
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح برنامههای دفتر برنامهریزی، آموزش و توسعه مشارکتهای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز پنجم اردیبهشتماه با حضور حجج اسلام محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر آموزش معاونت قرآنی وزارت ارشاد، علیرضا شاهسونی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی بیتالاحزان و همچنین حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور برگزار شد.
در بخشی از این نشست حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور در سخنانی با اشاره به اینکه در سال 1390 مقام معظم رهبری بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم تأکید داشتند، گفت: اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور در همان سال و بر حسب وظیفه فراخوانی را برای دریافت طرحهای مختلف اعلام کرد.
وی افزود: بعد از پایش طرحهای مختلف چندین طرح پذیرفته شدند که یکی از آنها طرح حفظ یکساله قرآن کریم در مدارس شبانه روزی بود که خوشبختانه مؤسسه بیتآلاحزان پیشگام این طرح در کشور است.
محمدی بیان کرد: این طرحها شرایط خاصی داشت که در صورت ترویج و توسعه آن میتوان بحث حفظ قرآن در کشور را ارتقاء چشمگیری داد.
مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت با بیان اینکه یکی از شرایط چنین طرحهایی عمومیت آن است، گفت: همانطور که گفته شد در طرح حفظ قرآن در مدارس شبانهروزی افرادی نه تنها از سراسر کشور بلکه از کشورهای خارجی نیز حضور دارند، بنابر این صرف آموزش برای افراد بومی در این مدارس مطرح نبوده و سایر افراد را نیز در بر میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: بازدهی بالای این طرحها با توجه به اینکه به صورت یکساله و فشرده نیز هست، میتواند تعداد زیادی از افراد علاقهمند به این عرصه را جذب خود کرده و آنها را حافظ کل قرآن کریم کند.
محمدی در ادامه بحث کیفیت و جامعیت آموزش قرآن در این مدارس را یکی دیگر از ویژگیهای عنوان و اذعان کرد: در این طرح آموزشها تنها محدود به حفظ قرآن نیست و آموزشهای جامعی مثل بحثهای اخلاقی و سبک زندگی را نیز شامل میشود.
مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور گفت: از جمله مواردی که نشان میدهد طرح حفظ یکساله قرآن در مدارس شبانهروزی کارکرد خوبی داشته است، همین بحث موفقیت خروجیهای این مدارس در مسابقات قرآن است. در کنار این بحث مستند بودن و مستمر بودن از دیگر ویژگیهای این طرح است.
وی افزود: طی بازدیدهایی که از مدارس شبانهروزی قرآن صورت گرفته، دیده شده که هر کدام از افرادی که از این مدارس فارغ التحفیظ میشوند در شهر و دیار خود باعث تحول فعالیتهای قرآنی در همان منطقه نیز شدهاند. با این توصیفاتی که ارائه شد میتوان گفت که این طرح جزء ساختارهای آموزشی بهینه است.
محمدی آموزشهای اقماری در حاشیه این طرح را یکی دیگر از ویژگیهای آن عنوان کرد و گفت: در این زمینه طرح رحله که در ایام تابستان چهار جزء قرآن کریم را به قرآن آموزان یاد میدهد، میتوان نام برد. این طرح استمرار طرح ملی حفظ قرآن کریم است و یکی از نقاط قوت آن بحث همکاری و هماهنگی همه دستگاههای قرآنی دخیل در این حوزه است.
مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: در سال 90 و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، ستاد ملی حفظ در شورای توسعه فرهنگ قرآنی راهاندازی شد که همان موقع نسبت به این موضوع انتقاد و چالش وجود داشت.
وی افزود: در آن زمان اعتقاد داشتیم که بحث حفظ قرآن را باید بخش مردمی بر عهده بگیرد و این ستاد باید در بخش مردمی تشکیل شود، یکی از کارهایی که این ستاد انجام داد این بود که هزینه هر فرد برای حفظ یک جزء از قرآن را حساب کرد که با دخل و خرج سال 90 کمترین هزینه 50 هزار تومان مشخص شد.
محمدی با اشاره به اینکه در طرح ملی رحله برای اینکه هر فرد یک جزء از قرآن کریم را حفظ کند حدود 250 هزار تومان هزینه شده است، گفت: اگر بر همان پایه 50 هزار تومان محاسبه شود، برای اینکه 10 میلیون حافظ کل قرآن کریم داشته باشیم مبلغی حدود 15 هزار میلیارد تومان نیاز است و اگر بخواهیم در 15 سال 10 میلیون حافظ قرآن را داشته باشیم باید هر سال یک هزار میلیارد تومان تنها برای این امر بودجه اختصاص دهیم.
مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور در پایان تصریح کرد: متولیان جذب بودجههای قرآنی باید اهتمام ویژهتری در این زمینه داشته باشند، انتظار داریم دستگاههای قرآنی نیز جایگاه مؤسسات قرآنی را ارتقاء دهند.