را در بین خودمان رایج کنیم و نسبت به هم حمیت داشته باشیم، اگر پیشکسوتی مدتی کم پیدا شد و در چنین جلسه‌ای حضور نیافت، بی‌تفاوت از کنار آن نگذریم و نگران شویم و دلجویی کنیم، تا آن شخص بداند در جامعه قرآنی محلی از اعراب دارد.
این استاد علم قرائت قرآن کریم تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد آن وقت بیرون از این جامعه سایر جوامع نیز می‌توانند بر روی اثرگذاری ما حساب باز کنند. خودمان احترام هم را داشته باشیم و از خودمان دفاع کنیم تا دیگران نیز از ما دفاع کنند.
شعرخوانی شاعران آئینی

در بخش دیگری از این مراسم که با انبساط خاطر خاص حاضران همراه بود چند نفر از شاعران آئینی کشورمان از جمله «محدث خراسانی» و «رضا اسماعیلی» قطعاتی از سروده‌های خود را خواندند که مورد توجه حاضران در این مراسم قرار گرفت. در ادامه نیز «کریم اکبری مبارکه»، بازیگر نقش «ابن ملجم مرادی» در سریال «امام علی(ع)» به بیان خاطراتی از نحوه انتخاب برای بازی در این نقش و اتفاقات حین ساخت این سریال پرداخت.
تلاوت و خاطره‌گویی «احمد ابوالقاسمی»
تلاوت زیبای «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی کشورمان بخش دیگری از برنامه‌های دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا بود، این قاری برجسته کشورمان در ادامه به ذکر خاطره‌ای کوتاه از سال‌های فعالیت‌های قرآنی خود در این عرصه پرداخت.
استفاده از همفکری برای پر کردن خلاءها
دیگر سخنران این مراسم مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم بود، وی نیز همچون سایرین در سخنانی کوتاه تأکید کرد: امیدوارم در سال 95 شاهد سختی‌هایی که در سال گذشته به وجود آمد نباشیم و از سوی دیگر موفقیت‌ها و سربلندی‌های سال 94 در سال جدید نیز تکرار شود.
قره‌شیخ‌لو در ادامه به نامگذاری سال 95 به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری و نیز آیه «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ» اشاره کرد و گفت: ما در جامعه قرآنی با رهنمودی که مقام معظم رهبری داشته‌اند نیاز به اقدامات و عمل‌های جدی داریم و امیداوریم با همت همه خلأهایی که وجود دارد با یاری و همفکری پر شود تا در سال 95 شاهد سال پرباری برای جامعه قرآنی و کشور باشیم.
توجه به تربیت در کنار آموزش
«حسن بیادی»، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود، وی در سخنان خود با اشاره به اینکه آسیب‌های فراوانی در جامعه وجود دارد، گفت: یکی از این آسیب‌ها بی‌توجهی به بحث تربیت در کنار آموزش است. جامعه ما به جامعه‌ای آموزش محور تبدیل شده است و از تربیت خبری نیست.
بیادی افزود: در طول دوران تحصیل شش ساله که زبان عربی آموزش داده می‌شود حدود دو هزار ساعت زبان عربی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، آمارهایی که گرفته شده است نشان می‌دهد که درصد کمی از دانش‌آموزان می‌توانند قرآن را که به زبان عربی است به صورت صحیح بخوانند. دلیل این موضوع این است که ما تنها به دنبال آموزش بوده‌ایم.
وی در پایان تصریح کرد: در همه حوزه‌ها وضعیت به همین صورت است، در تربیت نقص‌ها فراوان است که امیدواریم برطرف کردن این نقص‌ها از سوی جامعه قرآنی آغاز شود و در سال 95 شاهد آغاز شدن این کار باشیم.
قبل از سخنرانی محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن نیز «حسین اسرافیلی»، شاعر آئینی سرای کشورمان یکی از سورده‌های خود که برداشتی آزاد از سوره مبارکه «واقعه» بود را قرائت کرد.
مقطع سنی فراموش شده را دریابیم
در ادامه محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در سخنانی با تأکید بر اینکه رسانه ملی در حوزه قرآن کریم در سال 95 نیز در خدمت مردم است، گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که در سال 95 مورد توجه قرار خواهیم داد فعالیت در عرصه نوجوانان است.
محمدزاده افزود: توجه به این رده سنی همیشه کم بوده و در سایه رده سنی کودکان و جوانان بوده است، خواهش من از همه این است که این مقطع سنی فوق‌العاده حساس که دچار فراموشی شده است را در برنامه‌ریزی‌های خود مورد توجه قرار دهند.
مناجات‌خوانی «محمدرضا خرمیان»، قاری بین‌المللی کشورمان در مدح و ثنای بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) بخش دیگری از این مراسم بود. همچنین مسعود وکیل، کارشناس قرآنی کشورمان از دیگر مدعوین این مراسم نیز صحبت‌های کوتاه خود را بر محور توجه ویژه به پرورش دانش‌آموزان در کنار آموزش قرار داد.
آثار ارتباط مداوم قرآن‌آموزان با قرآن
وی در صحبت‌های خود گفت: به نظر می‌رسد که در موضوع تربیت اگر مقداری جزئی‌تر و مشخص‌تر صحبت کنیم، می‌توان بر روی دو موضوع تأکید کرد، موضوع اول مسئله فهم قرآن کریم است، در این بحث باید گفت چگونه می‌توان این قرآن را فهم و درک کرد تا خود این آموزش مهم‌ترین گام در جهت تربیت باشد.
وکیل دومین مسئله را مسئله انس با قرآن کریم عنوان کرد و افزود: بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که عموم روش‌ها و برنامه‌ها به اهدافی که مد نظر هست می‌رسد اما حفظ و بقا این مهارت‌ها خیلی اهمیت دارد.
این کارشناس قرآنی کشورمان با طرح این سؤال که چه باید کرد، گفت: همانطور که در قرائت و فهم به طور مشخص تعریف می‌کنیم که باید بعد از مدتی به اهداف مشخصی برسیم، یکی از اهداف می‌تواند این باشد که قرآن‌آموز پس از آموزش‌های مورد نظر، ارتباط خود را با قرآن حفظ کند، اگر این ارتباط که به نظر من رکن اصلی انس با قرآن است، حفظ شود، به نظر می آید که بسیاری از کمبودهایی که فکر می‌کنیم در قرائت و فهم  و بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی به تدریج فراهم شود. از این روز انس با قرآن باید مورد توجه و برنامه‌ریزی ما باشد و در مسئله انس هم به طور مشخص ارتباط دائمی با قرآن بسیار موضوعیت دارد.
سه وعده قرآنی که در سال 94 عملی شد
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در این برنامه عیدانه در صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در اولین گفت‌وگوی خود بعد از حضور در سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با یکی از رسانه‌های قرآنی سه قول داده شد که امروز خوشحال هستم بگویم این سه قول در سال 94 عملیاتی شده است.
وی افزود: اولین قولی که داده شد این بود که کلاس‌های قرآنی در شهر تهران پنج برابر شده و همه آن نیز رایگان خواهد شد. در این خصوص آقای توپچی مأمور پیگیری این کار شد، در سال 94 و بعد از 20 سال که شهریه از قرآن‌آموزان اخذ می‌شد، تمامی شهریه‌ها لغو شد.
رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران اظهار کرد: دومین قولی که داده شد این بود که در تمامی فرهنگسراها کانون قرآن تشکیل شد، دستور داده شد تا این کلاس‌ها کاشی کاری و تذهیب‌ کاری‌های قرآنی شوند تا بعد از مدتی این کلاس‌ها تغییر کاربری ندهد.
صلاحی سومین قول عملی شده در سال 94 را حمایت از تولید کنندگان محصولات قرآنی عنوان و اذعان کرد: بسیاری نسبت به فروش محصولات قرآنی خود معترض بودند که مکانی برای فروش محصول خود ندارند، بر همین اساس در همه فرهنگسراها یک فروشگاه محصولات قرآنی را راه‌اندازی کرده‌ایم و اجاره هم از این فروشگاه‌ها به شرط اینکه محصولات ارزان ارائه شود، اخذ نخواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد: در کنار این اقدامات مسابقات قرآنی «سراج» نیز سال گذشته برگزار شد، این مسابقه 400 درصد افزایش مخاطب داشته است، اختتامیه این مسابقات هم در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد. همچنین قول تشکیل شورای قرآنی داده شد که آن هم تشکیل شده و شخصاً مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌ام.
رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: دستور داده شده است تا هر میزان امکانات برای توسعه قرآن لازم باشد در سازمان فرهنگی - هنری فراهم شود. در پایان یک خواهش هم دارم و آن هم اینکه هر کدام از اعضا که پیشنهادی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح شهر تهران دارند آن را ارئه دهند تا مورد استفاده قرار گیرد.
خاطره‌گویی «محمدعلی خواجه‌پیری»
در ادامه این مراسم نیز محمدعلی خواجه‌پیری، از خادمان قرآنی کشورمان به بیان خاطراتی از سال‌ها فعالیت خود در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور پرداخت که مورد توجه حاضران در این مراسم قرار گرفت.
جلسات کوچک قرآن را فراموش نکنیم
احمد مسجدجامعی، از اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم در سخنان خود در مراسم دیدار جامعه قرآنی در ایکنا طی سخنانی ضمن تبریک سال نو گفت: در تهران قدیم در فصل بهار انسان‌هایی که سردمزاج بودند عسل و شیره را تجویز می‌کردند تا به اعتدال بهاری نزدیک شوند چرا که اعتدال بهاری موضوعیت داشت، کسانی هم که خلاف این بودند دوغ و .. می‌خوردند تا آنها نیز به اعتدال بهاری نزدیک شوند.
وی افزود: ما هم امیدواریم به این اعتدال بهاری نزدیک شویم و سال خوبی برای همه علاقه‌مندان به قرآن کریم باشد. از برخی صحبت‌ها که ارائه شد نتیجه گرفته می‌شود که ذات فعالیت‌های قرآنی نوع خاصی است یعنی یک نوع ترتبیت در این فعالیت‌ها است. راه و شیوه آن تربیت از شیوه‌های متداول آموزشی نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: گاهی همین جلسات بسیار کوچک چنده نفره که در منازل تشکیل می‌شود، از بسیاری از جلسات مجلل و طولانی که مورد حمایت رسانه‌ها هم هستند تأثیرگذارتر هستند، چرا که منشأ شکل‌گیری شخصیت‌ها است. این نوع جلسات تأثیر دیگری بر روی تربیت انسان‌ها دارد.
مسجدجامعی خاطرنشان کرد: در این جلسات علم و معرفت با هم آمیخته شده است، بنابراین به این جلسات کوچک باید بسیار بها داده شود، طرحی را با همکاری شهرداری اجرا کردیم و در آن سعی شد تا در مناطق مختلف جلسات قرآن که برگزار می‌شود شناسایی شود و کارهایی که می‌توان برای موفقیت آنها انجام داد را بررسی کردیم.
وی اظهار کرد: اگر فکری شود و این ساختار از امسال شکل گیرد بسیار عالی خواهد بود، جلسات کوچک در تهران کم نیستند، اگر کتاب خاطرات «علامه مداح» را بخوانید متوجه فعالیت جلسات مختلف قرآن در حاشیه شهر تهران خواهید شد. در حال حاضر باید جستجو شود ببینیم این جلسات کجا هستند، تأثیرگذاری این جلسات به حدی بوده است که شخصیتی همچون علامه مداح که جلسات بسیار زیادی را دیده است، به این جلسات اشاره کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: امسال اگر تأملی بر روی این جلسات صورت بگیرد کار بسیار ارزشمندی در کنار سایر کارهای ارزشمند خواهد بود.
اگر مجادلات جامعه قرآنی با هم نبود ...
آخرین سخنران این مراسم نیز حجت‌الاسلم والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود، وی در سخنان خود در دیدار عیدانه جامعه قرآنی، گفت: ظاهراً سال همدلی و همزبانی پشت سر گذاشته شده است اما با توجه به اینکه مقداری پایه ما به عنوان جامعه قرآنی در این موضوع ضعیف بوده است، باید چندسالی در این موضوع در جا بزنیم.
وی افزود: وقتی بررسی می‌کنیم بخشی از مشکلات قرآنی کشور همین افرادی که دور این میز هستند، هستیم، برخی مثال‌هایی که زده شد نشان می‌دهد که باید قبل از هر چیز خودمان را برای پاسخگویی در قیامت جهت کم کاری‌ها آماده کنیم. گاهی اوقات به خاطر اینکه از عنوان خودمان در جایگاهی خاص پاسداری کنیم، توجه به همپوشانی‌هایی که کارهای ما دارد، نداریم.
حسینی تصریح کرد: گاهی اوقات احساس می‌شود عهد شرعی با خود بسته‌ایم تا بسیاری از کارهایی که دیگران انجام می‌دهند ما نیز حتماً آن را انجام دهیم، بنده از زمانی که مسئولیت مرکز قرآنی اوقاف را در اختیار گرفتم، سعی داشته‌ام تا از این رویه جلوگیری کنم و از خودمان شروع کرده‌ایم، روزی که متوجه شدم وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان برگزار می‌کند و اوقاف نیز چنین مسابقاتی دارد، با تمهیداتی این مسابقه را ادغام کردیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان اذعان کرد: از برگزاری چنین جلسه‌ای نهایت قدردانی را دارم، امیدوارم چنین نشست‌هایی در ادامه نیز برگزار شود چرا که بسیار نیاز به این موضوع داریم، اگر یک سری از کشمکش‌ها و یک سری از مجادلات و مشاجرات که با هم داریم نبود، قرآن بسیار بیش از این پیشرفت می‌کرد.
پایان بخش این مراسم نیز قرائت دعا ختم جلسه توسط «علی اصغر شعاعی»، معاون فعالیت‌های قرآنی دانشگاه و علوم و معارف قرآن کریم بود.
همه آمده بودند
یادآور می‌شود، در این جلسه افرادی همچون، هوشنگ بادپا، سیدمحسن موسوی‌بلده، کریم دولتی، مهدی قره‌شیخ‌لو، یوسف افراش، محمدعلی خواجه‌پیری، از پیشکسوتان قرآنی کشورمان،‌ احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حشمتی، مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ولی یاراحمدی، رئیس سابق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، بهروز یاریگل، علی اصغر شعاعی، احمد ابوالقاسمی، محمدرضا خرمیان، از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور، حسن بیادی، عضو جمعیت آبادگران ایران اسلامی، محدث خراسانی، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، از شاعران آئینی‌سرا، محمد انجم‌شعاع، مسئول کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، احمد حاجی شریف، معاون پشتیبانی سازمان دارالقرآن الکریم، مرتضی نجفی قدسی، فعال قرآنی، علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدتقی میرزاجانی، مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن، حسن ربیعی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و جمع دیگری از اساتید و فعالان قرآنی کشورمان حضور داشتند.
برای مشاهده اولین گزارش تصویری این دیدار کلیک کنید!
برای مشاهده دومین گزراش تصویری این دیدار کلیک کنید!
برای مشاهده سومین گزارش تصویری این دیدار کلیک کنید!
برای مشاهده چهارمین گزارش تصویری این دیدار کلیک کنید!
captcha