وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در مرور زمان توجه مسئولان نسبت به دستگاه حساس و سرنوشتساز آموزش و پرورش کمرنگ شده است، گفت: دشمنان با شناسایی ریشه انقلاب اسلامی، دریافتند که عوامل پیشبرنده اسلام، فرهنگیان اعم از روحانیت و معلمان هستند. در نتیجه آنها شخصیتهای فرهنگی ما را ترور کردند و این ترورها باعث شد نگاه مسئولان ما به آموزش و پرورش کمرنگ و اهمیت آموزش و پرورش کم شود.
بسیاری از مسئولان اجرایی کشور به آموزش و پرورش نگاه مصرف کننده
دارند
فرشیدی ادامه داد: امام خمینی(ره)، میفرمایند معلمی پیشه انبیاست، اما بسیاری از مسئولان اجرایی کشور به آموزش پرورش نگاه مصرف کننده دارند. لذا زمانی که این موضع کمرنگ شود با خود پیامدهای تربیتی آسیبزایی بههمراه دارد. این مسئله باعث شد روز به روز آموزش و پرورش در راستای بزرگترین وظیفهاش یعنی تربیت، ضعیفتر برخورد کند.
دبیرکل کانون تربیت اسلامی تاکید کرد: خانوادهها امروز از اینکه مدارس در تربیت و راهنمایی فرزندانش به آنها کمک کنند استقبال میکنند، تا فرزندانشان در برابر امواج تهاجم فرهنگی مصونیت پیدا کنند. این کار تخصصی است و هر پدر و مادری از عهده آن برنخواهد آمد چرا که آموزش این موارد کار مربی آموزشی، کار پرورشی و کار معلم است.
وی با بیان اینکه ترویج مسائل اسلامی از جمله فرهنگ عفاف و حجاب، نماز، آموزش قرآن، احترام به پدر و مادر، خانواده و امثال این موارد روشهایی دارد که توسط آموزش و پرورش در وجود کودکان باید نهادینه شود، افزود: باید بتوانیم به درستی فرهنگ و آداب ایرانی-اسلامی را از کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم.
فرشیدی گفت: اگر فرهنگ اسلامی ایرانی در کودکی به بچهها آموزش داده نشود بعدها کار بسیار دشوار خواهد شد. فطرت بچهها در کودکی پاک است، لذا بهترین فرصت برای نهادینهسازی فرهنگ بومی و اسلامی کودکی و در زمان تحصیل آنهاست. متاسفانه آموزش و پرورش به دلیل مشغلههای زیادش که بزرگترین آن بحث اقتصادی است و به دلیل ضعفی که در زمینههای مدیریتی دارد آنگونه که باید نتوانسته است در حوزه تربیت اسلامی وارد شود.
نسخه انقلاب تربیتی در آموزش و پرورش
دبیرکل کانون تربیت اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر مسئله تربیت تاکید کردند
و بر همین اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شد و در حال حاضر ما نسخهای
که میتواند در آموزش و پرورش یک انقلاب تربیتی را شکل دهد در اختیار داریم.
سند تحول بنیادین میتواند در اختیار
سایر کشورهای اسلامی هم قرار گیرد
وی افزود: در آموزش و پرورش و بحث تعلیم و تربیت که از دشوارترین و حساسترین مراکز کشور است، ما با توجه به سند بنیادین، زندگی انسان غرب را به چالش کشیدهایم و بعد از 400 سال که فرهنگ و تفکر غربی بر انسان و تربیت او حاکم بوده، توانستیم بر اساس مبانی اسلامی و فلاسفه برجسته خود سندی را تهیه کنیم که کار افتخار آفرین و همتای انقلاب اسلامی است و میتواند در اختیار سایر کشورهای اسلامی هم قرار گیرد.
فرشیدی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین کار
بزرگ، انقلابی و زیربنایی است، گفت: درحال حاضر مهم این است که بتوانیم زمینه اجرای
این سند را فراهم کنیم و برای عملیاتی کردن این سند باید در همه زمینهها برنامهریزی
نظاممند داشته باشیم و در راس همه آنها بحث تربیت نیروی انسانی را مد نظر قرار
دهیم.
همه فعالیتهای آموزشی برگرفته از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی باشد
وی با بیان اینکه برای نتیجه گرفتن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید معلمانی را تربیت کنیم که باورمند به این سند باشند، خاطرنشان کرد: معماری مدارس در عملیاتی شدن سند تحول بنیادین نقش دارد لذا محیط و معماری مدارس هم باید متناسب با فرهنگ اسلامی باشد و برنامهریزی آموزشی ما هم باید متناسب با این موضوع نهادینه شود. لذا باید همه دروس، کتابها و فعالیتهایی که انجام میشود ملهم از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی باشد.