طبس؛ آوردگاه «مانور احمقانه» کارتر
کد خبر: 3491587
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

طبس؛ آوردگاه «مانور احمقانه» کارتر

گروه سیاسی: امام خمینی(ره) در پیام مهمی پس از حادثه طبس اظهار کردند: {ملت} از این مانور احمقانه که به امر خدای قادر شکست خورد، هراسی به خود راه ندهند که حق با ما و خدا پشتیبان ملت مسلمان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پنجم اردیبهشت‌ماه سال 1359 هواپیماها و بالگردهای ایالات متحده آمریکا به بهانه آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده توسط دانشجویان پیرو خط امام، در منطقه‌ای دورافتاده در صحرای طبس فرود آمدند.

پرواز هواپیماها و بالگردهای آمریکا به سمت ایران تحت عملیاتی از سوی ارتش این کشور طرح‌ریزی شده بود تا با این اقدام ضربه سنگینی به نظام جمهوری اسلامی نوپا وارد کند.

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که در تلاش برای موفقیت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری تلاش می‌کرد، با صدور دستور این عملیات به دنبال جذب آرای عمومی این کشور بود؛ برگ برنده‌ای شبانه‌ای که می‌توانست تاریخ را دگرگون سازد.

واقعه‌ای که قرار بود فصل تازه‌ای در مناسبات جهانی به وجود بیاید، به دلیل بروز مشکل فنی و نیز گرفتارشدن نیروها در طوفان شن با شکستی سنگین مواجه شد. نیروهایی که آمده بودند قلب انقلاب اسلامی را از کار بیاندازند، با حقارت تمام خاک ایران را ترک کردند اما اجساد سوخته 8 آمریکایی و بقایایی از تجهیزات عملیات طبس در تاریخ به یادگار ماند.

امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب پس از این حادثه در پیام مهمی عملیاتی را که آمریکا آن را پنجه عقان نام نهاده بود، «مانوری احمقانه» یاد کردند و فرمودند: اکنون که شیطان بزرگ دست به کار احمقانه زده است، ملت شریف و رزمنده ما باید به امر خدای تبارک و تعالی با تمام توان خود و با اتکال به قدرت خدای متعال مهیا شود و آماده نبرد با دشمنان خود گردد. نیروهای انتظامی، ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران به حال آماده باش باشند، و سپاه بیست میلیونی که خود را مجهز نموده‌اند امروز برای فداکاری اسلام مهیا باشند که در موقع لزوم از کشور اسلامی خود دفاع کنند؛ و از این مانور احمقانه که به امر خدای قادر شکست خورد، هراسی به خود راه ندهند که حق با ما و خدا پشتیبان ملت مسلمان است. اینجانب به کارتر اخطار می‌کنم که اگر دست به امثال این کار ابلهانه بزند، کنترل این جوانان مسلمان و مبارز و غیوری که نگهبان جاسوسان جاسوسخانه هستند برای ما و دولت امکان ندارد و مسئول جان آنان، شخص اوست.

امام (ره) بار دیگر در سخنانی در رابطه با یادآوری این حادثه، شن‌ها را مأموران الهی معرفی کردند و فرمودند: «كى اين هليكوپترهاى آقاى كارتر را كه مى‌خواستند به ايران بيايند، ساقط كرد؟ ما ساقط كرديم؟ شن‌ها ساقط كردند، شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست».

حوادث تلخی که ایالات متحده آمریکا علیه ایران رقم زده از کودتای 28 مرداد تا شلیک به هواپیمای مسافربری و توطئه‌ها گوناگون، تا امروز بر خاطر ملت ایران مانده و یادآوری آنها باعث شده تا از یاد نبرند دشمنی را که از تمامی ابزارها و شیوه‌ها برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بهره برده است.

رهبر معظم انقلاب به عنوان جانشین خلف شایسته بنیانگذار کبیر انقلاب بارها این حوادث را بازخوانی و تبیین کرده‌اند تا نشان دهند کشور ما آزمایشگاه چه تجربیات بزرگی بوده است!

«اولین باری که دخالت نظامی در این مناطق انجام گرفت، سال 1359 بود که نیروهای امریکا به فرمان رئیس‌جمهور دمکرات، به قصد این‌که خود را به تهران برسانند، به طبس حمله‌ی نظامی کردند. البته از همان نیمه‌ی راه، جسدهای سیاه‌شده و جزغاله شده‌شان برگشت! عجیب است! کشور عزیز و ملت بزرگ و منطقه‌ی تاریخی ما، آزمایشگاه چه تجربه‌های بزرگی است». (۱۳۶۹/۰۸/۲۸)

تجربه تاریخی طبس علاوه بر نمایش ذلت دشمنان اسلام، نویدی بر قطعی بودن وعده‌های الهی در همراهی با مؤمنان است. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانی اظهار کردند: «تأمین‌ دنیا و آخرت‌ مردم‌ امر دشواری‌ است‌، اما ثمره‌ی‌ شیرینی‌ دارد و خداوند متعال‌ در قرآن‌ کریم‌ با نشان‌ دادن‌ آثار تقوا طریق‌ پیمودن‌ این‌ راه‌ دشوار را معرفی‌ کرده‌ است‌ و تأکید نموده‌ که‌ در این‌ راه‌ کامیابی‌ قطعی‌ است‌ و خداوند بندگانش‌ را کمک‌ خواهد کرد. همان‌ طور که‌ در ماجرای‌ طبس‌ دیدیم‌ که‌ خداوند با آمریکائیها چه‌ کرد و یا در جنگ‌ تحمیلی‌ چه‌ کسی‌ باور می‌کرد که‌ همه‌ قدرتهای‌ دنیا به‌ ما حمله‌ نظامی‌ بکنند و آخرش‌ حتی‌ نتوانند یک‌ وجب‌ از خاک‌ ما را بگیرند و اینها همه‌ نشانه‌ این‌ است‌ که‌ وعده‌ خدا قطعی‌ است‌». (۱۳۷۳/۰۶/۰۹)

و اینگونه آبروی دشمن به دست خود می‌رود «آن روزی که لانه جاسوسی تسخیر شد، دولت آمریکا آبرو و اعتبار و هیمنه‌اش چندین برابر امروز بود. شما امروز را نگاه نکنید که آمریکا در چشمها سبک شده، کوچک شده، ملتها علناً علیه آمریکا دشنام میدهند و آنها را نفرین میکنند. آن روز اینجور نبود؛ آن روز آمریکا در دنیا یک هیمنه‌ی ابرقدرتىِ درجه‌ی یک داشت. جوان دانشجوی ما با شجاعت، با شهامت، به عنوان لبه‌ی اصلی جبهه‌ی مقاومت ملت ایران، سفارتخانه‌ی آنچنان آمریکائی را تسخیر کرد؛ کسانی را که آنجا بودند، زندانی کرد. البته امام محبت کردند، ملاطفت کردند و بعد از اندکی گفتند عناصری از آنها - مثل زنهاشان - برگردند بروند آمریکا؛ لیکن آن عناصر اصلی تا مدتی طولانی در اینجا ماندند. این هم حرکت عظیمی بود که قدرت آمریکا را در دنیا متزلزل کرد؛ آمریکای با آن هیمنه و با آن عظمت، ناگهان در چشم ملتها فروکش کرد. کار به جائی رسید که رئیس جمهور آمریکا برای نجات این گروگانها دست به حمله نظامىِ پنهانی و شبانه به ایران زد. جاسوسانشان را در اینجا بسیج کردند، مقدمات فراوانی فراهم کردند، آدم دیدند، جا دیدند، با هلیکوپتر و هواپیما حمله کردند، آمدند که طبس پیاده شوند و از آنجا بیایند و به خیال خودشان گروگانها را خلاص کنند و ببرند؛ که آن ماجرای معروف طبس اتفاق افتاد، خدای متعال آبروی اینها را برد، هواپیماها و هلیکوپترهاشان آتش گرفت و مجبور شدند از همان طبس برگردند و بروند». (۱۳۸۹/۰۸/۱۲)

captcha