کد خبر: 3497295
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
حمید محمدی خواستار شد:

ایجاد درس خارج تفسیر و پژوهشگاه‌های مطالعات علوم انسانی قرآن‌بنیان در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با برشمردن لوازم ایجاد تحول قرآن‌بنیان در علوم انسانی و لزوم داشتن هر نوع تحول و دوراندیشی بر محوریت قرآن در حوزه گفت: ایجاد درس خارج تفسیر و پژوهشگاه‌های مطالعات علوم انسانی قرآن‌بنیان در حوزه ضروری است.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور دیشب 22 اردیبهشت در پیش‌همایش علوم انسانی قرآن‌بنیان در مرکز مدیریت حوزه خواهران گفت: برای اسلامی‌سازی علوم انسانی دو کار ویژه اساسی در حوزه لازم است یکی اینکه هر نوع دوراندیشی و هر نوع تحولی باید مستند به قرآن کریم باشد.

وی ادامه داد: باید در موضوع پاسخ به شبهات و مسایل نوپدید قرآن‌بنیان عمل کنیم همچنین با همکاری حوزه و دانشگاه الگوی تراز حوزه و دانشگاه تمدن ساز تدوین و اجرایی شود.

محمدی با بیان اینکه اساس حوزه بر تعلیم کتاب الله استوار است تصریح کرد: عترت(ع) هم تجلی کتاب الهی هستند، بنابر این تمدن قرآن محوری که سخن از آن می گوییم و مد نظر رهبری است بر ابتنای بر قرآن و سنت محقق خواهد شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تاکید بر اینکه در تمامی فعالیت های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی حوزه علمیه باید مسئله تامین مطالبه رهبری در زمینه تحول قرآن بنیان تامین شود اظهار کرد: همان طور که علت محدثه حوزه علمیه، تعلیم قرآن و سنت است علت مبقیه آن نیز باید در قرآن کریم جست و جو شود.

لوازم تحول

محمدی بر لزوم ایجاد مرکز رصد مطالعات قرآنی در حوزه علمیه تاکید کرد و گفت: ایجاد هیمنه معرفت و مرجعیت علمی قرآنی در هندسه معرفتی حوزه علمیه، نوشوندگی و بازآرایی فقه کارآمد اهل‌بیت(ع)، ‌مدیریت تربیت قرآنی طلاب به عنوان یک راهبرد اساسی در بحث تحول، نشر مکارم اخلاق در حوزه، بازیابی قطب اخلاق و معنویت اسلامی، احیای مکاتب فلسفی و بازخوانی و بازبینی آن ها و ایفای نقش تامین کنندگی در راستای تمدن اسلامی و تلفیق دین و دنیا از مهمترین لوازم قرآن بنیان کردن علوم انسانی و ایجاد تحول در حوزه علمیه است.

وی تاکید کرد: باید مرکزی در حوزه علمیه قم ایجاد شود تا مطالعات علوم انسانی با رویکرد قرآنی را رصد کند.

ایجاد کرسی درس تفسیر

محمدی با بیان اینکه تفسیر حقیقی از قرآن کریم باید مبتنی بر سه مسئله هستی‌شناسی، نظامات ارتباطی و نظامات پاسخ به مسایل مستحدثه شکل بگیرد اظهار کرد: ایجاد کرسی درس خارج تفسیر قرآن نه برای کشف مدالیل بلکه با هدف بیان شده ضروری است.

وی افزود: ایجاد پژوهشگاه‌های مطالعات علوم انسانی قرآن‌بنیان، حمایت از نگاه تحولی مبتنی بر قرآن در حوزه علمیه و تبدیل گفتمان تحول قرآن بنیان به عنوان مهمترین موضوع گفت‌وگو در ساحت علمی حوزه و دانشگاه از دیگر کارهایی است که باید در این زمینه انجام شود.

وی تاکید کرد: قرآن کریم 30 صفت از جمله نور، شفا، تبیان لکل شیء و ... را برای خود ذکر کرده است از این رو باید برای هر کدام از این صفات عملیات کاربردی مربوطه تعریف شود تا بتوانیم از آن بهره ببریم.

captcha