افراط و تفریط در نظام مالیاتی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3490980
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ عضو کمیسیون تلفیق:

افراط و تفریط در نظام مالیاتی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است

گروه سیاسی: زمانیان دهکردی عنوان کرد: ما در زمینه درآمدهای مالیاتی، افراط و تفریط بسیاری داشته و هنگامی‌که درآمد نفتی در وضعیت مناسبی بوده است به این مسئله و از جمله به تعرفه‌های گمرکی و توسعه صادرات غیرنفتی توجهی نکرده‌ایم و با توحه به قیمت نفت بالای صد دلاری مدام به فکر خرج کردن این سرمایه‌ها بوده‌ایم.

سیدسعید زمانیان دهکردی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: مبنای اقتصاد مقاومتی، سیاست‌هایی است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است و همه ارگان‌ها و از جمله دولت موظفند براساس این دستورات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

لزوم اصلاح نظام بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می‌شود که بتوانیم در برنامه‌های توسعه، نقاط ضعف و قوت کشور را شناسایی کنیم تا وضعیت درآمد سرانه و تولید ملی روشن شود. اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید ملی و جلوگیری از تولیدات مصرفی خارجی را پیگیری می‌کند تا بتوانیم در زمینه تولید با سایر کشورها به رقابت بپردازیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: نکته دیگر در مورد سیستم بانکی نامناسب کنونی و وضعیت سودهای بانکی است که به مانعی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است و در صورت عدم اصلاح نظام بانکی، نمی‌توانیم به تحقق اقتصاد مقاومتی امیدوار باشیم.

نقش درآمدهای مالیاتی در تحقق اقتصاد مقاومتی

زمانیان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی در کشور اظهار کرد: ما در زمینه درآمدهای مالیاتی، افراط و تفریط بسیاری داشته و هنگامی‌که درآمد نفتی در وضعیت مناسبی بوده است به این مسئله و از جمله به تعرفه‌های گمرکی و توسعه صادرات غیرنفتی توجهی نکرده‌ایم و با توحه به قیمت نفت بالای صد دلاری مدام به فکر خرج کردن این سرمایه‌ها بوده‎ و توجهی به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی نداشته ایم.

نماینده شهرکرد در خانه ملت ادامه داد: اکنون که وضعیت درآمدهای نفتی با مشکل مواجه شده است به سختی در پی افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم در حالی‌که حتی یک سیستم مناسب مالیاتی نداریم. امروزه با توجه به رکود و عدم رونق در بازار، این مالیات‌ها جوابگو نیست و فقط باعث افزایش نارضایتی عمومی می‌شود، کما اینکه چنین وضعیتی را هم پدید آورده است.

بانک مرکزی بر بانک‌ها اِشراف ندارد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تأکید کرد: متأسفانه برای پی‌ریزی چنین سیستم مالیاتی، واقعیات جامعه را در نظر نمی‌گیریم. اکنون جلوی فرارهای مالیاتی گرفته نمی‌شود و این امر نشان‌دهنده مشکل در سیستم مالیاتی کشور است. نظام مالیاتی باید ورود و خروج همه کالاها را به خوبی رصد کند و با وضعیت کنونی، شاهد رونق سیستم مالیاتی و تحقق اقتصاد مقاومتی نخواهیم بود.

وی ادامه داد: نکته بعدی در مورد سیستم بانکی است و باید دانست تا وقتی که نتوانیم بر منابع پولی و مالی بانک‌ها اِشراف کامل داشته باشیم حل مشکلات اقتصادی هم امکان‌پذیر نخواهد بود. بانک مرکزی تسلطی بر بانک‌ها ندارد که صرفا به دنبال افزایش سوددهی خود هستند و به همین دلیل دولت توان برنامه‌ریزی مناسب مالی ندارد.

لزوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

زمانیان گفت: جناب آقای بحرینی، طرح خوبی را برای اصلاح نظام بانکی در مجلس پیگیری می‌کنند که بنده آن را مطالعه کرده و معتقدم طرحی مناسب است و باید تلاش کنیم که در مجلس کنونی به تصویب برسد؛ چراکه سیستم بانکی در حال فلج کردن همه اقتصاد است و با این وضعیت تحقق اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان بر ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: در هیچ دولتی این امر محقق نشده و حتی واقعیات در بودجه‌نویسی در نظر گرفته نمی‌شود و با یقین به شما می‌گویم با ادامه روند کنونی با کسری بودجه مواجه خواهیم شد مگر اینکه در شش ماه آینده اتفاقاتی بیفتد که مثلا قیمت نفت افزایش پیدا کند. بنابراین با وابستگی کنونی به نفت باید بر روی تحقق درآمدهای دیگر برنامه‌ریزی کنیم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۱۵:۱۵
0
0
نقاط ضعف و قوت کشور شناسایی شوند تا وضعیت درآمد سرانه و تولید ملی روشن شود
captcha