ضرورت وجود حلقه واسط بین سینما و فرهنگ غنی قرآنی
کانون خبرنگاران نبأ: در جلسه ایدهپردازی و طرحریزی کارآفرینی فرهنگی ـ قرآنی و هنر اسلامی ـ ایرانی، عنوان شد: سینما یک بستر مناسب و جدید است و باید یک حلقه واسطی بین سینما و فرهنگ غنی قرآنی وجود داشته باشد.
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، جلسه ایدهپردازی و طرحریزی کارآفرینی فرهنگی،قرآنی و هنر اسلامی،ایرانی با حضور دکتر رضا محمد کاظمی، مدیر گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی و دانشیار دانشگاه تهران، امیر حسین علمالهدی، مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینما هنر و تجربه، مهندس وحید سعدی، مشاور کارآفرینی فرهنگی، روز چهارشنبه، اول اردیبهشت ماه جاری، در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی اسوه، برگزار شد.
کارآفرینی در سینما
در این جلسه، رضا محمدکاظمی، مدیر گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی و دانشیار دانشگاه تهران، به کارآفرینی در سینما اشاره کرد و گفت: در هر حوزهای که بخواهیم نوآوری داشته باشیم، مدیر باید چند ویژگی داشته باشد؛ به زبان کاری خود مسلط باشد، مثلاً کسی که از چین کالا وارد میکند باید زبان چینی بلد باشد، مهارتهای مدیریتی داشته باشد، دانش مالی اقتصادی بداند و مهارتهای بازاریابی را بلد باشد، این ویژگیها بهطور عام و خاص در صنعت کاربرد دارد، که افرادی که این ویژگیها را داشته باشند در رقابت با دیگران جلو هستند.
وی ادامه داد: پرسیده میشود که چه کنیم تا در سینما کارآفرین باشیم، طبق نظریه شومپیتر هر کس در کار خود پنج ویژگی داشته باشد، کارآفرین است؛ به یک شکل جدید خدمات ارائه کند، یک محصول جدید داشته باشد، یک روش جدید بکار بگیرد، یک مارکت جدید باز کند و منابع جدید داشته باشد، این منابع میتواند نیروی انسانی و یا منبع مالی باشد و یک سازمان جدید داشته باشد مثلاً تشکیل پلیس+10 یک سازمان جدید در نیروی انتظامی است.
محمدکاظمی به چند مورد کارآفرینی اشاره کرد و گفت: من به چند نمونه فکر کردهام که میتواند، کارآفرینی سینمایی حساب شود، توریسم سینمایی، وقتی یک گردشگر را به شهرک سینمایی ببریم، این توریسم میتواند به صورت مجازی هم باشد، هالیوود یک برند شده و چیز خاصی ندارد، این برند سازی باعث شده تا توریستها به دیدن آن بروند، مورد بعدی تنوع در سینماها است، در حال حاضر سینماهای ما همهجور فیلم میسازند، فکر میکنم میتوان مثلاً در مجموعه ورزشی شیرودی یک سینما ساخت که فیلمهای ورزشی بسازد، ساختن تجهیزات جدید، تبلیغات نوین در شبکههای اجتماعی، این موارد از کارآفرینی فردی بود و کارآفرینی میتواند اجتماعی و یا سازمانی باشد، بنگاهای خیریهای در جهان وجود دارد مانند یونیسف که وارد سینما میشود و هدف خاصی دارند، هم درآمد دارند و هم به اهدافشان میرسند، آقای محمد یونس در بنگلادش از سینما استفاده میکند تا بانک خود را نشان دهد.
وی در پایان سخنان خود به سوالات حاضران پاسخ داد.
3 شاخص بینالمللی یرای شناختن سینما وجود دارد
در این جلسه امیر حسین علمالهدی، مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینما هنر و تجربه، به جایگاه سینما ایران اشاره کرد و گفت: برای شناختن یک سینما سه شاخص بینالمللی وجود دارد که با آن جایگاه سینماها سنجیده میشود، اگر به سه شاخص تولید، سرانه مخاطب و سرانه سینما استناد کنیم، سینمای ایران تفریباً از 45 کشوری است که تولیدات سینمایی دارد و سالانه حدوداً 120 فیلم روی پرده سینما میرود که البته این عدد در حال کاهش است چون کشورهای دیگر تولیدات و رقابت جدی دارند، اگر به دو شاخص دیگر رجوع کنیم به آمار أسف باری برمیخوریم، در حوزه سالن سینما و سرانه سینما باید به ازای هر 10 هزار نفر یک سالن وجود داشته باشد که در ایران به ازای هر 250 هزار نفر یک سالن وجود دارد، جمعیت ما نزدیک به 80 میلیون نفر است و جمعیت شهرنشینان حدود50 میلیون نفر است، اما نزدیک به 30 میلیون نفر به سینما دسترسی دارند و از این افراد حدود 75 درصد به سینما استاندارد دسترسی ندارند، بنابر این در بین 75 کشوری که سینما دارند، ایران در رده 70 قرار دارد، بنا بر آماری که از شهرداری دارم 1180 شهر کشور، تنها 63 شهر سینما دارد.
وی ادامه داد: در حوزه سرانه مخاطب، بیشترین سرانه مخاطب در سال 2014 به کره جنوبی مربوط میشود، این کشور با حدود 48 میلیون نفر جمعیت و 3 هزار سالن سینما، توانست دراین سال بیش از 205 میلیون مخاطب جذب کرد و نزدیک به دو میلیار دلار درآمد داشت، چین با وضعیت عجیبی سینمای خود را مدیریت میکند، در روز 15 سالن سینما در چین ساخته میشود، در یک ماه گذشته چین توانست باکس آفیس آمریکا را بگیرد، در عرض پنج سال تعداد سینماهایش را از 8 هزار به بالای 20 هزار رسانده است.
وی افزود: آمریکا حدود 40 هزار سالن دارد و در سال2014، 12 میلیارد دلار از سینما در آمد داشته است، چین در این سال نزدیک به 7 میلیارد دلار و در رده بعدی مکیزیک، کره و هند قرار دارند، هند حدود 10هزار سالن سینما دارد و نزدیک 1500 فیلم تولید دارد و گردش مالی آن حدود 1میلیارد دلای است الیته سینمای هند بیشتر مصرف داخلی دارد و قیمت بلیط در هند خیلی پایین است چیزی حدود 700 تومان است.
علمالهدی به سینمای ایران از منظر سرانه مخاطب اشاره کرد و گفت: سال گذشته سینمای ایران از منظر سرانه مخاطب، حال خوبی داشت و 13 میلیون نفر به سینما رفتند و انشاالله اگر همین روند ادامه پیدا کند به 16 میلیون نفر خواهیم رسید.
سینمای ایران، در مجلس شورای اسلامی حتی یک قانون هم ندارد
وی در رابطه با سینما بعد از انقلاب بیان کرد: سینمای ایران، در مجلس شورای اسلامی حتی یک قانون هم ندارد، تمام قوانین موجود در سینمای ایران در هیئت وزیران است و هیچ قانونی در مجلس در رابطه با سینمای ایران نداریم.
وی در ادامه در رابطه با میزان قاچاق فیلم تصریح کرد: در گذشته چین بالاترین میزان فروش غیر قانونی و قاچاق فیلم را داشت که در ظرف چند سال گذشته ایران به بالاترین میزان قاچاق رسیده است که این قاچاق فقط مربوط به فیلم خارجی نیست و فیلم ایرانی را نیز شامل میشود، شبکه قاچاق چه در داخل کشور، چه شبکههای اینترنتی و چه شبکههای ماهوارهای اگر همین لحظه فیلمی در بازار ارائه شود، یک ساعت بعد میتوان در جاهای مختلف آن را دید، البته این فقط مربوط به ایران نیست و در همه جای دنیا وجود دارد ولی یادمان باشد اندازه قاب پرده سینما، برگ برنده سینما است و اگر فیلمی با آن مقیاس ساخته شود، میتواند مخاطب را روی صندلی سینماها بنشاند، اما متأسفانه بیش از 90 درصد تولیدات سینمای ایران ربطی به پرده سینما ندارد و سالن سینما یک ادبیات دیگری دارد، هر وقت مخاطب ایرانی فیلمی را از مانیتور نگاه کرد و غصه خورد که چرا آن را روی پرده سینما ندیده است، آن وقت میشود گفت سینما میتواند یک قدم جلوتر برود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی، سینمای ایران عموماً تولیدات تلویزیونی را روی پرده سینما میبرد و گاهی هم خوب به فروش میرسند.
کسی که بخواهد فکر و ایده جذاب را در سینما ایجاد کند با مشکل روبهرو میشود
وی در ادامه گفت: در دهه 60، دولت اکران سینماها را گروه بندی میکرد دهه شصت دهه نوستالژی سینمای ایران است و یادمان باشد که در آن زمان رقیب نبود، فقط دو شبکه تلویزیونی بود، یکی از مشکلات ما این است که هر دوسال و نیم یک بار معاون سینمایی عوض میشود و با تغییر دولتها، سیاستگذاریهای سینما هم تغییر میکند، سینما گران است و امنیت ندارد و جایی که امنیت ندارد، سرمایهگذار هم در آن سرمایهگذاری نمیکند، از اواسط دهه 70 دولت گیتهای جشنواره فجر را برداشت و با احتیاط، حوزه نمایش را به صنوف عرضه و تقاضا واگذار کرد، وقتی وارد بحث عرضه و تقاضا شد و سینماها به دلیل اینکه حدود 15 سال نمیتوانستند برای خودشان تصمیم بگیرند و بعد از دهه شصت مشکلات اقتصادی زیادی داشتند و حدود 50 درصد مخاطب را از دست دادند، سینماها کم کم به سمت فیلمهایی که چهره داشتند،حرکت کردند؛ کسی که بخواهد فکر و ایده جذاب را در سینما، برخلاف جریان سینما ایجاد کند با مشکلات زیادی روبهرو میشود.
بعد از استراحتی کوتاه برادران، معاون فناوری مرکز رشد و
شکوفایی فناوری ها و هنر قرآنیدر رابطه با فعالیتهای کارآفرینی فرهنگی گفت: مدتها است با دوستان روی مسئله کارآفرینی فرهنگی کار میکنیم و نهایتاً مرکز رشد به نام مرکز رشد و شکوفایی فناوری قرآنی، در حوزه محصولات فرهنگی و قرآنی، فعال شد تا محصولاتی را تولید کنیم، به دور از شعار زدگی، جذاب و نوآورانه باشد تا کسب و کار پایدار ایجاد کنیم.
وی صنایع فرهنگی را صنایعی که خروجیهای ملموس و نا ملموس تولید میکنند تعریف کرد و گفت: بنا بر تعریف یونیسکو؛ صنایع فرهنگی، دارای ظرفیت تولید و ایجاد درآمد هستند و درعین حال از داراییهای فرهنگی و تولیدات و کالاهای دانش بنیان، هم سنتی و هم نو، استفاده میکنند که یکی از این صنایع، رسانه است، از نظر ما با جمعبندیای که در این مرکز رشد داشتیم، رسانه بستری است که میتواند محتواهای فرهنگی متفاوتی را ارائه کند که فرهنگ غنی قرآنی نیز میتواند یکی از این محتواها باشد البته به شرطی که ویژگیهای بیان شده را داشته باشد.
باید یک حلقه واسطی بین سینما و فرهنگ غنی قرآنی وجود داشته باشد
برادران به سینما اشاره کرد و گفت: سینما یک بستر مناسب و جدید است و باید یک حلقه واسطی بین سینما و فرهنگ غنی قرآنی وجود داشته باشد که آن خلق ایدههای نوآورانه و ایدههای خلاقانه در قالب گروههایی اثربخش است، امیدواریم، در صنعت سینما، فاصلهای که با گردش مالی سالانه است را پر کنیم، لذا میطلبد که جوانان ایدههایی را در صنعت سینما وارد کنند که بشود در حوزه هنر و تجربه استفاده شود.
در ادامه، مستندی که توسط جوانان اروپایی ساخته شده است پخش شد، در این مستند جلد کتاب انجیل را با جلد قرآن عوض کردهاند و آیاتی از آن برای مردم مسیحی اروپا میخوانند، مردم متعجب میشوند و اظهار ناراحتی و تأسف برای مسلمانان میکنند و وقتی متوجه میشوند آن کتاب، انجیل بوده شوکه میشوند.
مرکز رشد و شکوفایی فناوری و هنر قرآنی آماده استقبال از ایده ها
برادران در رابطه با این فیلم گفت: در این فیلم مشخص است که مردم در رابطه با قرآن و مسلمانان پیش داوری میکنند، این مستند دانشجویی تولید شد و این مستند در دنیا دیده شد و مردم اروپا با دیدن این فیلم فهمیدند که پیش داوری میکنند و واقعیت را نمیدانند، این خود چیزی جز یک ایده خلاقانه نبوده، ایجاد ایده جدید کار سختی است، هر جوانی که بخواهد ایده خود را ارائه دهد مراکزی مانند مرکز رشد و شکوفایی فناوری و هنر قرآنی که از این ایدهها استقبال و حمایت میکنند.
در پایان این جلسه، علی اعلایی، روزنامهنگار و منتقد سینما، علی ملاقلیپور، نویسنده و کارگردان، سعید سعدی، مدیر تولید و تهیه کننده سینما و هادی مقدمدوست، نویسنده و کارگردان، به سوالات حاضران پاسخ دادند.
امیر صالحی