کد خبر: 3486396
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴

اقتصاد مقاومتی در قاب مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: با توجه به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل جایگاه مؤسسات قرآنی در تحقق این شعار بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌ها علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده در شرایطی که صادرات و واردات هیچ‌کدام برای آن کشور مجاز نیست.

اما با توجه به اجرای برجام و رفع برخی از تحریم‌ها در سال گذشته همچنان مقام معظم رهبری شعار امسال را اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل نامیدند و افزودند: «به گمان من مسئلهٔ اقتصاد در اولویت اول است؛ یعنی وقتی انسان نگاه می‌کند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیک‌تر، مسئلهٔ اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئلهٔ اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیب‌های اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.»

بنا به مطالبات رهبر معظم انقلاب در باب اقتصاد مقاومتی، محمدحسین فریدونی، عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ضمن تبیین چگونگی تحقق این شعار در سال جدید و نقش مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی گفت: بخش مردمی ـ قرآنی در تحقق این شعار می‌تواند جدی عمل کند. راهبردی که این بخش مانند سایر بخش‌های فرهنگی کشور می‌تواند پیش‌ببرد فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: مؤسسات قرآنی فرهنگ‌سازی درخصوص اهمیت و آشناسازی مردم با اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به چگونگی فرهنگ‌سازی میان اقشار مختلف جامعه پرداخت و بیان کرد: فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در لایه‌های مختلفی در جامعه قابل‌ پیگیری و ترویج است. بخش مهم آن مسئولین کشوری و مدیران اجرایی هستند که در پیشبرد بیانات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت این موضوع با یادآوری مبانی موضوع اقتصاد مقاومتی از منظر دینی و از حیث قرآن و عترت و ضرورت‌های حفظ استقلال جامعه اسلامی مؤثر واقع شود.

فریدونی درباره چگونگی این روند اظهار کرد: ابعاد فعالان اهل‌ قلم قرآنی که در مؤسسات حضور دارند در قالب مقاله و ارائه رساله‌ها ابعاد این موضوع را ترویج کنند که بنا بر آیه قرآن «و ذکر فان الذکری تنفع المؤمنین و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می‌بخشد»، مسئولین را با آشنا کردن مبانی نسبت به پیگیری اقتصاد مقاومتی در حفظ استقلال کشور تهییج و تشویق کنند.

وی با اشاره به نقش مردم و فعالان اقتصادی در این موضوع افزود: فعالان اقتصادی در حقیقت تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات در همه حوزه‌های کشور هستند. در واقع می‌توان گفت مطالبی که برای فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در ذهن، فکر و اندیشه مسئولان می‌تواند مؤثر باشد ترویج آن بین فعالان اقتصادی نیز تأثیرگذار است.

فریدونی با طرح مثالی در این باب ادامه داد: به‌طور طبیعی کسبه در پی سود بوده‌اند و اگر کسی توقع داشته باشد کسبه دنبال سود نباشد منطقی نیست. مواردی پیش می‌آید که خرید و فروش جنس قاچاق یا وارد کردن توزیع و تبلیغ کردن جنس خارجی برای فعال اقتصادی نسبت به توزیع جنس داخلی سود بیشتری دارد که اگر مبانی اقتصاد مقاومتی استخراج‌ شده و ارتباطش با وظایف دینی و اخلاقی یک مسلمان نسبت به‌کل جامعه سنجیده شود در یک بخش‌هایی آرام‌آرام اثر خواهد گذاشت، در واقع مبنای اصلی نظریه اقتصاد مقاومتی بر مبنای مقاوم‌سازی در مقابل مکر دشمنان است.

فریدونی با ایجاد شبکه‌سازی در بین فعالان اقتصادی اظهار کرد: افراد مؤمن و مذهبی در بازار کم نداریم بالاخره افراد متدین این حوزه با تبلیغ مبانی بین فعالان اقتصادی و تشویق و تهییج آن‌ها می‌توانند با شبکه‌سازی و کار با برنامه بعد از چند سال صرفه با توزیع و تبلیغ ایرانی باشد.

وی با اشاره به «کیفیت برتر، قیمت کمتر» به‌عنوان یک قانون جهانی تأثیرگذار افزود: در بحث‌های ترویجی اقتصاد مقاومتی با تکیه‌ بر آیات و روایات و مبناهای اندیشه‌ای تولیدات کیفی موجب اثرگذاری در فرهنگ خواهد شد.

توزیع‌کنندگان حوزه اقتصادی نیز باید متوجه اثر کیفیت محصول بر اقبال بازار باشند؛ بنابراین تولیدکننده هم باید به سمتی رود که کیفیت خود را بالا ببرند.

فریدونی محوری‌ترین مسئله را پرهیز از اسراف دانست و بیان کرد: تکیه به محصول داخلی و پرهیز از اقبال به محصول خارجی است که باید مبانی آن‌ها توسط افراد اهل‌قلم مقالاتی تولید شده و افراد اهل کار تبلیغی محصولاتی در قالب فیلم کوتاه؛ کلیپ یا محصول چندرسانه‌ای در قالب پرهیز از اسراف و پرهیز ارائه نمایند.

از اینکه جنسی که مسلمان تولید می‌کند به جنسی که غیرمسلمان تولید می‌کند که مبنایی روایی دارد توجه ویژه شود. این‌ها باید استخراج‌شده و به مردم معرفی گردد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در بحث اقتصاد مقاومتی گفت: فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و برای مدیران کشور را می‌توان از وظائف کلی مؤسسات قرآنی ـ مردمی برشمرد.

وی استخراج مبانی اقتصاد مقاومتی از قرآن را از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام مؤسسات برشمرد و بیان کرد: برای عمل به قرآن و حدیث باید این مبانی را جلو برده و باید نسبت آن موضوع صیانت از استقلال و رفع وابستگی از کشور ابعادش از قرآن استخراج شود و اهل‌قلم با زبان شیوای فرهنگی و هنری معرفی کنند.

در ادامه نیز حسین شائیلوزاده، مدیرعامل سابق اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان البرز یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی گسترش فرهنگ تولید در جامعه دانست و برای تحقق آن عنوان کرد: می‌توان کارگاه‌های آموزشی خاصی در مؤسسات اجرا کرد که اتحادیه کشوری می‌تواند در زمینهٔ تدوین و حمایت از مؤسسات فعال در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند.

وی با ارائه طرحی دیگر در این زمینه ادامه داد: از آنجایی‌که همراهی و هماهنگی مدیران مؤسسات قرآنی در این حرکت بسیار مؤثر است لازم است اتحادیه کشوری از طریق اتحادیه‌های استانی سمینار توجیهی مدیران مؤسسات را برگزار کند.

شائیلوزاده برگزاری نمایشگاه نقش خانواده در اقتصاد مقاومتی را راهکار اثربخشی دانست و اظهار کرد: موضوع ترویج سبک زندگی اسلامی از پایه‌های اساسی مقاوم‌سازی اقتصاد توجه مؤسسات قرآنی مقوله بسیار مؤثر است که اتحادیه می‌بایست نقش حمایتی خود را ایفا کند.

captcha