فعالیت تمام‌وقت 650 دارالقرآن آموزش و پرورش در تابستان
کد خبر: 3495319
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
کفاش خبر داد:

فعالیت تمام‌وقت 650 دارالقرآن آموزش و پرورش در تابستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: 650 مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش در فصل تابستان به ویژه در ماه رمضان به صورت تمام وقت فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که از آنتن شبکه قرآن سیما با محوریت «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم پخش شد، با بیان اینکه سند تحول بنیادین از سندهای افتخارآمیز ایران است، عنوان کرد: این سند در حال اجرایی شدن بوده و با تشکیل شورای سیاست‌گذاری سند تحول بنیادین، گام‌های موثری برداشته شده است.
وی افزود: در حوزه پرورشی و تربیتی سند تحول بنیادین، کارگروه‌های متعددی از جمله؛ تربیت دینی، آموزش قرآن، معارف اسلامی و... تشکیل شده است و در برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش نیز یک کار بزرگ داریم که اجرایی کردن سند تحول بنیادین است و آموزش و پرورش خود را موظف به عملیاتی کردن این سند می‌داند.
فعالیت مدارس تخصصی قرآن در شیف صبح پابرجاست
کفاش در این بخش از سخنان خود درباره وضعیت مدارس عمومی و تخصصی قرآن گفت: مدارس قرآن عمومی که در شیفت بعد از ظهر فعالیت داشته و تعداد آنها 10 هزار مدرسه می‌شد، متوقف شدند اما مدارس تخصصی قرآن که در شیفت صبح فعالیت داشته و برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بودند همچنان فعالیت خود را دنبال می‌کنند و رویکرد این مدارس رویکرد قرآنی است و مدیر و معلمان این مدارس از قرآنیان هستند.
وی در ادامه به راه‌اندازی 600 مرکز دارالقرآن در دوره وزیر آموزش و پرورش فعلی اشاره کرد و گفت: این مراکز در حقیقت محل تجمع فعالان قرآنی و حلقه وصل دانش‌آموزان است و تلاش داریم در هر منطقه از آموزش و پرورش یک دارالقرآن برای دانش‌آموزان دختر و یک دارالقرآن برای دانش‌آموزان پسر داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر نیز مشکلات اداری اجرایی دارالقرآن‌ها حل شده و اهتمام خوبی برای توسعه کیفی وجود دارد؛ معتقدیم مراکز دارالقرآن می‌توانند در توسعه فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان و پرورش دانش‌آموزان نخبه قرآنی موثر باشند.
اولویت کار 5000 معلم قرآن، دارالقرآن‌ها است
وی با اشاره به استخدام پنج هزار نیروی قرآنی در آموزش و پرورش طی سالهای گذشته، عنوان کرد: برای این نیروهای قرآنی، عنوان معلم قرآن نداریم، بلکه اینها به عنوان معلم پرورشی هستند که به صورت تخصصی قرآن هم کار می‌کنند؛ اولویت کار این معلمان قرآن، دارالقرآن‌ها است و مازاد آنها به عنوان مربی پرورشی و مربی قرآن در مدارس فعالیت می‌کنند و برخی نیز در بخش‌های مدیریتی به کار گرفته می‌شوند.
کفاش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع معلمان نمونه، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار عنوان کردند که نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام اروپا است و این شیوه آموزش کهنه شده است و لازم است نوسازی شود که البته فرمایش ایشان تنها مربوط به حوزه خاصی نیست، بلکه تمامی دروس را شامل می‌شود که درس قرآن هم از جمله آنها است.  
وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما نیازمند تحول و دگرگونی است، عنوان کرد: آنچه که در حوزه قرآن باید اتفاق بیفتد، افتاده است و در رابطه با معلمان قرآن و دروس قرآنی تحولات خوبی در این سالها داشته‌ایم و باید منتظر باشیم و ببینیم که خروجی کار چه خواهد بود. اگر نقص‌ها را به نظام آموزشی مرتبط می‌دانیم نقاط قوت را هم باید به نظام آموزشی مرتبط بدانیم؛ چرا که هم‌اکنون هزاران دانش‌آموز داریم که در سطوح ملی و بین‌المللی می‌درخشند و بی‌نظیر هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با عنوان این مطلب که اصل آموزش قرآن در نظام آموزشی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: در مقطع ابتدایی شش پایه تحصیلی داریم که برای هر یک از این پایه‌ها کتاب قرآن در نظر گرفته شده است و همچنین برای مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم نیز بسته آموزشی داریم که این بسته آموزشی شامل کتاب گویا، نرم‌افزار آموزشی و ... است که براساس این بسته‌های آموزشی و کتاب‌های گویا معلمان هم می‌توانند ضعف‌های خود را رفع کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید روی آموزش دینی و تربیت دینی دانش‌آموزان کار کنیم، گفت: آموزش دینی که توسط معلمان دینی و قرآن انجام می‌شود و دروس قرآن و دینی آموزش داده می‌شود؛ 43 هزار معلم قرآن و دینی داریم که وظیفه این معلمان آموزش قرآن و دینی است.
مسئولیت تربیت دینی دانش‌آموزان بر عهده مجموعه عوامل آموزش و پرورش است
کفاش یادآور شد: اما تربیت دینی و قرآِنی دانش‌آموزان بر عهده کل آموزش و پرورش است؛ چرا که بچه‌ها تربیت دینی را از رفتار و منش معلمان و مدیران در مدارس یاد می‌گیرند و مجموعه عوامل آموزش و پرورش مسئولیت رفتار دینی و تربیت دینی دانش‌آموزان را بر عهده دارند که این کار را باید با رفتار و منش دینی دنبال و تربیت دینی را بین دانش‌آموزان نهادینه کنند.  
وی در ادامه به فعالیت‌های حوزه نماز و بکارگیری روحانیون و طلاب آقا و خانم برای اقامه نماز جماعت در مدارس اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای نخستین بار طرح مبین با همکاری ستاد اقامه نماز کشور ویژه مدیران مدارس اجرایی شد که در این طرح مدیران مدارس و ائمه جماعات، آموزش‌هایی را به صورت مستمر می‌بینند تا بتوانند از طریق این آموزش‌ها، به توسعه نماز در مدارس و بین دانش‌آموزان کمک کنند.
کفاش ادامه داد: سال گذشته با همکاری خوبی که ستاد اقامه نماز کشور داشت چهار هزار و 500  مدیر مدارس کشور در دوره‌های مختلف حضور پیدا کردند و در این دوره‌ها علاوه بر اینکه از اساتید آموزشی بهره بردیم از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نیز بهره بردیم و ایشان نیز آموزش‌های لازم را برای مدیران مدارس داشتند.
وی در ادامه یادآور شد: پس از پایان این دوره‌های آموزشی، طی بررسی‌های که انجام دادیم متوجه شدیم که این طرح مبین تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته است و هر چه استمرار پیدا کند در توسعه آموزش نماز دانش‌آموزان موثرتر خواهد بود.
آموزش درست‌خوانی نماز یک ماه قبل از برگزاری جشن تکلیف
وی به برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر و دانش‌آموزان پسر اشاره کرد و گفت: قبل از هر جشن تکلیف، دانش‌آموزان باید به مدت یک ماه آموزش درست‌خوانی نماز و آموزش احکام را ببینند و پس از اینکه این دوره آموزشی را پشت سر گذاشتند جشن تکلیف گسترده‌ای برای آنها برگزار شود که طی سال تحصیلی جاری این اتفاق هم به خوبی در سراسر کشور رخ داد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود به فعالیت‌های قرآنی و دینی در فصل تابستان اشاره کرد و افزود: در فصل تابستان 650 مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش به صورت تمام وقت فعال خواهند بود و اصل کار این مراکز نیز در ماه مبارک رمضان خواهد بود که با برگزاری محافل قرآنی، جلسات قرآنی و ... دنبال می‌شود.
وی یادآور شد: بعد از ماه مبارک رمضان نیز مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی برگزار می‌شود که بخشی از این مسابقات در مشهد مقدس و بخشی دیگر در همدان خواهد بود.
کفاش در ادامه عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری نیز دو هزار کانون فرهنگی تربیتی و اردوگاه در کشور فعال بودند و طی یک سال بیش از 12 هزار نفر از دانش‌آموزان دختر که زیارت‌ اولی بودند را به مشهد مقدس اعزام کردیم و بیش از هشت هزار نفر از دانش‌آموزان نیز به همراه والدین خود به عتبات مشرف شدند. بیش از 600 هزار نفر از دانش‌آموزان نیز به اردوهای راهیان نور اعزام شدند.
captcha